rdi i olika länder-stor skillnad
För ett tag sedan hittade jag en sida där man jämförde näringsrekommendationerna för olika länder. kommer inte ihåg vad den heter tyvärr. I alla fall så stod det att det är stor skillnad på rdi i olika länder. detta gör ju att man funderar på vilket land som har rätt. Livsmedelsverket rekommendrar ju en massa kolhydrater m.m. så ska man verkligen blint lita på deras rekommendationer om rdi???
det stod att tex kalciumrekommendationerna för norden och usa var ovanligt stora jämfört med många andra länder. benskörhet finns mest i sverige och usa dessutom. Överraskande- nej- för mycket kalcium gör ju skelettet svagt istället. kan det vara så att det är för höga rekommendationer av även andra mineraler vi tar hänsyn till varje dag?
Och kan det vara så att vi tar hänsyn till för låga rekommendationer av andra näringsämnen. tex i jämförelsen var magnesium en mineral där sverige hade låga rekommendationer jämfört med vissa andra länder som kunde ha upp till fyra gånger så höga rekommendationer/dag. Vilka har rätt?
Synd att jag inte minns sidan. är det någon som känner till den. eller någon som känner till andra länders rdi ändå? Varför ska man just lita blint på svenska rekommendationer av rdi, när rekommendationerna i övrigt ofta är helt knasiga? (minst sex brödskivor per dag, eller hur var det?)
??????????????
Rdi måste ju vara byggt på en svensson kost, och vi vet ju alla hur en sådan typisk kost ser ut.
Det perfekta vore att hitta rdi från något land som har en tradition av att äta mer eller mindre likadant som en lchf kost. Då skulle jag kolla på deras rekommendationer framför våra. Vilket land kan det vara, är det någon som vet?
Grönland, kanske??? 
tillhör Danmark…

Jag (och andra) har skrivit lite om RDI i en tråd någonstans… jag puttar upp den när jag hittar den. 
"still lost in space and time"

Hittat tråden o puttat upp den! Här är också en direktlänk!
Den tråden ger nog inte svar på dina frågor, men min uppfattning om RDI är att man nog kan ta det med en nypa salt…
(har för mig att det finns en annan tråd också)
"still lost in space and time"
tack för länken, ger svar på en del frågor. sten stures kommande livsstilsbok kommer nog ge svar på mer frågor. En kompis från tyskland sade idag att rdi för c-vitamin där är på ca 300 gram, här i sverige är det på 60 gram. där ser man hur stor skillnad det kan vara.