Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 2685 ggr
katchina
0

OreganoKyckling...såååå god

Hej

Hittade detta recept i en ICA-tidning för nåt år sen.

4 pers

4 Kycklingfiléer (ca500g)
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl grädde
1 hönsbuljongtärning
2-3 tsk färsk eller torkad Oregano
1 1/2 msk Balsamvinäger

Skär kycklingfilén i strimlor.
Skala och hacka vitlöken.

Bryn kycklingen runt om i smöret, salta o peppra.

Blanda grädde, buljongtärning, oregano o balsamvinägern
i en kastrull.

Lägg i kycklingen o vitlöken. Låt allt koka i 5 min.

Servera med Isbergssallad eller andra ovanjordsgrönsaker.

Enkelt o såååå otroligt gott.

miagumman
0

Man tackar!! Nu vet jag vad jag ska bjuda på i påsk! Låter ju supergott!Skrattande

molana
0

Bokmärkt!

Magsan
0

Denna rätt har jag lagat många gånger. Den är jättegod!!

earle
0

Tack för ett kanontips - vi lagade denna rätt i fredags och det blev vansinnigt gott! Jag är den experimentella typen och brukar modifiera de flesta recept en aning, så även denna gång: mängden balsamvinäger avrundades nedåt till jämnt 1 msk, och jag lade till lite nedsmulad Danablu ädelost.

Som tillbehör åt vi kokta blomkåls- och broccolibuketter samt lite stekta sockerärter. Och så ett glas rött, förstås! Flört

[iovis]
0

Hur mycket kolisar är det i balsamvinäger? Den är ju gjord på must (om den inte kostar 500 kr/L.) Har avstått från den för jag tror den är för söt……

earle
0

Har för mig att det stod 13 g kh/100 g på min balsamvinägerflaska. Hur strikt man är varierar ju enormt från person till person, men frågar du mig tycker jag inte att en msk (vilket ger cirka 2 gram kh) i en gryta är mycket att bråka om.

Har hört talas om att vissa kan få sötsug av minsta lilla sött bland ingredienserna, men det där vet man ju bäst själv…

earle
0

Iofs kan jag tänka mig att 1 eller 2 tsk balsamvinäger kan räcka. Smaken är ju väldigt distinkt och brukar gå igenom tillräckligt tydligt även med små mängder (det var av den anledningen jag justerade ned mängden från originalreceptet Glad).

netza
0

Denna ska lagas ikväll. :)

netza
0

Stort plus på denna rätt från mig och sambon, nästa gång ska vi testa att ha i fläskfile. :)

tusselisa
0

Det vattnas i munnen:)