Organiskt svavel
Hej!
Det kom upp i annan tråd det här med organiskt svavel, MSM. I sista numret av 2000-talets Vetenskap tog Bo Zackrisson et consortes upp detta sällan omtalade ämne. Det kanske finns fler som nu har erfarenhet av detta kosttillskott.
Undertecknad kan med glädje rapportera att den "onödiga nedstämdhet", som jag känt av denna termin nu är borta.
Jag började ta detta pulver den 23 nov. plus extra c-vitamin. Så där 10 dagar senare noterade jag att jag blivit stabilare till sinnet. Jag menar att det var detta svavel som har påverkat mig eftersom denna nedstämdhet har varit påkopplad i flera månader och jag inte just nu har ändrat något annat runt mig (kost, händelser etc.) Jag är LCHF-are sedan precis ett år tillbaka (just 10 dec.!)
Några fler rapporter i detta ärende?
Hälsningar
Rolf Aronsson
Jag började förra torsdagen så någon effekt har jag inte fått ännu. Har börjat lite nätt. Jag har haft lite huvudvärk men någon annan biverkning har jag inte heller märkt. Jag får återkomma när jag kört detta lite längre tid.
Kul att du fått positiv verkan, det känns uppmuntrande. Tack för du delar med dig.
Jag tog MSM flera veckor i sträck i somras, men slutade för att jag inte riktigt tyckte att jag fick någon effekt. Dyrt också. För mig är det så, att den allra allra största effekten på kropp och sinne står LCHF-kosten i sig för.
AnnK: du hade säkert ingen brist på svavel om du inte fick någon effekt. Då är det inte någon mening att lägga pengar på det.
#3 förmodligen inte, men jag gick väl på reklamen kring MSM, typ att detta är något alla "moderna" människor har brist på…osv

Tack för tipset. Just nu känner jag inte något behov av att testa det, men det kan ju vara bra att veta om nedstämdheten skulle komma tillbaka.
"still lost in space and time"
odezza: den skall hjälpa mot en massa olika saker, tex. hudproblem osv. Jag tänkte att det kanske kunde ha effekt på min allergi.

Då ska jag kolla 2000-talets vetenskap!
De har tidgare haft en artikel om kolloidalt silver skrivet av en person som marknadsför just kolloidalt silver och MSM i Sverige. Det är bara det att det företaget kallar kolloidalt silver knappast lär vara det utan det verkar vara en lösning med joniserat silver. Det är diskuterat bland silveranhängarna om joniserat silver har samma, om ens någon effekt. En del säger si och en del säger så. Det må vara hur det vill med det, men joniserat silver är per definition inte samma sak som kolloidalt silver. Sådant gör mig lite misstänksam.
http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Organisktsvavel tror jag är bra men däremot helt onödigt för de flesta på den här kosten (finns ju mycket i kött)….däremot nåt som vegetarianer och frö/sädätare kan behöva, eller?
Men ändå kul om flera testar det så VI får lite erfarenhet av effekterna!
Pasi, jag läste att det finns i kött men förstörs när vi lagar köttet, alltså vid uppvärmning, av samma orsak försvinner det ur mjölk när det pastöriseras.
Jag återkommer när jag tagit det ett tag och om jag märker någon förbättning.

kollodialt silver är jag väldigt skeptisk till….att det skulle ta död på alla elaka bakterier men inte på de goda låter för bra för att vara sant!
Är det silvernitrat i deras "kollodiala silver, nån som vet?

