Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5389 ggr
MissZapp
0

Linfrö husk kex!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De här kexen passar utmärkt till ost och om jag inte är helt ute och cyklar så innehåller de väldigt lite kolhydrater.

Ingredienser:

2 msk smör

2 små ägg

2 msk krossade linfrön

2 msk fiberhusk

½ tsk bakpulver

2 msk vatten

flingsalt & solroskärnor (eller sesamfrön)

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Lägg smöret i en skål och smält i micron. Tillsätt två ägg och vispa lätt. Tillsätt övrigt och blanda väl. Låt svälla i några minuter. När smeten känns  smidig så klickar du ut den på en bakplåtspappersklädd plåt och breder ut till tunna cirklar. Strö över lite flingsalt och lägg några solroskärnor på varje kex. Grädda i ca 15 minuter eller tills kexen fått en fin färg.

Senaset gången så slängde jag även i lite musli mix, blev oxå väldigt gott!

Agyr07
0

Låter gott, det där får jag prova

greensis
0

Låter intressant.

Fabricati diem, pvnc!

lenmor
0

Låter gott, har fiberhusk hemma, måste pova det här receptet.

ingrids
0

Låter mycket gott och "bröd- och kexälskare" som jag är passar detta utmärkt. Tack!

ninawall
0

Har precis gjort dem, mums! Finns risk att jag äter upp alla på en gång, kan inte sluta, dom är jättegoda!

Tack för receptet!

Sia1
0

Har nu provat receptet, uteslöt solrosfrön för jag hade inte det hemma och gjorde dem lite tjockare än vanliga kex och det var väldigt gott! Håller på upptäcker fiberhuskens möjligheter och det verkar mycket lovande för mig som höll på att tröttna på lchf trots att det gått bra att gå ner i vikt och må bättre än nånsin samtidigt.

Rekomenderas!

tidgod
0

OOOOOOtroligt gott har testat en hel del LCHF bröd men detta slog allt, tog dubbel smet och rullade till kulor som jag sedan plattade till lite ,så de blev mjukt bröd, tog sedan ost smör och skinka mellan.mmmmmm

Nästa gång ska jag prova med lite bröd krydda = limpa?Tungan ute

[Pennylane1]
0

hur kan du rulla dom? tar du mer husk? Det blir en rätt lös smet/deg , åtminstone för mig!

Mamma mia! Har just gjort dom och bredde inte ut alls, det blev små brödbullar, mjuka och precis som lite grövre frallor i konsistensen! Kanon!!!

lillbobo68
0

Jag misstog detta recept med ett annat och gjorde bröd av det. Det blev jättegott och jag delar nu med mig av receptet till mina vänner.

Det blev 6 st som gick att dela i två delar, typ frallor. I övrigt följde jag receptet.

julia61
0

Mina var goda men knastriga, hört att man ska låta husken svälla en timme för att slippa sandkänslan. Men jag är kanske lite känsligGlad

fellfrosch
0

Oh, detta låter gott :D

[Pennylane1]
0

# 9 så gör jag med! Det blir bästa brödet hittills! fast jag kör linfröna lite i bulleten först

fenixthebasketcase
0

Jag blev himla sugen på att prova nu.. :) hur blir det om man tillsätter kanel istället för salt, kan det funka tro?

[Pennylane1]
0

testa vettja!

roma
0

Tackar för detta recept. Ett stående inslag hos oss. Supergoda, Har delat med mig till vänner och alla tycker att dom är jättegoda.

Numera gör jag alltid dubbelsats samt låter dom kallna på plåten. Lägger inte dom i burk förrän dagen efter. Då blir dom sprödare.

Solpuss
0

Jisses, vad gott det var!

Har inte ätit en brödsmula på fyra månader. Gjorde en sats kex i går kväll. Åt de flesta varma med smör och ost på. Resten slank ner lite senare med Philadelfia…

MUMS!!

Tusen och tusen tack! Skrattande

rottizz
0

måste tacka för detta grymma recept! Går det att frysa in brödet tro? Har bakat massor =)

Rosalita
0

Jag tycker det här är underbart goda kex. Jag brukar även använda det här receptet när jag gör bröd, fast då tar jag bara hälften så mycket fiberhusk så känns det inte lika kompakt.

rottizz
0

mina kex blev mjuka- ska det vara så eller har jag gjort fel?