1000-1600 kcal om dagen.
Jag har nu avslutat min tredje dag på lchf.. Jag blir så himmla mätt på denna kost, matade in vad jag ätit i hälsovakten idag och har legat mellan 1000-1600 kcal om dagen med ett max 5 g kolhydrater. Jag känner mig inte alls hungrig eller svältande av detta… Är det ok? Eller behöver jag äta mer trots att jag är mätt?
Hur lång är du, hur mycket väger du, ålder, kön?
Styrketränar du? Vid så låga energiintag, se till att få i dig 1,5-2g protein/kg.
Vad är de exakta mängderna protein, fett och kolhydrater du får i dig?
Så länge du och din omgivning bedömer att du mår bra ser jag inga problem. Du ska inte äta dig mer än mätt.
#1 Mikael, vad får du dina proteinsiffror ifrån? Som sagt tidigare så är de betydligt högre än vad jag har sett.
Vilka siffror har du sett? De gäller troligtvis i energibalans.
Vid ett lågt kolhydratintag behöver du ett minimiintag som är hyfsat högt för att ge hjärnan tillräckligt med socker. Det sjunker förvisso efter ett tag, men till en början är det muskelslösande med allt under 150g protein/dygn (The Ketogenic Diet, Lyle McDonald).
Är kaloriintaget lågt är det helt enkelt extra viktigt att hålla koll på mängden protein. Har du däremot nedsatt insulinkänslighet kan det vara ofördelaktigt att äta för mycket protein, eftersom hälften av det som är "för mycket" blir till glukos.
Patrik,
Vad skulle du ange för värden?
Hjärnan borde ställt om sig efter några veckor och att basera en rekommendation utfrån det korta tidsspannet verkar bakvänt.
Dietary Reference Intake anger medianbehovet till 0,66g/kg/dag (47g för män och 38 g för vid "referensvikt").
Sedan är frågan vilken siffra man ska ränka med att glukoneogenesen förbrukar vid lågkolhydratskost. Där har jag inte hitta någon bra beskrivning, men att man skulle behöva minst dubbla sitt intag låter konstigt. Jag har inte sett några studier av proteinbehov vid lågkolhydratskost (eller kanske mera intressant: noll-kolhydratskost). Även fett borde bidra märkbart till glukoneogenesen då man inte äter i princip några kolhydrater och samtidigt har ett lågt proteinintag.
Rekommenderat intag kanske bör ligga 20%-25% över medianbehov.
Att man skulle ha högre proteinbehov vid energiunderskott har jag heller inte sett någonstans. Däremot att träning (och tex kraftiga kroppliga skador) signifikant kan öka proteinbehovet.
Använder du hälsovakten så markerar du all mat du skrivit in så står det totalsumma kalorier och hur många gram du ätit av allt.
Om du inte markerat så står det bara hur många gram du har kvar att äta. Det går att göra en idividuell inställning på hur mycket protein, fett och kolhydrater du vill äta, istället för RDI som mall.
Litet tips bara.

Jag tycker det låter väldigt lite. En del reagerar på hunger med att må lite illa och inte kunna/vilja äta, paradoxalt nog. Bara du kan svara på om det gäller dig.
#4 Fett bidrar med 10% av kalorierna till glukos, och protein med 58%.
Jag tycker det låter väldigt lite, skulle aldrig ha klarat mig på det - inte ens när jag suttit stilla så har jag ätit så lite.
Men det är väl individuellt det också. Tror bara att man får se upp med näringsbrist, håravfall och trötthet om man äter för lite…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!