Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3147 ggr
Rynna
0

Kostrådgivare - LCHF, svårt

Jag är kostrådgivare, utbildad i Livsmedelsverkets anda. För snart ett år sedan hittade jag LCHF, och är fast, helt övertygad om att det är så vi är menade att leva. Sedan dess har jag försökt ge LCHF-kostråd.

Hittills har jag haft 10-15 kunder (jag har andra arbetsuppgifter med) och det har fungerat så där.
Pre-LCHF visste jag vad jag skulle säga, kunderna visste ju egentligen också vad jag skulle säga reda innan de kom (mer frukt, mindre fett och kakor och mer motion), alla "vet" ju hur man går ner i vikt (vilket 95% av alla jag träffar vill). Om kunden sen inte gick ner i vikt kände jag aldrig att det var mitt "fel", jag visste ju att jag gjort allt rätt.

Nu däremot är situationen helt annorlunda. Kunden kommer och får höra att den ska göra nästan precis tvärt om mot vad alla andra sagt. Allt är nytt och märkligt. Vissa går inte ner och jag får dåligt samvete för att jag inte förklarat ordentligt.
Jag har jättesvårt att hitta ett bra pedagogiskt effektivt och snabbt arbetssätt. Nu känner jag mig mest bara svamlig och långdragen.

Kaloribantning är ju teoretiskt rätt enkelt (men ineffektivt), och man kan fuska och ta igen osv, men med LCHF måste man ju vara rätt strikt för att det ska fungera bra. Jag tror att man måste vara rätt intresserad och villig att sätta sig in i LCHF för att det ska fungera.

Jag har 50min på mig. Hur får man en vanlig människa att greppa och gå över till LCHF?
Går det?
Några ideer?
Hur hade du velat att en kostrådgivning sett ut innan du blev upplyst?

kitabu
0

Arbetar du privat eller i vårdens regi?

Kommer kunderna till dig föfr att devill äta och leva efter LCHF. Elller kommer det somen överraskning för dem?

Helena Hesselmark

Rynna
0

Privat, på gym.

De kommer för kostrådgivning (oftast) för att de vill gå ner i vikt och LCHF kommer oftast som en överraskning.

PatrikHagglund
0

Jag skulle fortfarande säga att grunden till att gå ned i vikt är att minska kaloriintaget, oavsett om man använder LCHF eller inte.

(Att öka kaloriförbrukningen är också möjligt, men kräver oftast mycket mera arbete för att ge synbara resultat. Se tex följande skämtsamma snutt på YouTube. Dessutom gäller det att samtidigt inte öka kaloriintaget. Måttlig träning är givetvis att rekommendera ändå.)

Det är bara det att med LCHF blir det oftast enklare att att minska kaloriintaget. Många kraftigt överviktiga minskar spontant på kaloriintaget såpass att de går ned märkbart i vikt. Andra måste explicit reducera kaloriintaget för att gå ned i vikt. Men även det är enklare med så låga insulinnivåer som möjligt. Dvs man "kommer undan" med mindre hunger på samma kalorinivå.

Ett sätt att reducera kaloriintaget explicit (dock inte så beprövat) är att försöka lära sig att äta sig mindre mätt. Tex att äta långsammare och sluta så fort man är "ohungrig". Om inte det fungerar bör man nog rekommenderas att räkna på vad man stoppar i sig (tex kalorier via minmat.net), åtminstone periodvis.

LCHF bygger ju på att fettinlagring och fettförbränning till stor del styrs av insulinnivåerna i blodet, och att dessa ska minimeras. En ganska bra sammanfattning om insulinets roll kan du få i en nyligen postad artikel på bloggen The Spark of Reason: A GUT Feeling about Insulin.

kaisakavat
0

Jag skulle sammanställa ett litet kompendium, de viktigaste grunderna för LCHF-tänket. Kanske ha typ två alternativ som exempel i slutet, ett halvstrikt LCHF och ett mycket strikt LCHF..

Presentera det kort muntligt och sedan ge dem kompendiet att läsa för sig själva och "boka" ännu en träff att följa upp det hela på. Presentera det som "ett mycket intressant alternativ".. som kommit att visa sig framgångsrikt på sistone.

Kanske du redan gör så.. men.. så tror jag att jag skulle jobba..

PatrikHagglund
0

Om du jobbar på gym kanske vissa klienter inte bara vill gå ned i fettvikt utan dessutom även gå upp i muskelvikt.

För det finns det olika dieter som alla verkar ha det gemensamt att man kraftigt varierar sitt intag av kolhydrater. Dvs att man lägger till "spikar" med kolhydratsladdning mellan perioder (16h till en vecka) av lågkolhydratskost eller fasta. Ett exempel är "Anabolic Diet".

(Styrketränar själv inte för tillfället, men hade tänkt börja kanske efter årsskiftet när mina barn kommit ur spädbarnsåldern, och då tänkt prova något av detta.)

dufva
0

Hej Rynna!

Du är en bra kostrådgivare som förmår ta till dig nya rön och vågar ifrågasätta gamla dogmer Glad.

Jag förstår ditt dilemma med kunderna men det är nog väldigt viktigt att dom som du rekommenderar LCHF verkligen förstår konceptet.

Dom som aldrig hört om metoden och dessutom är fettskrämda kan man inte kasta in i det hela alltför snabbt.

Det blir för stora konflikter mellan vad de tror på och råden dom får.

Viktigt alltså att du pejlar läget för den enskilde och ger råd därefter.

