Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1272 ggr
natnat
0

LCHF pa resande fot?

Hej, Bor i Tjeckien just nu och har en liten utmaning i att hitta ratt sorts mat, t ex creme fraiche verkar inte finnas i vanliga affarer :) men hankar mig fram med smor och gradde…

Forsoker inspirera min man att borja med LCHF ocksa, och han vill garna, men reser mycket i jobbet och det ar mycket flygplats-/flygplans-/affarsmiddagsmat samt "ta en ol"-situationer pa kvallarna.

Vi behover bada ga ner i vikt nagot…

Har nagon nagra tips pa hur man

1)hanterar LCHF (sa gott det gar) med ett resande jobb? 2)hittar matlosningar i utlandet, t ex Tjeckien? :)

Tack pa forhand!

raphanus
0

En följd av att jag äter LCHF är att jag inte är hungrig lika ofta som innan jag lade om kosten. Om det går, försöker jag förlägga resorna mellan målen. Annars har jag med mig färdigkokta ägg.

Det kanske låter tjatigt att jämt äta ägg om man nu är ute och reser ofta, men ägg är ju ändå betydligt nyttigare än den vägkrogsmat som ofta står till buds. (Flygplansmat ska vi inte ens tala om!)

kaisakavat
0

Resande fot-mat är jag inte så hemma på, men dagsturer brukar jag ta med mig "pytt" på kallskuret och lite grönsaker.

Ett fett LCHF-tips (som sign Saiva delat med sig av):

Du kan göra egen färskost på grädde (jag använder den istället för creme fraish och istället för philladelphia som jag inte tycker är nog fet)..

1 liter grädde

1 msk filmjölk

Jag brukar göra på halva mängden..

Blanda och låt detta stå i rumsvärme tills det tjocknat, tar kanske 1/2 dygn, man märker när det är klart.

Sila av i tratt med kaffefilter.

När det har runnit av - smaksätt efter önskemål eller låt den vara naturelle.

natnat
0

mm - later som bra tips for dagsutflykter, men har ror det sig mer om 3-5 dagars resor med flygplan, hotell och standiga kundmoten….

jag skickar med notter och paket med sma salamis etc men det ar svart att fa till det nar resorna ar langre :)

Puhlo
0

Humma.. I Ungern vet jag iallafall att det finns bra majo på tub, (borde väl alltså finnas i "närliggande" länder också) som håller rätt bra. Små kylväskor är också schyssta att ha, men det kanske är svårt på flygresor.. Ost brukar ju hålla bra också. Speciellt rökt ost.

Mjukostar brukar finnas också.