Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2484 ggr
fet-vagabond
0

minmat.net gör mig fixerad

Jag skapade precis ett "konto" på minmat.net, men jag börjar redan fundera om det är värt besväret.

Väger ni allt ni äter / dricker? Och sedan skriver in det i minmat?

Om jag gör det börjar mitt liv endast kretsa runt maten, väga mäta skriva räkna… jag skulle bli helt fixerad. Tanken med lchf i mitt fall var att få en normal syn på mat, den ska mätta magen och hålla mig igång - men inte ta över mitt liv och mina tankar.

Jag läste även på "vanliga frågor & svar" och där stod det såhär:

"För de flesta faller det sig helt naturligt.  Om du till varje måltid tar en handflatestor proteinkälla (fisk, ägg, kött, ost), kanske lite bra grönsaker och en fet sås som tillbehör och äter dig mätt på det brukar det bli precis lagom mängd i slutändan för de flesta."

ALLTSÅ:
Behöver jag använda minmat eller kan jag lita på att det blir lagom mängd i slutändan, att det faller sig naturligt? Även om jag älskar att dricka mjölk? ;)

Erfarenheter? Råd? Obestämd

Sheena
0

Fösöker man "tänka" lchf när man äter så brukar det bra. Som du säger, det är absolut inte meningen att man skall bli fixerad. Jag använder minmat.net några dagar i månaden kanske för att se till bara att det inte släntrar iväg med mer kolhydrater än vad jag tänker mig att jag skall äta.

Men känns det fel att väga maten skall du absolut inte göra det. Lär dig mycket om vad som är bra och dålig mat bara så behöver du inte fundera så mycket öve vad du stoppat idig.

Andina
0

I början använde jag minmat.net varje dag - för att få ett hum om hur mycket jag får i mig när jag äter. Jag "visste" att jag troligtvis låg väldigt lågt i kalorimängd (som vegetarian) men eftersom jag aldrig någonsin varken vägt mat eller kollat kalorier eller något annat så visste jag inte var på skalan jag låg.
Det tog ett tag för mig att komma underfund med vad jag kan/borde äta av vad och hur mycket för att hamna något sånär rätt.

Men numera gör jag precis som Sheena, går in o "stämmer av" någon gång ibland endast.
Personligen har jag en tendens att "halka av banan" ganska snabbt utan att riktigt märka det… antingen för mycket kolhydrater eller för lite kalorier… eller både och… Så det är nog bra om jag "stämmer av" lite då och då.

Så i mitt fall handlar det om att se till att jag inte håller mig kvar på svältgränserna.
Äter man djur är det genast lite lättare att "handflate-höfta".

Jag tycker du ska börja med att använda "handflatan" (eller vad du vill) som riktmärke. Visar det sig att du inte uppnår dina "mål" med lchf (vad de nu är, viktnedgång, förbättrad hälsa eller annat) på sikt, så kan du då ta en 'kolling' på minmat.net längre fram - för att se om du kan hitta var "felet" ligger. För inte ska du bli sifferfixerad bara för att du vill äta bra!
Nej, ät så som det känns rätt att göra - och avvakta 'resultat'. Och framför allt Njut av maten!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wildrat
0

Om man inte är särskilt förtjust i feta saker som bearnaisesås och ost kan det vara bra att kolla det man äter så man får rätt fördelning, likaså om man äter mycket mjölkprodukter eller är vegetarian (de har ofta problem att få tillräckligt med protein). Eller om amn bara vill kolla för att veta.

Man behöver inte göra det regelbundet, jag vägde och bokförde två-tre första veckorna sen visste jag hur mycket och vad jag skulle äta.

fet-vagabond
0

Hmm… Tack :) det låter vettigt. Mitt huvudsakliga mål är att få lindring för min ibs-mage men jag vill dessutom gå ner i vikt. Har viktväktat 3-4 ggr och då kretsar mitt liv helt kring points, vad jag har ätit och vad jag skulle äta - det blev jobbigt. Nu vill jag ändra mina matvanor o tankar permanent.

Zepp
0

Använd minmat någon gång för att kolla om du skulle vara osäker på något!

Höfta bara till.. det står vikt o annat på innehållsförteckningarna!

Fast kan du fixa det bara genom sunt förnuft så är det att föredra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Diran
0

Jag håller med om vad #2 sa. Ibland behöver man dubbelkolla. Ibland får man i sig mer än vad man tror.

Wtn3
0

Om det gör dig fixerad så ska du nog låta bli. Personligen använder jag det för att mata in lite typiska dagar för att kontrollera att mitt proteinintag är lagom och mitt kolhydratsintag lågt.

flikkan77
0

Jag är sådan att jag behöver räkna nästan varje dag. Annars glömmer jag att äta och halkar ner på en 600 kcal per dag och kanske lite för mycket kolhydrater. När jag räknar så skärper jag till mig.

Har lite ätstörning i botten med så att räkna hjälper mig. Men blir du för fixerad så kanske du ska testa att låtabli att räkna…

"You just have to belive…"