Alternativ till potatis
Hittade en engelsk språkig sida med olika potatisalternativ. Blomkålen är ju ingen nyhet, men jicama hade jag inte hört talas om förut. Majrova verkar vara ett riktigt intressant alternativ, är riktigt sugen på att göra chips/strips av den, har dock tyvärr inte lyckats hitta den i affären ännu, trots att det är säsong.
Tycker det är konstigt att de inte nämner rättika överhuvudtaget.
Åh du får säga till om det blir gott!

#0 Inte för att jag vet när säsongen på majrova är men det varierar väl beroende på vart den importeras ifrån .
Men i vintras hade willys majrova alla gånger som jag tittade , dom verkar ha riktat in sig på utländska specialiter och om majrova finns just nu att få tag på så har nog willys det .

Aha, majrova var det på bilderna jag hittade när jag googlade. Inte lätt att hitta i affären kan jag tro. Rättika hittar jag från och till på ICA. Rovan har oxå en stark smak, har jag förstått, men den kanske blir bra ihop med en massa vitlök i gratängen… Ska se om det finns när jag handlar idag.
det är väl säsong här för majrovan? Svensk menar jag? Eller har den regnat bort?
Ja, det är säsong för majrovan en månad till. Majrova ska ha en mildare smak än kålrot. Majrovan innehåller dessutom fyra gånger mer C-vitamin än potatis.
Ojdå, två månader kvar av säsongen skall det ju vara.
Det här hittade jag om jicama
**Jicama, **Fungerar som frukt, rotfrukt och sötningsmedel. Släkt med solros och jordärtskocka. Torkas och kan ätas som frukt eller som rotfrukt t ex i ugn. Finns som te. Bra att dricka i samband med måltiderna, speciellt kolhydrats rika måltider, då blodsockret ofta blir högt. Balanserar blodsockret. Innehåller ett naturligt sötningsmedel som kroppen inte kan lagra, vilket är att föredra framför kemiskt framtagna sötningsmedel. Noll i GI-värde. Sägs förebygga diabetes.
från denna sida
Verkar väldigt intressant, borde finnas att få tag i Sverige eftersom det finns recept på den.
Har fortfarande inte fått tag på majrova. Det är synd att föregångaren till potatisen har glömts bort så totalt att den inte lägre finns i vanliga butiker ens under säsong.

Jag hittar då Majrova varje gång i affären.. men jag föredrar Rättika för den smakar mer, och är något mjällare samt att den är lättare att skära till stavar som är det jag använder den till!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Då är det väl ett lokalt problem då.
Blirväl tvungen att be dem att köpa in majrova nästa gång jag handlar.