MSM kanske förstörs vid tillagning, men uppgifterna hur stor del som förstörs finns inte…inte heller om det skulle förstöra kroppens upptag av svavlet (svavlet försvinner ju inte!).
Flera aminosyror (ägg 0,2% svavel) har svavel bundet till sig och är också sk organiskt bundet…..skulle det vara sämre än MSM?
Jag blir alltid lite skeptisk när jag ser massor av texter på nätet och alla texter är samma (utgivna av samma producent), dessutom inte tar upp så viktiga saker som varför t ex MSM inte kan ersättas av aminosyrorna med svavel etc.
Kanske Doc_ eller Annika kan svara på det!?
Jag vill bara applådera Pasis inställning. Det är förstås precis som Du säger. Här finns mycket förtäckt reklam i sammanhanget. Det är precis som vanligt: Luktar det efterfrågan dyker det genast upp säljare, på gott och ont! (Jag kan erkänna att artikeln i 2000-talets Vetenskap om det organiska svavlet var så oerhört positiv så jag fick känslan av just förtäckt reklam. Dock får man se upp så man inte missar något!)
Men, som Du också säger, vi som äter relativt strikt LCHF klarar oss mycket bra vad gäller de flesta "småämnen" som vi alla behöver. Jag menar de essentiella ämnena i första hand, men även mineraler och vitaminer.
Det bästa i sammanhanget är att man håller sig vaken. Och, som jag vad inne på ovan, ju fler vi blir som frågar efter det vi vill ha desto kvickare står de varorna i butikshyllorna. Vi ser det redan och det är glädjande. Det är väl den största kraften vi kan använda oss av: Efterfrågan (så det kan tjänas pengar…). Massornas efterfrågan är nog vad som behövs för att ändra den fruktansvärda sjukdomsutvecklingen i västvärlden!
Vet någon, förresten, hur det är med acesulfamkalium? Är det lika "giftigt" som aspartam? Det placeras i samma avdelning som arpartam när jag googlar om detta. Aspartam borde förbjudas. Gäller det ävarn acesulfamkalium? Det finns i tranbässaft, som jag just nu behöver (lätt urinvägsinfektion).
Någon som VET!?
Hälsningar
Rolf A.
Pasi, jag vet inte hur det gör det, men vad jag förstår är kolloidalt silver det vad det låter som, uppslammade silverpartiklar. Joniserat silver görs förstås genom elektolys.
Förespråkarna för silver brukar hävda att bättre folk förr i tiden inte drabbades av smittsamma sjukdomar och farsoter i samma grad som fattigt folk därför att de använde silverbestick. Äger man inget bordsilver så blir det ivf billigare att köpa sig en silversked än ett hålla på och köpa de där lösningarna. ;-)

Silver ställer till ett elände då det hamnar i reningsverken, eftersom det slår ut den bakteriella reningen. Man har försökt få ner silverutsläppen p ga dess giftighet. Fotolabb har varit en stor orsak till silverutsläpp, det har minskat nu tack vare att foto har digitaliserats. Inom sjukvården har man använt silver som bakteriedödare i sår, men man har miskat på det p g a utsläppen. Från hushållen kommer det ut silver i avloppen då vi diskar silverbestik i diskmaskinen.
Det senaste bottennappet är nog Samsungs tvättmaskiner, med silverstavar, som lanseras i en tid då man gör allt för att minska silverutsläppen…
jag har genomgående skrivit silver, men jag antar att det är silverjoner det handlar om.
jag har aldrig sett reklam för MSM utan jag stötte på det vid min utbildning till naturkosmetisk hudvårdsdterapeut. MSM är bra och alla behöver eller ska givetvis inte äta det men det behövs vid obalanser och hudproblem- visste ni förresten att de flesta hudproblem är livsstilsrelaterade? Kost och stress… Vid felaktig kost för kroppen och det har vi ju ätit sedan barnsben allihopa så kan cellerna inuti kroppen få en sämre funktion och därmed fungerar inte ut och insläpp av fettlösliga och vattenlösliga ämnen med följder att vi går på minus hela tiden. Ofta rör det sig om icke mätbara nivåer- vi når inte riktigt upp till balans om ni förstår vad jag menar. När man som vi byter kost så ska massa skit ut och nyttigt in och då kan det vara bra att ta MSM under en period så att man hjälper kroppen att fungera normalt. Jag vet inte vilka doser ni tar som provat på men det pulver jag har startar man med 1 kryddmått och ökar succesivt upp till ett par matskedar. men det smakar ju apa så det kan vara bra att blanda ut det i något mer välsmakande.
Men det här är ju min åsikt och ni ska ju göra som ni tycker känns bra för er. Kram !
Jag har börjat med 1 kryddmått och tänker utöka försiktigt.
det här med silvret har jag inte satt mig in i men det användes förr innan penicillinet fanns av vad jag hört
Men varför skulle kroppen behöva extra svavel? Är det bara jag som är trög idag kanske….
Det livsmedel som jag vet innehåller mycket svavel är äggulan. Kokt äggula som får ligga i en burk tillsammans med silver "oxiderar" silvret, dvs gör det mörkare lika bra som något kemiskt preparat. Har man riktiga silverbestik och äter ägg med dessa skall de alltid diskas omgående annars blir det mörka fläckar.
Skulle silver också vara bra för kroppen? Då skulle det med andra ord vara nyttigt att få silverdamm i småsår när man sitter och sågar silverringar till smycken??
Skämt åsido, vad är kollodialt silver? Uppslammade silverpartiklar skriver någon… uppslammade i vad? Hur stor del silver och hur stor del slam? Hur rent silver? Det vi idagligtal kallar silver är ju uppblandat med andra metaller.

