Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 5641 ggr
frigge
0

hungrig hela tiden, kaffe?

Jag är hungrig hela tiden. Visst jag styrketränar hårt 3 dagar i veckan så mycket energi går åt det.

Men jag har börjat fundera på om det kan vara kaffe. När jag vaknar på morgonen är jag inte hungrig men direkt efter morgonkaffet är jag väldigt hungrig.

Är det någon som känner igen detta? Blir man hungrig av kaffe?

DesK
0

Ja visst gör jag det! Jag kan inte dricka kaffe utan att äta något till och om jag dricker kaffe med grädde eller svart blir jag rätt fort hungrig efteråt. Kaffe med äggmjölk är det enda sättet att dricka kaffe på för mig som jag inte blir hungrig av direkt.

/Désirée

sepersl
0

jag har aldrig känt av det fenomenet, men jag har alltid haft grädde eller den senare tiden äggmjölk i kaffet. Nu har jag faktiskt bytt ut äggmjölken till en rejäl klick smör. Nu har det gått en timme sedan jag gick upp och jag är fortfarande inte hungrig (åt förvisso en sen middag igår)

sarag
0

Tycker nog snarare tvärt om, att kaffe mättar. Även "svart" kaffe, utan något i.

lizaohman
0

Jag läste här på forum att Skaldeman säger att viktminskning inte gynnas av att man dricker kaffe det första man gör på morgonen. Han tror visst att det beror på att det finns någon pytteliten del kolhydrat i kaffet som startar upp energiinlagringen, lagom till frukost :) Det är en förklaring som har diskuterats tidigare. En del ansluter sig till teorin att kaffe puffar på ämnesomsättningen, så det är bra att dricka kaffe på morgonen. De två teorierna talar inte emot varann. Som vanligt så är det säkert till stor del individuellt hur man reagerar.

Om du tränar hårt så kanske du ska titta på proteinintaget istället för kaffeintaget? Lågt proteinintag kombinerat med kaffeintag dessutom kanske samarbetar - vad vet jag!

Mojjan73
0

Jag kör kaffe med äggmjölk och håller mig mätt till lunch. Glad

Tisdag
0

Det tar ju några minuter innan hungerkänslan sätter igång på morgonen efter nattens sömn. Kan det vara så att det blir just då du dricker ditt kaffe? Plus att när du får i något i munnen stimuleras ju salivproduktionen och man blir sugen, på samma sätt som att inget är gott/inte hungrig om man är torr i munnen.

missaz
0

Jag blir inte hungrig av kaffe, inte heller verkar det stå i vägen för viktminskning eftersom jag gått ner snart 12 kg och under hela tiden oftast bara druckit kaffe med grädde till frukost eftersom jag inte brukar vara hungrig på morgonen. Men vi är olika! Det som är sant för mig behöver inte vara det får någon annan.

Eman
0

Jag tror att det är ganska vanligt att man blir hungrig efter kaffe. Det ökar på surheten i magen vilket kan ge hungerkänslor. Det är i alla fall vad jag har läst mig till. Tror inte att det handlar om kolhydrater.

Detsamma gäller andra "sura" drycker som t.ex vissa läsksorter.

Kanske neutraliseras effekten något om man blandar i mjölk eller grädde… men det är min egna teori.