Du behöver ju förstås inte hymla med vilken metod du själv tror på men tror inte patienten riskerar råden att ignoreras och resultaten uteblir

Det ger säkert bättre resultat hos dom du anser "kvalificera för" LCHF-gruppen och ökar på sikt intresset och viljan att pröva hos de övriga "fettskrämda" när dom ser vad som fungerar bäst.

ScientiaVera
0

En kanin mår bäst av att äta kaninmat, en katt mår bäst av kattmat och en människa mår bäst av att äta människomat. Varför är det så? Varför blir min katt sjuk om jag tvångsmatar den med ris och potatis?

Min erfarenhet säger mig att det lättaste sättet att förklara LCHF är genom att ha människans evolution och det naturliga urvalet som utgångspunkt. Övergången från H.erectus till Homo sapiens för ca 200 000 år sedan, vad åt man innan jordbruket, införandet av jordbruk i norden för 4000 år sedan, Massajer & fett-paradoxen och eskimåer, William Banting, matindustrins framväxt under 1900-talet, Seven Countries studien, hur pengar tog över forskning och SLV, fettskräcken och hur allt spårar ut efter det, fetmaepidemin.

Nästa steg är att ge konkreta råd. Många är rädda för mättat fett så det kan vara en bra ide att förklara de olika hälsoeffekterna på bl.a. HDL/LDL, hjärta- och kärl mm. Konkreta exempel på studier kan också vara en bra ide, exempelvis karlshamnsstudien m.fl.

Ett kompendium med färgglada bilder, fördjupad information och receptförslag är en bra ide.

Behöver du inspiration till ditt kompendium så kan du ju använda Dr Eenfeldts powerpointspresentation som han använder när han håller föredrag. Du kan ladda ner presentationen här:

http://www.kostdoktorn.se/presentation

Den här informationen kan du använda för kunder som har svårt att gå ner i vikt (punkt nr 14 skulle jag skippa!):

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

kompendiumet kan du komplettera med två olika LCHF-foldrar

# Folder 1 ett är gjord av "Karin20" och kan laddas ner här:

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratskostlchf-for-nyborjare

# Folder 2 är "Dr Dahlqvists kostråd" och innehåller också lite boktips. Den kan laddas ner här:

http://www.kostdoktorn.se/ny-folder

Du kan också beställa Dr Dahlqvists folder gratis här:

http://optimalforlag.se/?val=LCHFFolder

I slutet av kompendiumet skulle jag ha en lista med bra LCHF-internetlänkar och en LCHF-boklista. På så sätt kan kunden med hjälp av bra informationskällor utforska LCHF på egen hand.

Länkar:

www.lchf.se

www.kostdoktorn.se

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

http://kolhydrater.ifokus.se

www.lchf-forum.se

http://blogg.passagen.se/talandebevis

www.lowcarbkost.com

www.lchfrecept.com

http://livinlavidalowcarb.com/blog

www.youtube.com/user/ScientiaVera

Böcker:

# Doktor Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll

# Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok

# Ideologin och pengarna bakom kostråden, av Lars-Erik Litsfeldt

# Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF, av Lars-Erik Litsfeldt

# Diabetes Inte, av Lars-Erik Litsfeldt

# AtkinsDieten

# Ät dig ner i vikt! : praktisk viktminskning för feta män och runda kvinnor, Sten Sture Skaldeman

# GI-Noll! : för kvinnor som vill äta sig smala, Sten Sture Skaldeman

# Kokbok: GI-noll! : hälsokosten som retar alla läkare, Sten Sture Skaldeman

# Smörstekt : läckra recept för lågkolhydratkosten LCHF, Gun-Marie Nachtnebel

##!!## Good Calories, Bad Calories,  GARY TAUBES ##!!##

# Istället för doping - Bygg en stark och lätt kropp med rätt kost och hormon, Frank Nilsson

# Till matens försvar, av Michael Pollan

PatrikHagglund
0

Precis som dufva säger så tror jag på att  inte pusha för hårt och att utgå från den enskildes förutsättningar att ta till sig råden.

För den som verkar skeptisk så finns ju GI-metoden som också bygger på att minska insulinnivåerna, men som är mera allmänt accepterad. Om klienten tycker att det fungerar bra kanske hon/han sedan är mera mottaglig för att förskjuta dieten mot LCHF utifrån begrepp som Glycemic Load (GL) och Insulin Index.

chapp
0

Träffar du dom mer än en gång? Annars är uppföljning bra, då finns en morot (och en piska).

Men håller med dig om att det är svårt att övertyga med direkt påtryckning. Folk vill inte avvika från normen, kulturen, inte säga nej till hembakat för att inte såra någons stackars känslor.

Jag tror inte det är fakta som saknas iförsta hand utan det är andra hinder. Information finns hur mycket som helst för den som har en dator. Böcker finns på biblan.

Dom som lyckas ändra kosten är väl främst dom som får en omedelbar belöning i form av utebliven huvudvärk eller ibs-mage eller något annat konkret och påtagligt som påverkar hälsan varje dag. Dom som fastnar för Kif går det också bättre för, tror jag. Jag brukar propagera för Kiffen.

rifla
0

jag är åxå kostrådgivare och samtal är svårt. men på 50 min första ggr är både lite och för mycket. sen är det viktigt att man inte pratar viktnedgång som prio ett utan att de mår så mycket bättre och att det är en sido vinst, för oftast är de mkt stora och söker för att de mår dåligt inte övervikt. de som är smala och idrottar söker för vikten för att de vill bygga muskler och inte kg. så fokus på välmående och beteendeförändring och att saker tar tid. lika långt ut ur skogen som in i den. lära sig laga mat som är näringsriktig inte bara bukfylla.. tålamod tålamod…