Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1276 ggr
emmaostlind
0

Ska man räkna kalorier OCKSÅ?

Nu har jag börjat få lite fason på det här med LCHF, men eftersom jag inte har fått något resultat ännu på varken vikt eller bukmått, testade jag att räkna kalorier igår. Och jag hade ätit 2700 under dagen. Det blir ju fler kalorier när man använder ost och riktig grädde osv. Tror ni att jag kan gå ner i vikt trots att jag äter nästan 1000 kalorier för mycket om dagen?

Wtn3
0

Det bästa man kan göra är att lyssna på kroppen, är man hungrig äter man, är man inte hungrig låter man bli. Efter ett tag när man lärt sig skilja på hunger och (söt)sug och aptiten normaliserat sig kommer kroppen bli nöjd på en energimängd som både håller en mätt och som man går ner i vikt av. Man går inte ner i vikt om man äter mer än kroppen förbränner, men håller man kolhydratsintaget lågt bränner man mycket mer än man skulle gjort på samma mängd energi baserad på tallriksmodellen, skulle det ändå bli för mycket så tenderar kroppen att skicka ut överskottet den naturliga vägen snarare än att lagra det, så ät när du är hungrig tills omställningen är klar iaf, det kan ta några månader, först efter det om du fortfarande står still skulle jag rekommendera att börja justera, och då kanske man ska titta på mängden mejerier innan man börjar hålla sig till en bestämd kalorimängd.

Mervi
0

Det är svårt att veta. Men du har precis börjat och skall inte gå hungrig. Låt kroppen anpassa sig till kosten och portionerna brukar minska med tiden. De flesta av oss har ätit mer i början.

Lycka till!

Aniara4
0

Det är vanligt att man äter mycket i början, det brukar minska av sig självt sen. För mig var grädde en stor bov, jag använde det som nödmat innan jag fick in bra rutiner i alla situationer, och det är väldigt lätt att hälla i sig mycket energi (och ganska mycket kh) utan att bli mätt i motsvarande grad.

emmaostlind
0

Ja jag har märkt av det där med att äta för mycket. En vanlig dag kan se ut så här.

Frukost: 3 oopsies med mycket pålägg (kalkon och ost) samt thé

Förmiddag: Några ostskivor

Lunch: Kött och sås eller fisk med creme fraishe,  ibland LCHF-pizza. Har inte lärt mig så många rätter än, men har beställt kokboken så det här ska ordnas upp.

Eftermiddag: Ost igen, ibland avocado med räkor och majonäs

Kväll: Här smäller det till och jag äter några oopsies med pålägg, meze eller turkisk yoghurt. Ibland får jag rent av äta en gång till, för jag är så hungrig på kvällarna. Någon gång har jag nöjt mig med räkor och avocado, men då har jag varit galet hungrig dagen efter i stället.

Fast jag åt mycket innan också, så det ligger lite i min natur. Fast givetvis vill jag ändra detta.

MonicaHansen
0

Det är som de andra redan sagt, att man äter mycket i början och sen hittar du dina nya vanor vad som blir lagom för dig. Men inte ska du behöva räkna kalorierna, det är bättre om du låter bli nästan.

jag provräknade också i början och upptäckte samma sak som dig, att det blev mycket, men jag gick ändå ner eftersom jag hade så stor övervikt så det var ok. Sen stannade det upp lite och jag fick tänka till och känna efter..

En sak jag gjorde var att äta mycket fil med grädde och keso och det minskade jag på då. Då blev det lite bättre men ändå inte nöjd. jag var också hungrig på kvällarna..

Så kom jag ihåg något jag läst nånstans.. att om man är hungrig har man ätit för lite fett.. så istället för att äta mer mat började jag göra maten jag åt ännu fetare så gott jag kunde.. och det funkar bättre.

Jag kan steka ett halvt paket bacon, sen vispa 2 ägg med 2 msk grädde och steka omelett i baconfettet.. sen lägga 1 msk smör ovanpå den varma omeletten att smälta på och äta till frukost..

Prova med fetare mat och se om du blir bättre mätt och kan äta mer lagom antal måltider?

Se om du kan byta ostskivorna på mellanmålet mot ett glas röd mjölk eller naturell fil/youghurt, så blir det lite mindre kalorier där? Eller ät 3-4 nötter?

nyborjare08
0

Jag äter oftast tre lagade mål mat om dagen och jag tror att du åtminstone skulle kunna äta en varm/lagad ordentlig måltid på kvällen istället för oopsies och youghurt. Då står du dig säkert bättre.

Och som sagt, man äter mer i början, det är helt ok! Mängderna kommer att minska successivt.

nyborjare08
0

#5 Jag håller inte riktigt med ditt sista råd. Mjölk innehåller förhållandevis mycket kolhydrater (lätt att dricka för mycket av det) och inte så mycket fett. Samma med youghurt och fil. Ost är i så fall bättre som mellanmål. Tänk inte på kalorierna alls i början är mitt råd. 

Håller med om att fett mättar!

kaisakavat
0

Jag var också jättehungrig i början. Tungan ute

Tycker som MonicaH - att du kan försöka öka fettandelen.. Det kan ge bättre mättnad.

Men jag håller också med nybörjare om att du bör akta dig för mjölk..

Och försök att äta kött, fisk, ägg, fågel, skaldjur etc - oopsisarna är jättebra förstås, men kanske mer ett "komplement" än en återkommande måltidsbas.

Du ska se att det kommer igång snart.

* *

En allmän sak, det är bra om ni skriver procenthalt istället för paketfärg när det gäller mjölk/mejeri, för färgen varierar mellan mejerierna. Glad

spoketlaban
0

Vad är oopsies för något?

nyborjare08
0

Grundreceptet för oopsies

emmaostlind
0

Oopsies är ett bröd man får äta som LCHF:are. En bit bröd innehåller totalt 0,68 kolhydrater. Jag använder dem som vanliga mackor, men de har fler användningsområden så vitt jag har förstått. De smakar ungefär som ett stekt ägg de lux Cool.

Det positiva är att de bara tar en halvtimme att göra och det negativa är att man bara kan göra sex st åt gången. Så jag bakar nästan varje dag!

Jennix
0

Jag anser inte att man behöver räkna kalorier men det finns säkert en övre gräns för hur mycket man kan äta.

Jag ser snarare att det handlar om andra saker, att man går upp i vikt med LCHF - som om man fuskar eller äter saker som gör att kroppen lagrar fett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!