Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7186 ggr
Schnigel
0

Tuggande på kinden?

Hejhej, har ett lite problem.. har efter en tid börjat typ tugga på mina kinder och vet inte va det beror på om det är något tix eller något annat och det är väldigt irriterande eftersom det blir sår/blåser men kan inte sluta tugga. :S förut gjorde jag det för jag är hungrig.. Låter kanske löjligt, men tror ni det finns någon orsak att jag gör det.. eller är det helt enkelt ett tix.. och hur kan man sluta med det?

Lillianna
0

Det är nog en ful vana helt enkelt. Försök att sluta så läker det snart i munnen. 'Kom på dig själv' och bestäm dig, kanske blir det färre ggr då.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Schnigel
0

Mjo har försökt ._. har pågåt hela sommarn nu, men finns väl inget annat man kan göra än o försöka mer då^^

Malinochclaes
0

Jag vet inte hur man slutar, jag gör också det. Jag tror att det beror på att jag äter så sällan nu för tiden och att munnen är stängd mycket mer nu. Kinderna formar sig då efter tänderna och putar alltså in i munnen lite grann. När man inte tänker på det så tuggar man lite på det och då svullnar det lite och det bildas ärrvävnad. Man tuggar lite mer och så är man inne i en ond cirkel. Till slut kan man nästan inte tugga mat utan att bita sig själv.

Förut (pre LCHF) så var kinderna formade efter tänderna när jag vaknade varje morgonen men det försvann sedan.

Testa att äta väldigt lite men oftare för att få röra på munnen och kinderna mer. Och drick vatten ofta. Räcker med en klunk varje gång, men ta en stor klunk som fyller ut kinderna och puttar tillbaka svullnaden lite. Kanske blåsa upp kinderna då och då som en groda.

Det är INTE löjligt. Det är ju uppenbarligen ett problem för dig. Kanske ett I-landsproblem, i så fall. Men människan är inte riktigt nöjd om hon inte har något att klaga på. Det ligger i vår natur, tror jag.

Hoppas det ordnar sig med dina kinder!

Schnigel
0

Tack, låter som en väldigt bra förklaring eftersom jag får en hungerkänsla fast i munnen, att jag vill fylla upp den med något. Har dessutom fått det efter att jag börja med LCHF.. ska testa det du säger, tack så jätte mycket!

konichiwa
0

Jag gör också så - när jag röker. När jag slutar röka (det händer med jämna mellanrum, suck) så slutar jag tugga på insidan av kinderna.

magma
0

ursäkta, bara ett litet OT inpass… #1: Lillianna, vad kul att se dig här! Du tittar fram lite då och då:)

Joula
0

Å så där gjorde jag också jämt förr! Men faktum är att jag slutat sedan jag började med LCHF… hade helt glömt att jag brukade göra så! Antar det beror på att jag inte är lika hungrig längre.

Min enda lösning när jag höll på och tuggade var att verkligen anstränga mig att inte tugga under några timmar/dagar tills det läkt.

Hoppas det löser sig för dig!

Lillianna
0

Hej, hej själv Magma!
Jag tror att det är en 'ärftlighetsgrej' faktiskt. Min mamma gör det, jag gör det och min ena dotter gör det. En dålig ovana men ändå svår att bli av med.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Schnigel
0

hmm.. har inte hört att nån i min familj gör det, men kan ju va så :o det verkar gå bättre nu iaf med att sluta ^^

Aniara4
0

Har inga råd… men det är ju LCHF i alla fall om det kan vara till någon tröst! Flört