äta för att må bra
hej! jag har länge varit intresserad av att testa LCHF kost, och jag har börjat men avslutat det ganska fort igen. jag behöver inte gå ner i vikt utan jag vill bara må bra. jag lider av svåra magsmärtor pga av endometrios på tarmarna och utsluter därför gluten, laktos, socker och fläskkött ur min kost, jag hoppas att det fins annat att välja på ändå:) det jag har tänkt mej är att ha LCHF i grunden av min kost och sedan utofrån mitt välmående och situation få "fuska" lite emellanåt. dock inga sötsaker som godis kakor och läsk. för mej är det viktiga att äta det jag mår bra av och inte följa en strikt diet. hjälp mej nu att komma igång:)
Jag tror att du skall låta din kropp ange vilken nivå du klarar av. Att du medvetet på förhand bestämmer dig för att "fuska" som du kallar det, är kanske inte vad din kropp trivs med.
Med andra ord, fasa in dig på LCHF och lär dig din kropps gränser. Det tar sin tid, det går tyvärr inte på någon vecka.
Hej krristin! och välkommen hit!
Jag tror du tänker bra där.. LCHF-kosten är ju en mycket bra grund och tål du lite fusk så kör på det. Visar det sig att du mår bättre utan fusk så kanske du så småningom väljer det. Det avgör man ju själv. 
Vad vill du ha hjälp med..?
Den mat du skriver att du undviker.. ja det mesta av det är ju inte LCHF, så det torde kunna funka bra! 
Själv äter jag: Kött, fisk, ägg, fågel, smör och grönsaker.. Rätt så lite mejeri. Gott och jag mår jättebra!
jag menar inte att jag bestämmer mej för att jag måste fuska, men för min del är det inte hela världen. jag tror inte att kroppen mår dåligt av om någon bjuder mej på fruktsallad någon gång tex. Alla i min närhet vet att det är det ända jag äter, eftersom jag inte äter kakor och sånt:)
Jag ska börja testa och se hur det känns helt enkelt:)
Blev lite undrandes över det du skrev om fläskkött.
Blir du dålig av det?
Ja jag blir dålig av fläskkött!
men vad sägs om denna frukost?
1 stekt ägg, stekta champinjoner och stekt kalkonkött(sådant man skivar som pålägg) detta steks i smör
Låter gott!
och bra??:)
jag är ju medveten om att kalkonen inte är lika fet som bacon, men det är ju ett alternativ iaf?
Du steker det ju i smör så det är jättebra.
Lycka till.
kan jag använda valios laktosfria smör? eller är det bättre att använda någon olja då??

Istället för att tänka att man fuskar kan man kalla det att man behovsanpassat kosten! 
Fusk har så negativ klang, fuskar man ska man skämmas för det. Men om man utgår ifrån vad man mår bra av och vad som fungerar och det skulle inbegripa mer kolhydrater än vad nån annan klarar av att äta så tycker jag inte man ska tänka på det som något dåligt eller att man är karaktärslös.
Ofta mår man bara dåligt av att jämföra sig med andra - utgå ifrån dej själv så blir det bäst! Det är ju bara du som ska leva i din kropp och när du förstår hur just du fungerar så har du större möjlighet att påverka ditt välmående.
Lycka till!
Ja det var dumt att kalla det för att fuska, men jag hoppas alla förstår hur jag tänker iaf:)
hoppas någon kan svara på frågan om smöret.
Klarar du vanligt svenskt ekologiskt smör så är det ju bra.
antar att det lakosfria är ok att använda om du inte tål vanligt
kokosfett är bättre än olja, det går bra med det vanliga i affären, det är toppe att steka i.
här är ingrediensförteckningnen för laktosfritt smör från valio
ingredienser: grädde, salt(0,9%) syrningskultur och laktasenzym
kokosfett ska jag testa men det är bra att ha något vanligt hemma också som sambon kan tycka om:)
förlåt att jag frågar så mycke, men det måste ju bli rätt:)haha
ja det måste vara helt ok med det smöret!