Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3147 ggr
Rynna
0

Kostrådgivare - LCHF, svårt

Jag är kostrådgivare, utbildad i Livsmedelsverkets anda. För snart ett år sedan hittade jag LCHF, och är fast, helt övertygad om att det är så vi är menade att leva. Sedan dess har jag försökt ge LCHF-kostråd.

Hittills har jag haft 10-15 kunder (jag har andra arbetsuppgifter med) och det har fungerat så där.
Pre-LCHF visste jag vad jag skulle säga, kunderna visste ju egentligen också vad jag skulle säga reda innan de kom (mer frukt, mindre fett och kakor och mer motion), alla "vet" ju hur man går ner i vikt (vilket 95% av alla jag träffar vill). Om kunden sen inte gick ner i vikt kände jag aldrig att det var mitt "fel", jag visste ju att jag gjort allt rätt.

Nu däremot är situationen helt annorlunda. Kunden kommer och får höra att den ska göra nästan precis tvärt om mot vad alla andra sagt. Allt är nytt och märkligt. Vissa går inte ner och jag får dåligt samvete för att jag inte förklarat ordentligt.
Jag har jättesvårt att hitta ett bra pedagogiskt effektivt och snabbt arbetssätt. Nu känner jag mig mest bara svamlig och långdragen.

Kaloribantning är ju teoretiskt rätt enkelt (men ineffektivt), och man kan fuska och ta igen osv, men med LCHF måste man ju vara rätt strikt för att det ska fungera bra. Jag tror att man måste vara rätt intresserad och villig att sätta sig in i LCHF för att det ska fungera.

Jag har 50min på mig. Hur får man en vanlig människa att greppa och gå över till LCHF?
Går det?
Några ideer?
Hur hade du velat att en kostrådgivning sett ut innan du blev upplyst?

kitabu
0

Arbetar du privat eller i vårdens regi?

Kommer kunderna till dig föfr att devill äta och leva efter LCHF. Elller kommer det somen överraskning för dem?

Helena Hesselmark

Rynna
0

Privat, på gym.

De kommer för kostrådgivning (oftast) för att de vill gå ner i vikt och LCHF kommer oftast som en överraskning.

PatrikHagglund
0