Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3684 ggr
Diran
0

Pallar inte fakir

Detta är en grej som irriterar mig.
Jag vill gärna köra fakir några dagar men har ås svårt för det.
Mina problem är att jag är grymt kräsen och dessutom har jätte svårt för att äta samma sak för mycket.
Jag tröttnar extreeemt snabbt.
Dessutom har jag lite små "fobier" eller vad man ska kalla det, jag kan tex inte äta pannbiffar som är för tjocka, inte heller köttbullat som är för stora (får någon konstig känsla av att de inte är genomstekta, detta har jag haft i många år) dessutom har jag svårt att äta köttfärsbiffar/kyckling/fisk utan någon sås till. Jag blir väldigt lätt illamående av denna kosten överhuvudtaget och ägg ska vi inte ens prata om.

Jag kan inte ens äta äggstanning i gratänger för jag mår illa i TIMMAR efteråt.

Jag tycker detta är jobbigt eftersom det är svårt att göra såser utan kolhydrater och jag har svårt för att fakira med tanke på hur jobbigt jag har det med maten och mina konstiga ideer.

Har ni några råd alls till denna halvt psykotiska galna människa?

Malusen
0

Låt bli Glad man skall leva och må bra!

Diran
0

#1 Ja, det är klart men jag vill maximera min fettförbränning, jag tror att min kropp egentligen inte kan ta för mkt grädde, ost osv, men har så svråt att utesluta det.

finataender
0

Ursäkta min okunskap, men exakt vad är det som gäller under fakir? :)

NillaNina
0

Till fisk, kyckling och helt kött skulle jag testa aromsmör av olika sorter eller bea-sås.

Aromsmör kan lätt göra själv och variera kryddningen. Förutom det självklara vitlökssmöret kan man testa att ha i sambal oelek.

#3 Fakir är vad Sten Sture Skaldeman kallade sin striktaste kost. Den bestod av "bantarbiffar" (recept kan man hitta i hans böcker eller om man söker här på Kif, tror jag) och de innehöll mest bara kött och fett. Av dem åt han tills han blev mätt men inte mer, tre gånger om dagen och det hjälpte mot hans övervikt. Fakir kan betyda lite olika för olika personer men det är alltid en benämning på en mycket strikt kost som (i princip) inte innehåller mjölkprodukter.

Diran
0

#4 tackar. Har funderat på det här med aromsmör, men inte tänkt på att det passar till fisk. Ska försöka göra eget.

NillaNina
0

#3 Om fakir står det så här i tråden "Vanliga frågor & svar":

15. Vad innebär Sten Sture Skaldemans "fakir"?

Uteslut mejeriprodukter, grönsaker och allt annat som innehåller någon form av kolhydrater. Ät enbart kött, fisk, ägg, smör, kokosfett och vad du nu kan komma på som enbart består av fett och protein.

Det brukar han ge som tips till såna som inte går ner i vikt, trots att de följer en strikt lågkolhydratkost. De brukar då kunna gå ner i vikt. Vanligast är dock att överviktiga går ner i vikt på en "normal" LCHF-kost där mejeriprodukter och grönsaker ingår.

Namnet fakir kommer från betydelsen fattig, eller snarare askes -- du ger upp mycket av vad som finns att äta och lever tämligen spartanskt. Det kan för vissa vara ett bra sätt att upptäcka vad de kan äta och sedan gradvis lägga till mer.

-------

Tråden finns högst upp i listan "Senaste inläggen" och är väldigt matnyttig, särskilt för den som är ny här. Glad Rekomenderas varmt!

MimLan
0

Om du tröttnar extremt snabbt, och inte har varit på banan länge nog att vara helt inkörd vare sig fysiskt eller mentalt, kan jag egentligen bara säga att jag tror ditt fokus på fakir och att skruva till kosten är fel väg att gå. Jobba hellre på att äta och se vad som fungerar för dig, utan att det skruvas, plågas och tröttnas. Stress är rätt fel pryl att ägna sig åt, oavsett. Fundera hellre på hur du får lugn och ro.

[ngupa]
0

varför inte platta ut biffarna rejält (hamburgare) så kanske det går?

spkn1
0

Ät svenskproducerat nöt eller lamm så behöver du inte oroa dig för att saker måste vara genomstekta. Mest griskött som innehåller parasiter och annat snusk, och kyckling kan ju innehålla salmonella i sällsynta fall. Faktum är att ju mindre tillagat kött är ju mer näringsämnen bevaras (och ju godare blir köttet! :))

Gunnell
0

Jag har också svårt för fakirvarianten. Inte för att jag blir hungrig eller så men jag blir trött och trög i skallen om jag äter för lite kolhydrater. Kanske nåt man kan vänja sig vid eller?

NillaNina
0

Trögheten i skallen går över ganska snart. Kroppen fattar snart galoppen och övergår från kolhydratdrift till fettdrift och producerar då den mängd kolhydrater hjäran behöver ur det proetin man äter. Det gäller bara att ta sig igenom omställningen. Dessutom träffade jag nyligen en läkare som menade att tröttheten i hjärnan är ett inlärt beteende, som Pavlovs hundar. Vi förväntar oss att bli sega och så blir vi det. Jag är inte säker på att jag håller med om det men så sa i alla fall han och det kan ju vara möjligt.