Med "uppslammat silver" menas ytterst små partiklar av rent silver blandat med vatten.

Ang kolloidalt silver, jag har också läst artikeln i 2000 talets vetenskap. Den var minst sagt översvällande positiv, man drog verkligen öronen åt sig.
Om jag inte minns fel kom det, för inte så länge sedan, ut en artikel som kritiserade den ökade användningen av silver, då även kolloidalt silver. Tydligen är kolloidalt silver anhängarnas påståenden att bakterierna inte kan bli resistenta rent båg. Silverpartiklar är väldigt stora kommer de in i cellerna effektiviserar cellerna helt enkelt sina (jon)pumpar och pumpar ut silvret igen.
De förbättrade pumparna används senare lika effektivt på att pumpa ut antibiotika. Man har märkt att bakteriernas antibiotikarestistens har ökat sedan man har blivit allt flitigare med att bruka silver i desinfektionssyfte.
Så själv tycker jag att man ska förhålla sig skeptiskt.
Jag har ganska stor tillit till naturen och det faktum att våra kroppar har utvecklats under rätt lång tid. Om vi bara stoppar i oss rätt mat kommer kroppen reparera sig själv. Det tar ju ca 7år för alla kroppens celler att bytas ut så vissa krämpor kommer väl hänga kvar längre än andra, men alla lär försvinna till slut.
En kropp med tillgång till bra byggstenar kommer automatiskt utveckla starkare immunförsvar, eftersom det är den viktigaste mekanismen en kropp har.
Ang MSM, beslöt mig att testa det för ett par år sedan. Hoppades att det skulle hjälpa mig med mina knän. Gav upp efter ungefär en vecka, det är så himla äckligt att jag för det mesta spydde upp det lilla jag lyckades få ner.
Det enda som egentligen har hjälpt med knäna är LCHF kost. Så MSM går bort. Det kostar skjortan och smakar som ett par skitiga kalsonger. Urk.
Om man varit sjuk en längre tid så "äter" kroppen mycket vitaminer och mineraler och underskott kan uppstå. Har du exempelvis problem med svullnader, eksem så bör man äta svavel som tillskott under period för att hjälpa upp kroppens celler så att de mår bra och så att de kan fungera normalt. sen tycker jag att man kan sluta när effekt har uppnåtts. Andra säger att man jämnt ska ha det- men det tror inte jag på. Som sagt gör som ni själva vill och det finns ingen som ska titta snett på vilket val ni gör. Och ja det smakar verkligen inte gott!

Jag har aldrig smakat MSMS…men blir ju lite nyfiken på smaken, hehe!

Det är det som gör mig konfunderad. Jag håller helt med om att kroppen kräver mycket mer vitaminer och mineraler för att kunna reparera sig själv. Då undrar jag varför man inte i så fall ska äta ett extra tillskott av just dem.
Varför äta MSM? Kan svavelföreningarna i MSM helt plötsligt göra det jobb vitaminerna och mineralerna gör i kroppen.
nej MSM gör inte jobbet åt vitaminerna och de övriga mineralerna. Den är ett komplement till dem. Jämför att du ska äta soppa och du bara kan använda gaffel och inte sked. Du får bara med dig en del av soppan. Så är det för kroppen med. Det spelar ingen roll hur mycket vi vräker i oss av vissa livsmedel om inte cellen med dess omgivning är frisk och kan ta åt sig ämnena och använda dem på dess rätta plats. I MSM finns det som vi kallar grundsvavel- det svavel som cellen använder sig av och som bl.a. finns i cellväggen. Cellväggen är i sig halvgenomsläpplig och fettlösliga ämnen går igenom med hjälp av osmos medan vattenlösliga ämnen förs in via s.k. jonkanaler i cellväggen. De vattenlösliga ämnena hakar på ett annat ämne för att ta sig in. Och det är i största delen i cellväggen som svavlet behövs. När man väl har kommit i balans så anser jag att man fixar att uppehålla den med hjälp av kosten.
Är det någon som är duktig på det här så får ni gärna inflika och om jag har fattat fel så rätta mig gärna

