Kycklinglår på ICA
"Kronfågels kycklinglår" (med ben)
Ordinarie pris är 22:90kr/kg på Ica Malmborgs… tar man med benspill (92g i min 1-kilos-förpackning) och det faktum att förpackningen endast innehåller 87% kycklingdelar i beräkningen blir priset ändå bara ca 30kr/kg rent kött! Fantastiskt!
Nu till det negativa… såklart är det druvsocker i "marinaden".. VARFÖR!!! 
Dock säger deklarationen att det är mindre än 0,5g/kg.. så frågan är då om det är ok att äta, jag tycker nog att det kan vara det, då det ju är stor skillnad på att äta druvsocker "singel" än i en maträtt… sammanhanget och mängden borde inte påverka insulinutsöndringen i ngn större utsträckning.. eller?
fundering… kan jag inte förhålla mig till kolhydraterna i marinaden som jag gör till andra som jag accepterar (grädde, smör, ost etc)
Ok eller inte?

Brosket kan vara det nyttigaste i påsen! Gnag på benändarna och ät upp det i första hand! Alternativt koka en buljong.
Effects of oral administration of type II collagen on rheumatoid arthritis. DE Trentham et al
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/261/5129/1727

#1 eeh va!? Inte för att vara sådan.. men har jag alls antytt att jag har reumatiska besvär eller önskar diskutera det i denna tråd?
(Brosk må hjälpa mot ngn sjukdom men som mat/näring är det helt värdelöst, så att råda ngn att äta brosk istället för kycklingkött, om än med druvsocker, känns ganska oansvarigt…)
Druvsockret och vattnet används för att möra kycklingen har jag förstått. Och för att dryga ut köttet med vatten för att kunna ta mer betalt!
Trist men det kan vara svårt att hitta kyckling utan det har jag märkt. Färsk kanske är utan? Jag vet inte.
Jag äter kyckling som är mörad. Om det är så lite socker som du skriver så tror jag inte att det påverkar alls. Du får pröva dig fram!
Hej!
Det är svårt att hitta t ex skinka helt utan druvsocker även om man köper ekologiska varor. Kyckling däremot finns ju att köpa hel både färsk och fryst utan tillsatser. Ofta till ett lågt kg-pris.
Du väljer själv om du vill äta just de där kolhydraterna eller inte, det är nog som #3 nyborjare08 skriver mer än fråga om livsmedelshanteringen att fundera över. Att man använder socker och salt för att få köttet att binda mer vatten och för att få köttet mört. Med tanke på att kyckling sällan är segt verkar det ju ganska onödigt!
Själv köper jag alltid ekologisk kyckling utom när jag köper färdiggrillad vilket händer ibland (och den är dessutom kryddad med smakförstärkar och annat elände) Ekologisk kyckling är dyrt jämfört med "vanlig" broiler men känns mycket bättre tycker jag och jämfört med annat kött så är det ändå väldigt billigt!

#2 "att råda ngn att äta brosk istället för kycklingkött, om än med druvsocker, känns ganska oansvarigt"
Men då så, vi behöver inte diskutera det, du vet ju bäst.
Jag vände mig lite mot att du betraktade benen som spill. Det är viktigt att få tillräckligt med kollagen i kosten. Kycklingben är faktiskt en bra källa. I butikerna saknar mycket av det som säljs många väsentliga näringsämnen. Det är inte bättra att behöva handla dessa i hälsokostbutiken, bara dyrt.
Sedan köper jag aldrig sådant som är marinerat oavsett kg-pris.
Läs vad Johanna Söderlund skriver: "Vid inläsningen till det här inlägget så har jag blivit alltmer övertygad om att en stor del av dagens ohälsa går att hänföra till att vi går miste om gelatin, kollagen och annat som finns i köttben. Nedbrutna senor och brosk innehåller t.ex. glukosamin och "chondroitin sulphates" - ämnen som säljs som tillskott för att motverka ledvärk och artrit. För mig låter det vettigt att sådant som finns i brosk vi äter också är bra för att bygga upp vårt eget brosk; det finns också studier och fallbeskrivningar som visar på goda resultat av sådana här ämnen, antingen via tillskott eller från t.ex. kycklingbrosk."

jo vill också helst äta ekologiskt, såklart!.. men den här var så billig! Har faktiskt letat efter hel kyckling, men (här) ligger de på 30-40kr/kg vilket jag tycker är lite dyrt (med benspillet i åtanke)…
är såklart en önskedröm att hitta kvalitetskött till priser på max 45kr/kg, att framställa kvalitet kostar! vilket jag accepterar och gladeligen skulle betala för… om jag bara hade pengarna… känns illa att stödja dålig djurhållning och livsmedelshantering…
vår mat-ekonomi är lite ansträngd just nu och budgeten ligger på ca 7-8kr/måltid och person (x3/dag).. en måltid till det priset är inga problem, men måltid efter måltid är det faktiskt svårt… suck.. (pasta känns lie frestande ibland..)
Miri: Jag håller med dig! Jag är mammaledig just nu och tar ut 4 dagar vilket känns en del i plånboken. Att sedan gå över till LCHF har kännts ytterligare. Men jag har kommit på en (liten) lösning. Jag dricker mitt kaffe, 2-3 koppar per dag, med en rejäl klick kokosfett eller smör. Det mättar mycket och man behöver mindre mängd "vanlig mat". Kokosfett är ju dessutom ganska billigt, jag minns inte exakt, men ca 10 kr mindre än smör.
Man kanske kan rensa bort brosket från benen när man är klar och köra det i mixern med buljongen som blir vid tillagningen samt smör. Då slipper man knastra på hårt brosk. och så får man ett mättande och, uppenbarligen också, ett nyttigt mellanmål. Jag ska faktiskt prova nästa gång vi äter kyckling. Kanske.
Nr. 1: Menade du verkligen allvar med att man kan äta brosk?! Eller skojade du? Ska jag prova? Om du säger att det kan räknas som mat så är jag beredd att ägna mig åt en smula empiriska studier. 

#7 Ja! När mitt första barn föddes delade hans mor rum på KK med en kinesiska. Hennes släktingar kom med nyttig mat till henne enligt deras tradition. Det var kycklingsoppa och buljong. Viktigt för den som varit gravid ansåg de.
Koka buljong, långkok, låt sjuda sakta. Hel kyckling eller kycklingdelar som ben eller vingar är enklast att använda. I vanliga butiker är nästan allt annat kött rent från brosk och ben. Fisksoppa gjord på färsk urtagen fisk med ben och skinn är ett också alternativ.
Se de referenser jag angav i #1 och #5.

Prova Kronfågels "Kycklingben" i stället. Dom och vingarna verkar vara det enda som som inte "mörar". Ännu lite billigare per kilo och helt perfekt att gnaga på på stranden.
Jahapp! Då säger vi så! Jag återkommer nästa gång vi ätit kyckling.