Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3815 ggr
IkaS
0

Äggmjölk = lycka

Idag har jag för första gången gjort äggmjölk och åååå vad gott det är! Jag var oerhört skeptisk men tänkte att jag måste ju prova en gång i alla fall.

Mmmm!
Nu har jag något alldeles perfekt till frukost de dagar jag inte orkar pyssla med ägg och bacon och liknande.

Hurra!! jag blir alldeles lycklig, så gott är det.

Hälsar Ika,

nu -9kg på ca 4 1/2 vecka och med normal mage och mindre värk och…

Lycklig, är ordet.

Adal
0

Härlig känsla !

Jag har oxå precis nyligen provat äggmjölk men är inte fullt lika lyrisk ännu. Det är helt ok att dricka och jag blir mätt.

Vad kryddar du med?

Maia
0

Grattis till lyckan Skrattande och till att det går så bra med din viktnedgång. Håller med om äggmjölken!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

gyllenetider
0

Finns det olika reept på äggmjölk. Har för mig jag sett en massa olika. Hör gör ni?

Är detta rätt?

1 rått ägg

2 rejäla klickar osaltat smör

nypa kanel och nypa muskot (om man vill)

c:a 1 krm stevia eller sötningsmedel

3-4 dl kokande vatten.

Jag ska ju dra ner på mitt mejeriintag så då kanske äggmjölk (haha låter allt lite småskumt) vore nåt för mig?

Vad använder ni det till7som? Ersättning för grädde eller dricker ni det som det är till typ frukost?

systerj
0

Är det bara jag som har lite problem med det faktum att rå äggvita hindrar upptaget av biotin? Det blir ju liksom inte helt tillagat, iaf inte när jag gör det.

lisols86
0

Gjorde min första äggmjölk för några dagar sedan, men den blev alldeles för mkt på många sätt. Kanske hade i för mkt smör, för den var svår att få ner.

Men jag tänkte trotsa känslan och göra ett nytt försök idag, och lyckas det ska jag leva på äggmjölk i tre veckor eller ngt i den stilen. Har hypothyreos under utredning, eller med andra ord, väntar på remisser hit och dit. Därför krävs det att jag tar i väldigt mkt extra om ngt överhuvudtaget ska hända… :( Hoppas iaf jag klarar det…

ngn som har ngt favoritrecept på smak av äggmjölk?

Mojjan73
0

Jag älskar också äggmjölk.. gjorde några misslyckade försök och sen lyckades jag hitta en som funkade för mig. Så här gör jag:

1 ägg, 1 äggvita, 50 g osaltat smör & 2.5 dl vatten.

Kokar upp smör och vatten i en kastrull

knäcker ägg i en shaker, doftar över rejält med kanel eller pepparkakskrydda och häller sedan det kokande smörvattnet över äggen samtidigt som jag kör med stavmixer. Detta blir skummande och härligt. Har det i kaffet och står mig till frukost. När jag kokar upp smör och vatten så blir äggen tillagade och inte blir några problem med upptag av biotin.

Har det i shaker så jag kan skaka om det innan jag häller i kaffet under dagen.

Mojjan73
0

Jag menar 1 ägg och 1 ÄGGULA, inte äggvita. Skäms

gyllenetider
0

#7 Alltså ett helt rått ägg (vita och gula) + bara en äggula? Har ni en del av det som blir i kaffet och sen dricker ni resten som blir över som frukost?

Mojjan73
0

#8 Precis så. Jag kör äggmjölken i kaffet på morgonen, lite under dagen och sen om det blir en skvätt kvar så tar jag den sista slurken rakt upp och ner innan jag lägger mig. Med kanel i så smakar det som flytande kanelbulle. Tycker jag iaf. Flört

lisols86
0

Nu dricker jag en jag gjort till frukost på smör, kokosolja, kakao, vatten och ett ägg. och liiiite sötningsmedel!

MUMS! betydligt bättre än den förra… :)

Andina
0

Det finns en uppsjö av trådar, recept och tips på hur man kan använda äggmjölk här på KiF:

Äggmjölk på KiF (googlat)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

IkaS
0

Jag använde kricko1's recept som jag hittade i den här tråden:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=0e39b24f-ab6e-4ae7-84bd-cf0f20320536

Eller sök på "ICA´s Eko.kaffepulver" så kommer ni till tråden.

Jättejättegott! Blev en stor mugg, alldeles lagom till frukost. :-)

Tack kricko1!

eva-
0

#4 men man häller ju över kokande vatten på äggen, så man kan nog säga att de blir "tillagade";) i detta fallet tror jag inte du behöver oroa dig för biotinet. och ägget blir ju inte helt värdelöst även om det skulle vara rått.

du äter kanske tillagade ägg oxå under dagen?

jag är mer orolig för ev salmonella, men de svenska äggen ska va ok har jag hört.

