Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5587 ggr
Citronita
0

Vilken mixer/blender ska jag köpa?

Jag köpte en mixer för ett par veckor sedan så jag smidigt skulle kunna göra smoothies. Den visade sig ju vara super även till äggmjölk. :-)

MEN, den fungerar bara när den själv vill. När jag har mixat äggen (det tar ju inte många sekunder) så måste jag vänta en bra stund innan jag kan köra den igen. Idag fick jag värma på smöret tre gånger och då gick det ändå inte så jag fick ta fram min risiga stavmixer istället. Så idag ska den mixern åka i retur till butiken.

Då är min fråga - vilken mixer är just du nöjd med? ÄR den lätt att göra ren? Går den att köra i diskmaskin? Lever den om mycket?

eva-
0

Jag är väldigt nöjd med min. Tror det är en Philips.

Men det viktigaste för att få en bra mixer är priset. Du behöver lägga minst 750-1000 kr för att få en okej mixer, för då är motorn tillräckligt stark. De billigare varianterna är bara skräp tycker jag.

Min är ganska lätt att göra ren, för själva behållaren är av glas. Lite tung kanske, men fräsch. Om man bara sköljer ur den direkt efter använding så är det lätt, har själv ingen diskmaskin. Viktigt dock att noggrant göra rent under själva mixerbladen, så att inget fastnar, för torkar det och det blir trögt att mixa nästa gång o tungt för motorn.

Och den lever verkligen inte om=) Det är fyra gummiproppar under, så den står riktigt stabilt när den mixar.

Min kära mixer klarar allt från smoothies, till soppor o nötter. Senast mixade jag rå blomkål till min floridasallad, blev mkt bra:)

Tycker absolut du bör gå tillbaka med din skrotiga mixer o skaffa dig en ny med bra tryck i motorn!

happy mixing!

aussiemia
0

Den här har vi:

http://www.cooksacademy.com/easyedit/pictures/productpictures/kenwood%20kmix%20blender.jpg

Superbra! Jag gör äggkaffe i den varje morgon: en helt ägg, 2-3 hela ägg, 40-50 gram smör, 2msk nescafe'. Jag häller allt i blendern och sätter på, sen häller jag i kanske 2 dl kokande vatten och låter den gå ganska länge, ett par minuteri allafall. När jag hällt upp i en annan kanna så fyller jag på med mer kokande vatten så jag har 5-6 dl kaffe.

Den är så bra! När jag gör nuggtets så slänger jag baconsvoret tillsamamns med krydor och smular sönder. Min son älskar smoothies på ägg, youghurt och frusna bär, skitenkelt att bara skicka i och köra.

Vi har för tillfället ingen diskmaskin, jag diskar upp den för hand efter varje gång. Man kan skruva loss knivarna i botten så att man får den ren överallt. Glaskannan är tung och min man vaknar aldrig på morgonen när jag kör den.

aswedishsmorgasbord.com

eva-
0

#2 - åh din smoothie lät jättegod! jag har varit helt gaaalen i att göra smoothisar förut innan lchf, men nu har jag inte haft ngt bra lchf recept.

kan du inte beskriva hur du gör din smoothie??

Citronita
0

Ja jag misstänker att denna jag har bara var billigt skräp. Vill egentligen köpa en som är dyr och riktigt bra, men det tillåter inte ekonomin just nu… :-(

Den jag har lever om så mycket så när jag kör den i köket så tystnar ungarna för de hör inte varandra. Bara det är en god anledning att lämna igen den…

aussiemia
0

Men det är jättenkelt! Vippa i lite naturell youghurt, knäck ett ägg, en näve frusna bär och kanske lite grädde. Kör så det ryker. Klart. Häll upp i stora muggar och drick med sugrör. Ägget får han när jag tycker att han behöver lite mer protein och grädden fettar ju upp det hela. Tyvärr så innehåller härligheten för mycket kolh för att jag ska kunna dricka det.Obestämd

aswedishsmorgasbord.com

Citronita
0

Ja nu har jag i alla fall lämnat tillbaka min mixer. De hade inte fått några klagomål på den förut så min kanske var ett måndagsexemplar… Fanns i alla fall ingen annan som jag ville ha och jag hade inte tid att rota runt bland andra affärer heller. Så nu är jag utan och blir återigen utlämnad till min stavmixer som jag också bara tycker är sisådär… Men då får jag i alla fall en chans att sondera terrängen och hitta en bra mixer så småningom.

Effie
0

Jag har något sådant där "billigt skräp". Köpte en av de billigaste jag hittade (OBH Nordica äppelgrön) i affären, med tanken "jag ska testa och se om det här blir en grunka jag använder, eller om den hamnar i ett skåp". Den används i stort sett varje dag. I början fepplade jag och lyckades dränka apparaten i äggmjölk (det finns ett lagom hål ner i motorn; konstig konstruktion), och jag var övertygad om att den skulle gå sönder. Men den funkar än.

8 dl glasbägare; ska inte diskas i maskin står det, men jag brukar plocka isär den och diska vissa delar för hand. Den låter mycket (men brukar inte väcka någon). Jag brukar inte låta den gå särskilt länge (en halv minut kanske) för jag står inte ut med ljudet. Dessutom riskerar det att skvimpa över (jag häller i tre ägg, och lagom med vatten; mixar; och sedan fyller jag på med vatten ända upp, och låter det stå en stund)

Men den duger för mig. Skulle jag behöva köpa en ny skulle jag nog välja en dyrare; nu vet jag ju att jag använder den.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Citronita
0

Det var precis en sån OBH jag hade fast en svart. Låter värre än ett tröskverk… De frågade om jag ville ha en ny sådan, men just pga ljudet avstod jag.

I nuläget sitter jag och funderar på om jag verkligen behöver en mixer. Det kanske lika gärna går med mixerstaven. Blir i alla fall mindre disk. :-)