Vad ta mot förstoppning?
Jag som hela livet haft motsatt problem har blivit helt handfallen nu när jag tack vare ny medicin blivit förstoppad.
Katrinplommon är ju inte ett dugg LCHF, så vad tar jag istället? Tänkte på kokosfett men undrar hur jag ska få i mej det, jag dricker inte te eller kaffe och har inte riktigt fått smak för äggmjölk.
Muntorr är jag också, men det kan man väl inte påverka med mat och dryck?
En klick smör eller kokosolja kan ätas med sked utan något till förutom ett stort glas vatten. Det löser det mesta.
Linda in smörklickar i ditt favoritpålägg. Ät majonnäs med kokt ägg. Var frikostig med olja på sallad. Linfrön kan också hjälpa upp det hela. Drick mycket vatten.
Jag blev tidigare hård i magen av att äta ägg, men nu äter jag två kokta ägg varje morgon med en stor klick majonnäs och min mage är i prima form 
Hoppas det snart ordnar sig för dig.
/Désirée
Rekommenderar samma som #1. Lite kokosfett dagligen "håller ordning" på magen, lite mera sätter verkligen fart på systemen. 
Smör och kokosfett kan även ätas till middagen tex, smältes och blandas med TY eller CF och krydda/vitlök. Låt stelna i kylen en stund och ätes till maten som kryddsmör/kall sås.. Brukar bli riktigt gott så man kan få i sig en hel del fett. Bra om man inte gillar fettet "rent".

Ja, det var just det att jag fortfarande har ett visst motstånd mot att äta fettet rent. 
Tack för tipsen! Nu ska jag nog äta lite smöriga ägg… och kanske en mugg äggmjölk smaksatt med choklad.

Om inte nåt annat hjälper så kan jag tipsa om mitt antiförstoppningsmedel, Moxalole. Ett pulver som man rör ut i vatten, smakar inte så dumt faktiskt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Kokosfett är "the shit", gör ischoklad med mycket kokosfett och lite 85%-ig choklad så går det kanske ner!

#6 Jotack, det var ju rätt uttryck i sammanhanget! ;)
Faktum är att jag äter ischoklad när jag har motsatt problem för jag har märkt att kakao är stoppande, iallafall i bakverk. (pun not intended)
Men om ischoklad är ett universalmedel mot allehanda magproblem tackar då inte jag nej! 
Ni e roliga!
Ischoklad… mums.. Men jag kan inte äta mer än typ EN, av just det skälet att det blir "bakverk" av det hela.. Hrmf…. Så det kan säkert funka till att lösa "proppar"..
Nu var du riktigt rolig Kaisakavat! "Bakverk"…. 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Då undrar jag en sak som oxå har med mage att göra… jag kör LCHF men jag erkänner… jag har fuskat en hel del nu under semesterveckorna… när man sen "går tillbaka" till LCHF-kosten igen helt och hållet och skippar bröd och allt det andra… kan magen typ protestera då på nåt sätt? Jag har nu senast igår haft så ont så ont i magen och knappt fått ut nåt. Ändå känns det som det är värsta anfallet på gång haha. Fiberhusk vågar jag mig inte på för sist fick jag SÅÅÅ ont i magen av det. Laktulos är så äckligt så det vill jag oxå helst undvika. Har fått för mig att det är grädden (mängderna, men jag äter inte mkt grädde tycker jag ändå) som gör det men jag vet inte… kan det vara det? Nu reagerar ju alla olika men… när jag började med detta renodlat 22 maj så mådde jag ju SÅ bra?! Förstår inte. Kan det vara att jag fuskat?? Ja, frågorna är många hehe.

Ta en tesked av blair's sudden death sås, det gjorde jag i maten igår, förstoppning är inte ett problem idag kan jag lova, dock det motsatta =)
# 1 och #10
Äter du hårdost? Det kan "stoppa upp" rejält. När jag började med lchf åt jag mycket hårdost. Jag fick riktigt trög mage (och ont!) och fick tipset härifrån KiF att prova att utesluta hårdost för att se om det släppte. Det gjorde det!
Nu äter jag fortfarande hårdost ibland men alls inte lika mycket.
Mjukost/färskost fungerar alldeles utmärkt dock - "stoppar inte upp".
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag har jättebra "mage" numera - helt perfekt faktiskt! Men även jag hade problem i början.
Min kost: olika sorters kött, fågel, fisk, ägg och till det smör eller smörbaserade fett-tillbehör. Kaffe med lite grädde. Grönsaker i mindre mängd.
Sedan en tid - väldigt lite mejeri. Ännu bättre mage..
Loppfrön eller Psyllisfrön som de oxå heter är bra upplöst i ett glas vatten och drick ett glas vatten efteråt morgon och kväll. Sen en stor kopp grönt te eller matete med en matsked ekologisk kallpressad kokosfett i gör susen.
Har börjat ställa kokosfettet i kylen och bryter loss en bit till frukostkaffet och äter samtidigt en bit rakt av, smakar mycket godare. Givetvis vill jag ha kokossmak. Även till em.kaffet gör jag samma sak. Magen kan strula om du äter för mycket kolhydrater, man kan få ont i magen då.

#10: Jo Laktulos smakar verkligen apa, det var mitt antiförstoppningsmadel förut, men doktorn tyckte inte det var bra när jag var tvungen att ta dubbla maxdosen varje dag, så han skrev ut Movacol till mig (det är receptfritt men blir billigare på recept) det är effektivare och mycket lättare att få i sig, man blandar pulvret i ett glas vatten och dricker, smakar rätt gott förresten. Nu byter Apoteket ut det mot Moxalole, men det är samma sak bara lite annorlunda smak, jag tycker faktiskt att det är bättre smak på det
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Några dagars tillskott av magnesium sätter fart på magen, själv använder jag Ledins vid behov (när jag har myrkrypningar, sendrag eller är muskeltrött och förstoppad) . (Obs kan ge sk rännskita vid överdosering!)
Oxytarm/Oxymax är ett mildare tillskott med magnesium och c-vitamin.

Ja, magnesium! Det var ett bra tips, det har jag ju hemma från när jag hade sendrag. Och ja, jag minns att det hade "effekt" även på magen…