Andina
0

#4 - Det är inte frågan om avidinet som oroar dig (se länken nedan)? Vad menar du med att det inte blir "helt tillagat" när du gör det?
Här en lång tråd om äggvita och avidin -  Äggmjölk och avidin - där du nog hittar 'svar' på din fråga. Efter att ha följt tråden så har jag dragit slutsatsen att det inte finns några risker med att laga äggmjölk - man använder kokande vatten vilket gör att upphettningen blir tillräcklig.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sheena
0

Ang. fettet så kan man ha i precis så mkt man själv tycker blir bra. Jag har ca 70-80 g smör o några klickar kokosfett till 4 ägg.. ju oftare man dricker äggmjölken dessto mer fett pallar man att ha i. Tycker man blir mättare ju mer fett man har i.

[Pennylane1]
0

jag kör två hela ägg, (bekymrar mig inte nämnvärt för biotinbrist, äter det dessutom inte var dag, men är man orolig kan man ta en extra äggula, då räcker inte avidinet till att förhindra upptaget av biotin har jag förstått)  en klick (30gram eller mer ) kaffepulver (för det mesta, ibland kakao) och så kör jag i gång mixerstaven medan jag häller på kanske 3 dl vhett vatten ur kokaren.

gyllenetider
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok nu har jag provat…. och hör och häpna - det var banne mig gott!

Jag tog följande som blev så mkt som koppen på bilden:

1 ägg
ca 50 gram smör (lite mindre blev det nog)
3 dl kokande vatten
lite vaniljpulver
1 tsk pepparkakskrydda + lite extra vanlig kanel
sötningsmedel efter behag

Sen hade jag även i en ruta 70% choklad. Det var kanke lite dumt men GUD så gott det blev. Smakar nästan EXAKT som varm choklad men i och med att jag haft i både pepparkakskrydda + kanel så blandas ju dom smakerna så hade jag BARA haft i typ kakao + en ruta mörk choklad så hade det nog smakat precis som varm choklad. Nu är min fråga: Varför gå tillbaka till grädde och mjölk?? hahaha. Mitt svar är är: BARA när jag LYXAR till det annars får det bli äggmjölk. I'm frälst!

goldcamilla
0

Jag undrar om man måste hälla i hett vatten, förut gjorde jag många fruktdrinkar där jag använde råa ägg, fil och olika frukter som jag mixade och drack. Har det med smöret att göra?

gyllenetider
0

#18 Jag kan inte svara ärligt på det för jag vet inte men rent spontant så känns det som att det kan ha med smöret att göra då det ska smälta. Och jag är inte heller helt säker på hur smält smör reagerar ihop med kallt vatten. Tror bara det blir klumpar så det bästa är nog att göra det med hett vatten och vill man ha det kallt så får man väl låta det kallna. Fast då kanske smöret klumpar sig ändå Förvånad Hmm ingen aning… Nån som vet??

[Pennylane1]
0

det funkar nog inget vidare att mixa ut smör i kallt vatten, och det är inte så bra med helt otillagad äggvita heller visst… man kan bl.a. få biotinbrist. Vissa anser att det inte ens räcker att mixa i kokande vatten utan håller på att koka under tiden de mixar också.

goldcamilla
0

Okey, tänkte bara att när man gör sockerkakssmet så häller man ju i smält smör under vispningen. Detta är ju lite som sockerkakssmet fast man tar Stevia istället och naturligtvis inget mjöl.

[Pennylane1]
0

ja smält ja, tar man det så kan det kanske funka, men rde flesta äggmjölksrecept gäller ju inte smält smör

Men det är ju bara att testa för all del!!

gyllenetider
0

Så när jag har kokat vatten och häller det i ägget så ser jag att det blir vitt (men förstår självklart att det inte är riktigt färdiglagat på det lilla ögonblicket) men det är alltså inte bra då? Hur ska man göra då? Hälla ägget i kokande vatten? Lite förvirrad vilket som är bäst.

[Pennylane1]
0

Obestämd beskrev jag inte hur jag gjorde rätt noga här ovan?

gyllenetider
0

Jo men ska man stå och mixa samtidigt som vattnet kokar i kastrullen då? Hur länge ska man låta det koka då?

[Pennylane1]
0

jag kör inte med kastrull alls utan häller på vatten ur kokaren som jag beskrev i # 16 jag skrev senare att somliga är vettskrämda och inte tror att det räcker men jag tillhör inte dem

[Pennylane1]
0

fast jag ser att jag glömt att skriva smör efter en klick…

gyllenetider
0

Nä jag bryr mig inte jag heller så mkt om det där med biotin etc så då kör jag på som jag gjort nu hela tiden (sen igår… jättelänge va haha)