Gunnell
0

Ja, det kanske vore värt att försöka komma över den tröskeln då - får väl vara lite mer uthållig. Ändå har jag hållit på med lchf ganska länge nu så jag tycker att kroppen borde vara avvant vid kolhydrater i större mängd. Jag är väldigt strikt för det mesta och kolhydraterna jag får i mig är från grädde och grönsaker, kan man säja.

AnnaLundgren
0

Bra tipps på en mer utvecklad fakirdiet finns på sid 88 - 89 i SSS bok är dig ner i vikt. Där finns tipps på mer än de utmärkta fakirbiffarna - somman fö kan smaksätta hur olika som hellst vilket gör de roligare att äta.

Har någon provat med bacon och riktigt stark Curry?

Just nu har jag snöat in på chiliostfyllda fläskkottletter. Och jag gillar eg inte fläskottletter så mycket men fyller man dem med godsaker så blir det annat.

Gunnell
0

Jag har suttit å räknat här och inser att jag äter för lite fett!! Så jag ska koncentrera mig på att öka på där och ha koll, tills jag ser vad som är rimligt. Ska ta å inhandla Skaldemans bok och få lite mer struktur på maten.

Bacon å stark Curry låter gott och likaså fläkkotletterna. Men det må väl funka med karré också, att fylla karréskivor alltså…

AnnaLundgren
0

Absolut!

Det är smaskens det med ;)

Gunnell
0

# 15 Vilken ost använder du? Nån riven eller färskost?

AnnaLundgren
0

*gick ut i köket för att titta*

Den heter Okelbo Red Hot. Du kan peta tummen i ögat på charkansvarige närmaste Ica Maxi affär eller vanlig Ica. De har denna ost i sortimentet i Gävletrakten så jag vet att det går.

Deras vitlöksost är inte heller dum, eller den som heter silver - krääämig är bara förnamnet…

Gunnell
0

Okej, tack då vet jag!! Ska absolut testa det där, har tagit fram fläskkarré ur frysen så imorron tänkte jag hugga till… Tungan ute

Diran
0

#13 Det där med kotletterna lät mycket intressant! Jag tar gärna ett ordentligt recept!

Har precis läst Är dig ner i vikt, och har fokuserat en hel del på fakirsidorna.
Men nu när jag är i början igen (efter det låååånga återfallet) så kör jag såhär ett tag och vänjer mig vid maten och kanske kan fakira mer sen.

Att inte äta mkt grönsaker passar mig utmärkt! Jag gillar väldigt få grönsaker nämligen så kolisarna från det gröna är inte något problem.

Gunnell
0

Nu har jag testat fakir, eller nästan fakir i alla fall, i en vecka och det känns som att det funkar den här gången. Jag räknade först ut hur mkt fett jag måste äta och såg då att jag förmodligen ätit för lite fett tidigare.

Har nu gjort vitlök-, chili- och ingefärssmör i iskubslådor, som jag använder till köttet. Det funkar jättebra! Idag har jag även gjort egen majonäs, med citronsaft istället för vinäger, och den blev helt otroligt god! Jag har lite svårt för den köpta majonäsen, förmodligen just pga vinägern. Dessutom vill jag undvika livsmedel med en massa tillsatser i, så det känns bra att veta att jag kan göra egen majonäs. Jättelätt var det dessutom… Har även rört välmogen Avocado med mjukt smör, också gott till kött. Kanske lite för mkt kolhydrater egentligen… men med rejält av smör så funkar det.

Mervi
0

Fakir är inte något man tar till som nybörjare. Låt kroppen vänja sig vid fett och vänta med fakiren. Det är inte lätt att hålla även om man kan äta all sorts kött och fisk och ägg, Jag brukar ha ganska jobbigt med det.

Diran
0

#21 Jag är dock inte direkt nybörjare.

Gunnell
0

#21 Jag har ätit enl LCHF i 1½ år och provat fakir några ggr men alltid känt mig dålig av det tidigare.

Citronita
0

Jag ser inga problem med att köra fakir och vara nybörjare. Känns nästan enklare att börja så och sedan trappa upp, men det kanske är mitt gamla GI-tänk som slår igenom. :-)

Jennix
0

#24 Antar att det är olika, men jag började med enbart kött och smör direkt från att ha ätit tallriksmodell + godis. Flört

Jädrans hårt med avgiftning men då får man se tydliga resultat direkt och kan introducera olika livsmedel i taget för att se vad man tål (om man har olika hälsoproblem).

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Det är så klart olika hur man reagerar och vad man klarar. Det gäller nog bara att prova sig fram.

AnnaLundgren
0

Kotlett/karre/nötrulle med ost

köttbiten du väljer att använda ska vara benfri och minst en cm tjock

Skär ett djupt snitt i din köttbit, hellst där ev ben suttit och lämna den ev yttre fettranden intakt - då håller den bättre ihop vid stekning. /tänk på hur örngott ser ut så får ni iden vad jag menar)

Stoppa i valfri ost i öppningen, så mycket som du får plats med och vill ha.

stek på medelvärme tills osten har smält lite. Vänd köttet i pannan när du ser att osten börjar rinna lite.

Vispa ut stekpannan med grädde, ät och njut.