Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5441 ggr
KattaMo
0

Glassmaskin

Igår fick jag låna en glassmaskin, Philips glassmäster, av min låtsas-mamma.

Jag tittade i bruksanvisningen och det står att man måste ha socker i för annars fryser glassen fast på frysklampen i glassmaskinen.

Är det någon som vet varför? Förstör man maskinen om man inte har socker i?

Tacksam för svar!

Mvh Katarina

Inkanyezi
0

Nej, man förstör den inte, men det blir knepigt att få av glassen från kylklampen, när man ska äta den. Att diska ren den är inget problem.

KattaMo
0

Hur menar du? går det inte att skrapa loss?

Vet du om konsistensen blir annorlunda?

SirfalasEmy
0

Jag har en philips och aldrig något socker i. Visst fastnar (hårdnar) en del i botten (som lätt går bort sen), men det blir ändå massor kvar som går att äta. Med massor menar jag kanske tre ordentliga portioner. Glad

Jag är supernöjd med vår maskin.

MissMullig
0

Dum fråga kanske men vad har socker för invärkan på infrysningen??

KattaMo
0

#3 det låter ju jättebra!

Vad kostar en maskin på ett ungefär?

Jag gjorde glass med socker i igår som familjen åt med glädje. Jag smakade lite men HU vad sött det var!Rynkar på näsan

SirfalasEmy
0

Jag minns inte, men tror att det var 499 på Clas Olsson. Vi sparar till en extra sån där frysgrej, för då kan man göra olika smaker direkt efter varandra. Skrattande

KattaMo
0

OK Tack!

spkn1
0

Vore kul att veta vad en glassmasking egentligen gör?

När jag gör glass blandar jag grädde och äggula i förhållandet 6 gulor / 5 dl grädde. Sedan smaksätter jag (vanligtvis med vanilj och/eller nerkokat kaffe), och handvispar "smeten" tills den tjocknar till den punkt att den inte flyter ut till en slät yta när man slutar vispa utan behåller sin form (det blir dock aldrig lika styvt som vispad grädde, pga äggulan, samt att man får akta sig för att vispa så mycket att grädden övergår till smör och kärnmjölk).

Sedan ställer jag bara in smeten i frysen och det blir perfekt glass. Väldigt hård när den är riktigt kall så man får ta fram den en stund innan man ska skeda upp. Det enda jobbiga är väl vispandet, men det tycker jag det kan vara värt. Annars fungerar det säkert lika bra med elvisp om man har råd att införskaffa sådan. Glad

[Pennylane1]
0

maskinen fryser den snabbare, det är väl enda fördelen vad jag förstår. (förutom att den sköter omrörningen ) Man får glass på ca 20 minuter annars tar det ju ett par timmar minst.

SirfalasEmy
0

Vi brukar ta med oss glassmaskinen om vi ska iväg (till folk vi känner väldigt väl) Himla "smidigt" och så får vi nyttig efterrätt.

[Pennylane1]
0

oj! Funkar det? Min (handvevade) står det att man måste vara supersnabb när man häller i och stänger och förbereda allt noga innan man tar fram den för den ska vara kall nog.

SirfalasEmy
0

Jo, det funkar jättebra. Fast det är snabbt ur frysen, bra förvaring under resan och sen snabbt in i frysen igen när man kommer fram. Oftast väntar vi ett litet tag innan vi gör glassen. Längsta resan vi gjort med den var 1 timme och 20 min. Men då fick den vara i frysen några timmar. Kanske inte rekommenderat att göra så, men det funkar och än så länge håller den. Skrattande

Mojjan73
0

Jag läste någonstans att glassmaskinen gör så att glassen får in mer luft och inte blir så hård när man fryst den. Vet inte om detta stämmer. Själv ska jag investera i en glassmaskin nästa vecka. Jag gillar tanken med att barnen får i sig bra glass istället för en massa tillsatser.

MissMullig
0

Jag rör alltid ett par gånger i min glass bunke som står ett par timmar i frysen. Varje halvtimme de föera timmarn sen mer sällan