Light saft och läsk?
är total ny här, började igår med allt detta men jag har kopplat poängen med att äta tills man e mätt å så vidare… åt btw frukost vid åtta och jag e fortfarande mätt vilket e fantastiskt.. men men till saken, hur e de me lightläsk och saft? hur mycke kan man dricka eller e de helt out of the question??
Det är individuellt. Personligen låter jag bli det eftersom mycket av sötningsmedlen inte alls är nyttiga plus att jag tror att sötningsmedel skulle trigga mitt sötsug. Jag försöker istället vänja mig av med smaken av sött.
OM jag mot förmodan skulle behöva nån sötning i något så skulle jag nog hellre ta pyttelite socker eller honung. Det känns i alla fall lite naturligare än kemiska sötningsmedel. Så resonerar jag.

Låt bli det också, det är lika illa som sockersötat. Drick vatten istället.
d e starkt! jag får se hur jag går till väga med de… tänkte mest om jag skulle få galet sug efter cocacola nån gång så kanske man kan dricka den i light utan å få skuldkänslor över öronen
hehe..
Du avgör själv hur du gör. Förstås.
Lightvarianter innehåller just inga kolhydrater. Men personligen skulle jag nog ändå välja liiite vanlig cola och kanske spä den med mineralvatten?
Och ta "smällen" med mer kolhydrater. Just för att jag är så skeptisk mot sötningsmedel. Nu gillar jag inte cola så för mig är det inget problem att avstå helt.
#3 - Om LCHF fungerar som det är tänkt, så tar det helt bort alla galna sug, så i bästa fall avstår du så småningom från Coca-Cola, och då inte för att du inte får, utan för att du inte vill ha!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Om jag skulle bli sugen på Cola eller saft,skulle jag ta lightversion. Om man dricker dem sällan, tror jag inte det är så farligt. Om konsumtionen är daglig är det sedan en annan fråga. Men lchf gör ju att man inte har ständig sötsaknad.
Efter ett tag med LCHF så smakar t.ex läsk och glass så fruktansvärt sött så det är rent äckligt!
Det kommer säkert inte bli något problem då sötsuget försvinner av sig självt.
Själv ratar jag alla varor med sötningsmedel. Jag är övertygad om att en liten gnutta riktigt socker isåfall är bättre.

Skulle vara intressant att se en omröstning vad vi lchf'are väljer socker/sötningsmedel . Jag väljer socker .
Det finns en saft från bob med hallon och blåbär med mindre socker som jag brukar köpa till barnen . Den kanske kan vara bra att vänja sig av med om man inte vill sluta tvärt med sockerdrickor . Det går att öka mängden vatten för varje dag .

Jag vet att jag har läst om nån undersökning där man kommit fram till att sötningsmedel har mer negativ inverkan på kroppen än socker, alltså man "lurar" hjärnan när man använder sötningsmedel. Dessutom är ju sötningsmedel konstgjort och ofta giftigt och skadligt överlag.
Så om man ska dricka saft och läsk är det bättre att använda sånt med socker i, absolut. Men med LCHF försvinner allt sötsug efter ett tag.
Bra tips #9!
Tackar för tipsen! men de som låter allra bäst e ju att de inte kommer finnas nått behov av de… jag har varit en riktig sugar junkie.. har gått så lågt i tanken att jag såg en dam på pendeltåget, hon satt och tuggade av bit för bit på en sweicher nöt… åååå jag kunde lätt ha klubbat ner henne, snott chokladen å sprungit… fy va man skäms över sitt eget beroende… men då kände jag att de gått liiiite för lågt.. så nu e ja här innan min tanke skulle omvandlas till verklighet haha!! undra hur de skulle se ut i massmedia 
#11 Om du har haft problem med socker så skulle jag rekommendera att hålla dig borta från allt som är sött, tills du fått din kropp avgiftad från det.
Sötningsmedel kan absolut trigga oss som har starkt sockersug.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
PENDELTÅGSVÅLDET ESKALERAR
- yngling försvann med chokladkaka!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#11 Ja det hade ju varit nåt att läsa om i tidningen! 
MEN om du nu har precis börjat med LCHF så kan jag råda dig till att trappa av, inte bryta helt tvärt med kolhydrater. När jag började tänka på det här med fett för några år sen, började jag med att öka på fettmängden och enbart äta smör, olivolja och rapsolja - inget annat fett, absolut inte margarin eller lightfett. Per automatik så försvann mitt behov av bröd och annat kolhydratrikt och efter att ha lagt om helt till LCHF har mitt sockersug totalt försvunnit. Jag har inte saknat potatis, pasta och ris alls, inte heller bröd, men jag brukar äta Flatbröd och Finns Crisp ibland. Det som jag upplever som viktigt är att äta tillräckligt med fett annars blir jag lätt mer kolhyratsugen.
Men TA TID på dig, se det som ett livsprojekt, speciellt om du är väldigt sockerberoende.
Andra kanske har andra tips, men det här är mitt. Lycka till!!
*asg* jo just snyggt va!

