Korv är svårt!!
Alltså här är en korvdiggare men nu när man börjat läsa det finstilta så blir det helt plötsligt besvärligt, tycker jag. Va mycket skräp det verkar vara i vanlig korv (typ. grill-, falu-). Man blir aldeles vimmelkantig!!
Va har ni för tips på goda korvar, både som pålägg och till grillen?
Skulle jag med vilja veta… är det så enkelt att den med minst kh är bäst? 

Det finns rätt bra korvar på Lidl av märke Dulano. Och i andra mataffärer brukar man kunna köpa korv från Böklunders. Jag tror att danska Göl har en del som är ok som deras wiener korv till exempel.

Det som först går bort är korv av falukorvstyp som inte duger till att heta falukorv som t. ex. lantfalu. Skulle vi på landet behöva nöja oss med en sämre korv?
Det finns också grillkorv som har skrämmande lågt köttinnehåll men mycket kolhydrater.
De danska korvarna är oftast bra.
finns det fortfarande folk som kan tänka sig att äta danskt griskött!!
köp närproduserat.
Scans ekologiska falukorv
Coop har ekologiska chorizo och kabanoss(stavning?) har mycket kött% och lite kolhydrater…
Ekokorvar har färre eller inga konstiga tillsatser.

Jag föredrar svenskt kött oavsett om det är nöt, svin eller kyckling men oftast är svenska prodkter väl magra.
Dansk salami och irländsk köttfärs kan bli valet om man vill ha fetare produkter men jag önskar att de svenska var lika feta.

Den bästa Falukorven är nog Melkers Original falukorv med 70% köttråvara.. det är självklart en del potatismjöl i oxå.. det skall det vara för konsistens o annat!
Iallafall så äter jag inte korv så ofta det blir mest som frukost o då med stekt ägg o massa smör!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag känner mig inte i falukorv
MEN
det svenska köttet är det bästa jag hittils ätit!!

Gustafskorv om man vill ha svensk korv. De är super gott. I annan fall Lidls Dulano korvar.
Vänliga hälsningar Stephan

Titta på mängden köttrågvara. Har man använt mer än 100 gram kött per hekto korv är det vanligen en hyfsad produkt.
/SSS
100gr kött per hekto???? Då är det ju rent kött och ingen korv ju 
Eller hur tänkte du?

Hej!
På Lidl har de korv med hög kötthalt! Det är enda korven jag äter!

Tack för alla tips! Blir att sticka till lidl i morn och kika. Annars är Willys min butik. Men det börjar bli lite jobbigt, hysteriskt detta med handlingen. Det börjar ta så lång tid, detta med att läsa det finstilta. Då det gäller närproducerat chark/kött finns det några bra tips på det i Skaraborg - bor själv i Skövde?
#13 Till 100g ölkorv går det åt 110g kött eftersom en del av vattnet försvinner när man gör korven.
#0: Om du är intresserad av sådant som rökt skinka som "pålägg" (kallar det så, men rullar mest in smör, paprika eller ost i skinkskivorna:) så finns det några supergoda- och dyra- och bra sorter här.
http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=18&pid=25402
http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=18&pid=25403
http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=18&pid=25400
De är ivarjefall utan glutamat och socker.
Varför kan inte ridderheims ta bort glutamaten ur alla deras prdukter? 
Ingen aning, det vore ju det bästa! Dessa köper jag på Hemköp där jag bor, ska höra med ICA om de kan ta hem dem också.
Chorizo och kabanoss-korvar har hog kotthalt!
#9 Var finns Melkers korv att köpa?

Jag hittar den ibland på min lokala ICA-butik.. men den kommer ifrån Falun så jag antar att den är mer frekvent förekommande i Dalarna!

Så här ser den ut iallafall!
#22 Tack för informationen 
Melkers skryter med att den bara innehåller 15% fett på deras hemsida. 

Nja.. det är nog den korven undertill som är avsedd för de som är fettskrämda!!
Altså det är den som heter falukorv 15%!!
Ok det var två olika korvar? Lite otydlig hemsida tycker jag.
Ica har börjat sälja en falukorv utan E, den ligger på 80% köttmängd
#27 Vad heter den? Fabrikat?
Hemköp har en Grillkorv med ost (deras egna märke)
Som bara har 2 kollisar per 100 gr + att den är jätte god ihop med
Blomkåls mos
:o)
#29 Tack för tipset. Det ska testas. Låter gott med blomkålsmos 

Läste Citygross reklamutskick igår, dom har nu en falukorv utan e-nummer från Ingemar Johanssons chark så även om man inte har citygross i närheten så borde göteborgare med omnejd kunna tillgås
För de som bor i Malmötrakten kan jag tipsa om Korvhuset. En pytteliten lokal på Gyllenpalmsgatan, men de har 101 sorters korvar från hela världen på lager och ägaren är sann korvoman.
Det finns visserligen även vanlig svensk allmogekorv, men fokus ligger på riktiga doningar. Det finns många sorter med mycket hög kötthalt. Du hittar inga lågpriser i butiken, men korvarna mättar…