Första dagen!
Hej vänner idag har jag debuterat.. Min första LCHF dag.
Jag har pco och hoppas att med hjälp av lchf kunna få en regelbunden mens… Samt gå ner 15 kilo som jag har i övervikt.
Idag har jag ätit detta;
Frukost;
Kaffe med grädde, 70 g bacon, två kokta ägg. Sedan lunch två kyckligben två stycken vingar, och rivna morötter. Middag 1,5 dl grädde med 1 msk kakao och ett rått ägg = Blev en jättegod osötad chockladmousse.
Hur ser detta ut tycker ni?
Det känns verkligen speciellt att kunna äta så mycket fett, då man under hela sin uppväxt och även i samhället idag får inmatat i sig hur dåååååligt det är med fett, jag känner mig lite som en busunge. Och jag måste erkänna att visst är jag rädd för att detta med LCHF kanske inte är riktigt säkert, tänk om jag får problem med hjärtat…! Rädslor.. Men av allt jag läst här på sidan och även på andra sidor så väljer jag att våga lite på det här… Hälsovinsterna är ju fenomenala av det jag läst…
Så mitt dags idag blev 70/25/3
MVH en stolt nybörjare av LCHF!
ha en fin kväll.

Du äter rätt saker (även om morötter balanserar på gränsen för en del, så man ska inte ta jättemycket av dem), dock känns det spontant som rätt lite, det skadar inte att äta rejält till en början, det kan snabba på övergången, därefter när man lärt sig skilja på sug (efter socker) och hunger kan man börja lägga sig på lagom nivå.
Välkommen hit!
Nu är ju alla olika liberala och olika känsliga, och beroende på vad man har för orsak till att äta LCHF så behöver man vara olika strikt.
Jag som förmodligen är insulinresistent och sockerberoende behöver hålla kolhydraterna nere rejält, för mig innebär det under 15 gram/ dag ungefär. För mig har det också betydelse varifrån kolhydraterna kommer, det är olika vad som kan trigga igång sockerklådan. Det är svårt att klara av yoghurt, fil och det är svårt med bär och omöjligt med sådant som flatbröd och finn crisp. Däremot kan jag äta samma mängd kolhydrater om de kommer från ovanjordsgrönsaker utan att jag går upp i vikt eller får sug.
En gissning är att du som har PCO behöver en antiinflammatorisk kost, och då är ju LCHF ett bra steg på vägen! Men det du kan behöva tänka på är att undvika vegetabiliska oljor förutom cocosfett, samt att du äter extra omega3.
Det du skrev att du ätit idag: rivna morötter kan vara OK, beror på mängden. Undvik dock kokta sådana. Rått ägg… Nja. Rå äggula är ok, men rå äggvita innehåller avidin som bara förstörs vid upphettning, så ska du äta rått ägg regelbundet så riskerar du att få biotinbrist eftersom avidinet i vitan förhindrar tarmen att ta upp biotin. Skölj gulan försiktigt i handen under kallt vatten, så får du i dig den viktiga delen av ägget iallafall:)
Lycka till!
Välkommen! å lycka till! det kommer att gå bra ska du se! 

Hm jag är verkligen riktigt mätt, fett gör verkligen att man blir väääldigt mätt. Men angående rädslan av att det ev kanske kan vara farligt antar jag att ni alla kände i början då denna kostomläggning går emot allt man är van vid! :)
Hej Georges! Roligt med en stolt nybörjare!!
Håller med #1 - Ett ordentligt middagsmål borde nog ner åxå..
Morötterna.. var försiktig. Annars bra!
Varmt lycka till! 
Instämmer om middagen! Kläm in lite mer mat där:)

#2 Magma
Tack för tipset angående ägget det hade jag ingen aning om.. :) Ska tänka på det i fortsättningen! Hur länge har du gått på LCHF?

