Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3670 ggr
Joula
0

När är kött eg gamalt?

Som nybliven köttätare har jag inte full koll på detta med kött och bäst-före-datum… är det ett måste att äta kött som t.ex. nötfärs, kalkonfilé, grillad kyckling, lamm innan bäst före datumen passerat? eller är det som med mjölk att om man inte öppnat förpackningen så håller det sig flera dagar till?

Skulle köttet vara dåligt måste det väl synas och kännas på lukten?

Undrar då jag märkt att man på söndagar kan göra riktiga kap i min Icabutik då det rear ut kött med kort datum :)

Wtn3
0

De flesta saker håller några extra dagar helt klart, och man märker på lukt om det blivit härsket. Men ett tips är ju att frysa det du köper som du inte hinner äta innan bäst före-datumet gått ut eller ett par dagar senare.

[Pennylane1]
0

BÄST före ja, men det betyder ju inte att det omedelbart blir dåligt diret efter datumet… lukten säger direkt om det är dåligt , dete kan ta flera dagar efter datumet.

Jennix
0

Nötkött och lamm kör jag på helt utan rädsla. Kyckling och fläskfärs är jag lite mer försiktig med, men absolut att jag går på utseende och lukt. Nu kan man ju inte känna lukten när man köper ett paket men…

I de flesta fall köper jag alltid kött med kort datum och har aldrig reagerat på det med magsjuka eller så.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

DesK
0

Hållbarheten är mycket beroende av om kylkedjan har varit obruten. Bland annat beror detta på hur snabbt du själv kommer hem med dina köttpaket från affären och stoppar in dem i kylen. En viktig sak till är att du håler låg temperatur i både kyl och frys. + 3 grader i kyl och -20 grader i frys ökar hållbarheten en del för all mat, inte bara kött.

"Bäst före"datum är bara ett riktvärde som är rätt töjbart! Det är alltid lukt och smak som avgör om köttet är ätbart eller ej.

/Désirée

Joula
0

Tack för svaren!

Har väl tänkt precis som ni jag med, men blev fundersam då kassörskorna i butiken idag vägrade sälje mig kalkon som gick ut igår :( De sa att det inte var bra att äta det… (sen får inte en butik sälja gamla varor men det är en anna sak)