Ok, anta att du har rätt och MSM är jättebra komplement när man är i början av sin LCHF kost och de största förändringarna sker. Om MSM skulle minska besvären och samtidigt hjälpa kroppen på traven, skulle det ju vara optimalt.
Men varför har i så fall ingen jeppe kommit på tanken att stuva in det vidriga pulvret i gelatinkapslar eller nåt. Borde ju vara lättare att sälja, om inget annat.
allt som är i pillerform kräver energi att lösa upp det i magen. pulver i vatten är det optimala och dessutom slipper man alls ån där skit som piller och kapslar är gjorda av
Nu får ni väl spader om jag erkänner att jag är uppvuxen med silverbestick.*ler* Kanske inte rikitgt 'silversked i munnen' så som det syftas på, men jag har iallafall så länge jag kunnat använda gaffe och kniv ätit med silverbestick. Det var när jag bodde hemma. Numera äts det på Ikea tallrik och med Ikea bestick *s*.
Jag hade definitivt hudproblem när jag var hemmaboende så att silverbestick skulle ta bort sånna problem fungerade iallafall inte på mig.
Går fortfarande och dras med ett litet eksem på handen, som jag inte får bort!! Iofs har jag händerna i vatten många ggr dagligen(småbarn hemma) och de dagar jag inte gör så mycket tvättande blir det bättre.
Skulle detta hudproblem kunna avhjälpas med några tabletter vore det ju klart intressant!! Fast inget som smakar apa, för det går bara inte.
/Lillianna
~ Lillianna ~
jag minns inte att det smakade så kräkigt - illa, javisst, men absolut sväljbart.
Vill hålla med om att MSM går bra att få i sig. En tesked i ett glar vatten är verkligen inget problem att få ner! Vill man kan man smaksätta med tranbärsaft (hälsokosten).
Sedan är det helt klart att MSM inte ska ätas som tillskott livet ut. Som LCHF-are får man med detta grundsvavel per automatik vilket ju framgått av denna tråd. Däremot vet vi att LCHF-kost det äter man livet ut när man väl uppfattat vilket livsavgörande sak detta är!
Hälsningar
Rolf A.
Det smakar inte gott men går att få i sig. Jag tar det med C-vitamin i brustablettform. Jag har ökat dosen till 2 kryddmått idag, inga problem ännu inte heller någon positiv verkan.
I vilka livsmedel finns det naturligt svavel?
Vad kan man köpa MSM?
Jag har själv varit osedvanligt hängig och håglös den här hösten, inte alls mitt vanliga jag (jo, visst kan jag vara hängig ibland men det brukar gå över efter någon dag - allmänt sett är jag rätt enkelt att entusiasmera, bara antydan till något nytt projekt brukar räcka för att jag ska börja ånga av energi… men inte den här hösten…!). Och det saboterar för mig. Har inte orkat städa (mer än släpa runt dammsugaren lite pliktskyldigt) på flera månader. Hemmet förslummas. Har en massa jobb att ta itu med, som jag plågar mig igenom på halvfart - normalt borde jag sätta tänderna i det med förtjusning. Vet inte vad som hänt mig… Svavelbrist? Nåja, jag är villig att satsa på vad som helst som kan förbättra läget.
Hälsokosten. T.ex. http://www.bodystore.se om du inte hittar lokalt.

Idag ar det 60 dagar sedan jag borjade med LCHF och jag har matt bra hela tiden, men som det kandes i morse, nar jag vaknade ar nagot nastan overkligt. Hade sovit som en stock och kroppen kandes nojd, varm under alla tacken (det ar ungefar 12 grader pa morgonen i sovrummet, for vi har golvvarmen avstangd) en behaglig kansla utover vad jag kant forut. Jag ar fodd optimist och vaknar alltid pa gott humor, men idag var det fantastiskt. Jag ater endast 2 kapslar Omega3 varje dag, har lagt till lite rå paprika for att fa vitamin C och gar inte upp i vikt, trots en stor bit mörk choklad igar kvall. Vill aven tillagga att jag gatt ner till halva dosen av min astmamedicin, det kanns som om det pågår en läkning i lungorna och jag andas annorlunda.
Vad glad jag blir när jag läser om dina förbättringar navarro 
navarro, vad härligt!

Kan bara instämma, navarro! 

Ja inte sant, men på något sätt spökar der undermedvetna, för i förrgår åt jag en bit mörk choklad, men igår kväll blev det nästan en halv kaka.(slutar att satta punkterna over vokalerna manuellt det ar sa trakigt) Jag har inte haft sug pa nagot godis och helt plotsligt, nar man kanner sig jattebra satter man i sig en massa choklad. Men vi far se pa tisdag hur det blir med vagen, nu skall jag gora potkäs, for att ta till om suget kommer tillbaka.