gila31…hihi…jaadu det skulle jag velat sett…..fniss….
Välkommen hit föresten..kul…..lycka till….
nenna31
Apropå sockersug har jag nuförtiden inget alls. Sockersug har aldrig varit ett problem. Jag brukar få det om jag äter för mycket mat vid en måltid, oberoende av om det är "vanlig" mat eller lchf. Vid det senare är sockersuget mycket lindrigt om det skulle komma. Jag försöker äta måttliga mängder och därför nuförtiden inget sockersug efter ett halvtår med lchf.
de låter uppenbarligen som att de e helt klokt av mig att prova detta me lchf då jag bokstavligt talat lidit av mitt sockerberoende å i mångt mycke verkar de ju som att alla som kört detta har den gemensamma nämnaren att sockersuget avtar!
jag ska jobba vidare å se hur de tar sig.. just nu e jag lite chockskadad då jag åt frukost i morse å e fortfarande inte hungrig hiiihii… de börjar ju bra allafall måste jag säga..
Drick lite cola istället for cola light om du måste.En tråd som diskuterar det här : cola light? sök(upp till vänster på kif)och du hittar den -forklarar varför.
Sötningsmedel är absolut inte bra,kroppen blir forvirrad.
*Ursäkta om jag kapar tråden*. Hur är det med loka/ramlösa med smak då? Det smakar ju lite, lite som läsk. Det är ju sockerfritt, så i min mening så räknar jag det naturligt sockerfri läsk.
Som de flesta kanske vet så finns det en uppsjö av sötningsmedel med all världens konstiga namn. Någon av dem upp till 3000 ggr sötare än socker!!!!! =enkelt val om man nu måste ha sötsaker?

Fun light är visst bra OM MAN VILL UTROTA MYROR.
Det säger mig att det inte är så lyckat att dricka av det.

Vad gäller ditt sockersug och nedtrappning så har många olika erfarenheter - min är att efter totalt sockerberoende gick det inte att trappa ner, om jag åt lite så åt jag mer. Det som funkade för mig var att klippa tvärt, sluta med allting på en gång. De tre-fyra första dagarna var riktigt jobbiga, ont i huvudet, slö, det där otroliga suget som känns som att man har en krok i bröstet som nån står och drar i.
Men sen mojnar det och går över. Att trappa ner skulle ju vara att fortfarande underhålla det, så iallafall för mig skulle det inte fungera. DU får testa och se vad som funkar för dig!
Jag har kört med LCHF och fakir i ca 10 månader och i daxläget gått ner 43kg och jag har kört senhårt med light dricka och söttningsmedel och för mej har det funkat mycket bra och jag är kolhydrat beroende som bara den,jag dricker light dricka och jag har inte sött sug av det
det är säkert som dom andra skriver väldigt inviduelt hur man reagerar på light produkter när det gäller sötsug och lika så vikt nergång men för mej funkar det kanon , så prova så märker du hur det funkar för dej man ska inte vara rädd för att prova man kan ju lätt ändra om det inte fungerar
Alla är olika. Det som funkar för en, funkar inte för någon annan.
Jag har aldrig sug efter sötsaker, men älskar riktig mat.
Ta det här med viktnedgång: Det enda sättet för mig att tappa vikt är att köra fakir. Använder jag mejeriprodukter så händer det absolut ingenting. Så min plan är att köra fakir tills jag är "ofet", och därefter äta gott med grädde, ost och dylikt.