Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3332 ggr
Kajsti
0

Finn Crisp

Första gången jag skriver ett inlägg, och hoppas att jag gör rätt! Läser många goda tips och svar på olika frågor här! Tack alla….!

Undran:Hur kan Finn crisp vara Ok att äta när det innehåller ca 60 kolhydrater per 100 gram(4-5 per skiva)? Har lärt mig att man "kan" äta Finn Crisp och Flatbröd, vilket jag gärna gör. Tacksam för svar!

Wtn3
0

Du skrev det själv. En skiva innehåller strax under 5 gram kolhydrater, de flesta kan äta 20 gram kolhydrater om dagen. Det innebär inte att man kan konsumera fritt av dem, men det innebär att man kan ta ett eller ett par om man håller nere grönsakerna och mejerierna, om man nu saknar "riktigt" bröd så mycket.

Kajsti
0

Jo, men man "ska" titta efter varor med max 5 gr kollhydrater per 100 gr. Så då borde ju många fler ätbara saker vara ok, trots att de innehåller betydligt  mer än 5/100…..om nu FC är det? *funderar*

Wtn3
0

5% kolhydrater är ett riktmärke för varor man kan konsumera relativt fritt av, ju mindre kolhydrater i en vara desto mer av den kan du äta, men för de allra flesta är det den totala mängden kolhydrater som är väsentlig, inte procentinnehållet i enskilda produkter. Exempelvis om du äter 20 gram av något som innehåller 100% kolhydrater har du fått i dig 20 gram kolhydrater. Äter du 600 gram av något med 4% kolhydrater har du fått i dig 24 gram kolhydrater, alltså mer än med det som hade ett energivärde på 100% kolhydrater. Det finns inget magiskt som säger att ju högre kolhydratinnehåll desto sämre måste en produkt vara i sig självt, det är som sagt hur mycket man får i sig totalt som är det mest väsentliga.

Cowboy
0

En tunn skiva Finn Crisp kan du bre på tjockt med smör på och många skivor god ost på. Med rätt sammansättning kan du säkert komma ned i 5% på hela smörgåsen.

cathrine70
0

Finn crisp är gott det  kan man äta ibland