#5 Tack tack : ) Hur länge har du hållt denna kost :)?
Välkommen hit! Det första man nog måste lära sig är att alla reagerar olika på vissa livsmedel: som t.ex. mjölkprodukter, nötter, sötningsmedel osv.
Vissa tål en del kolhydrater av olika sorter, andra inget alls oavsett vad dom äter.
Så man måste testa sig fram lite och ha tålamod om det inte fungerar snabbt. Vi brukar säga att det inte är en diet utan en livsstil.
Att hitta ren mat och nyttig mat, och att komma underfund med hur ens egen kropp fungerar.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#8 Jag har ätit LCHF i två omgångar.. Först en tvåmånadersperiod, då jag rasade i vikt och mådde allt bättre, men var korkad nog att återgå till "normalkost". Gick upp i vikt igen och mådde allt sämre.
Omstartade LCHF via stegvis övergång i februari-mars 08 och sedan dess är det full fart. Kommer aldrig byta tillbaka så länge jag får tag på rätt sorts mat.
Hoppas du åxå ska trivas! 

#10 kaisakav
Ah jag förstår det hoppas jag med att jag kommer trivas alltså… jag ser verkligen fram emot alla fina hälsovinster och idag har jag varit så mätt! Bara det känns najs, allt socker och alla kolhydrater fick mig aldrig mätt slutade med att köpa godis näst intill varje kväll eller röra ihop någon smet, jag kan på fullt allvar säga att jag är bara mätt just nu inget sötsug alls, jag har en känsla av att detta kommer bli super för mig. : ) Hoppas dina andra gång kommer gå strålande!
#7: Jag började 22 juli 2006.

Aftonbladet är tämligen et skittidning vars källor är starkt opålitliga men jag kan inte undgå att bli en aningen ambivalent när jag läser denna smörja; http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/hjarta/article329466.ab
Låter så hemskt med att hjärtat skulle försämrats och blivigt slöare samt fått förhårdnader…. Jag skulle behöva att någon/några kläcker denna rädsla och motbevisar/motpratar denna artikel..
mvh 
Georges - Ännu en spik i kistan för kvällsblaskorna… Jonas Colting äter lågkolhydratskost och tävlar i triathlon på världsnivå! 
Många felaktigheter där.. och väldigt ofullständigt/förvirrat..
T ex så har studien bara gjorts på två veckor. När man går över från från socker- till fettdrift måste kroppen ställa om sig och det tar ett tag. Under den tiden har kroppen en viss energibrist. MEn - Efter omställningen blir man starkare.
Artikeln utgår från att man svälter.. Det gör inte vi LCHFare, för vi ersätter energin från kolhydrater med energi från fett. Vi äter mycket mer fett än normalkost.
GI och LCHF är inte riktigt samma sak.. GI tar bara bort vissa sorters kolhydrater, medan LCHF går mycket längre och tar bort det mesta.

Hur länge är man i ketos när man väl hamnar där? Och är det farligt att under LCHF få i sig för lite fett… Blir hela kosten en svältkost då? Så länge man äter så att man är mätt och inte känner sig sötsugen eller hungrig så kanske man har hittat sin dos av fett som just sin kropp behöver :)?
Exakt, ät när du är hungrig… 
Tror nog man kan säga att du fortsätter vara i ketos så länge du håller dig under kanske 80-100 g kh per dygn.. lite olika var gränsen går/sägs gå..
Svältkost blir det om du äter för lite totalt sett.. Det är fettet som ska ersätta energin från de kh du tagit bort. Käka på! 
Därmed inte sagt att du måste vräka på hur mkt fett som helst. Lita på din känsla och ifall du är osäker kan du väga och registrera det du äter en vanlig dag på www.minmat.net - ett bra hjälpmedel. Programmet räknar ut fördelning i procent, samt vad du ätit i gram.

Finns det någon max tid som man rekomenderar folk att vara under ketos? Blir det farligt om man är i det läget flr länge?
=)
Ketos är inte farligt. Ingen anledning till oro.
Människan har levt på lågkolhydratkost från dess allra första existens och nästan ända fram till nu. Vi skulle inte finnas om det var farligt, då skulle vi vara utrotade!
Det finns många på forumet som är kunniga när det gäller sånt här. Hoppas du får fler, mer vetenskapliga svar..