Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1335 ggr
webguide
0

Hur mycket kalorier

Jag blir lite förvirrad när jag läser om LCHF, man säger i princip att man inte skall minska sitt totala kaloriintag. Men om man t.ex. äter 80-80-20 så får man ju bara i sej nånstans runt 1000 kcal/dygn.

Hur går detta ihop, eller skall man äta 80-80-20 varje måltid?

Trrkek
0

70-80% fett

20-25% proteiner

0-5% kolhydrater

Så har jag fått höra… Siffrorna gäller ju den procentuella fördelningen av näringsämnen, inte mängden!

nyborjare08
0

Siffrorna i 1# gäller energifördelningen i procent.

Många hävdar att man inte behöver räkna kalorier på denna kost, åtminstone så länge som man får den effekt man vill ha. Det viktiga är att se till så att man inte äter för lite. Sten Sture Skaldeman brukar rekommendera 20 kcal per kilo kroppsvikt som minimum. För de flesta så funkar det att följa kroppens signaler, dvs äta när man är hungrig och sluta när man är ohungrig.

80-80-20 (per dag ja) är framtaget för en liten inaktiv kvinna för att bli av med de sista få envisa överviktskilona. Det är definitivt inte en modell för alla.

Om man har få kilon att bli av med så kan man eventuellt behöva tänka på kalorierna för att bli av med de sista kilona.

För att upprepa den eviga floskeln så är kosten individuell. Man måste prova sig fram till vad som funkar för en själv. Personligen räknar jag inte och jag väger inte heller. Jag äter tills jag blir mätt av tillåten mat och det funkar bra för mig.

[Pennylane1]
0

det där 80-80-20 är inte nåt som rekommenderas generellt! Det är en fördelning som Annika Dahlkvist provat när hon inte gick ner på annat sätt, små inaktiva kvinnor kan prova på om de inte går ner med vanlig hederlig LCHF, det här har hon  dessutom reviderat och har senare sagt att  man bör äta lite mer fett än så.

Det är per dag och i gram.

webguide
0

OK, det är bra att veta, för det är, även om man inte direkt tittar på kalorimängden, bra att ha nån form av riktvärden. Jag kör på med ungefär sama kaloriintag som jag borde (ca 2000 KCAL/dygn)..

Mojjan73
0

Först körde jag som många andra och åt när jag var hungrig tills jag var ohungrig. Efter 3 månader hade jag dock gått upp 5 kg i vikt och hade provat t ex UFO utan synbart reslutat. Metoden 80/80/20 funkade inte för mig utan jag började kolla hur mkt jag behövde för att gå ner och kom fram till 90 g fett/ 60 g protein & max 20 g kollisar. Nu rasar vikten. Men det är inte säkert att det funkar för alla, det finns ju inga mallar i den här kosten som funkar för alla tyvärr. Man får prova sig fram. Jag är 160 cm lång och var normalviktig när jag gick in i detta och det är oftast svårare då att få bort fler kilon.

För mig funkade det inte utan att ha koll på kalorier per dag och minska den för att gå ner. Andra vittnar om att dom varit tvugna att öka kaloriintaget för att gå ner.. så som sagt, det är olika. Glad

PatrikHagglund
0

80/80/20 är en variant av LCHF där man explicit reducerar kaloriintaget. Annars är tanken att när man är kraftigt överviktig och äter enligt LCHF så reducerar man sitt kaloriintag spontant (trots att man äter sig mätt/ohungrig).

#4 Jag vet inte vad du menar med "borde", men om du ligger kvar på ett intag som motsvarar ditt kaloribehov för att vara i jämnvikt så kommer det troligtvis inte hända så mycket. Varken med eller utan LCHF.