chocolate Fudge
Snälla hjälp mig att få det här receptet till svenska och svenska mått! Har gissat efter varje, vissa kan jag men inte alla mått. Understruket ingen aning.
2 tabelspoons unsweetened cocoa powder (det kan jag)
½ cup heavy cream (vispgrädde ?) 1 cup 1,2 dl tror jag
2 tabelspoons butter (smör)
4 ounces cream cheese ( färskost?)
½ teaspoon vanilla (vaniljsocker el vanilj eko?)
3 tabelspoons Splenda (tänkte på sötningsmedel)
Smält smöret på låg värme, tillsätt vispgrädde och färskost (om det nu är det som ska i!) Vispa ihop tills det är slätt. Hetta upp det tills det bubblar, ta det från värmen och vispa in kakaon och vaniljen. Kyl i 3-4 timmar i en smörad liten form.
Nu är det i formen.
Skär i 8 delar varje del är det 2,2g kolhydrater i enl. receptet.
Tack på förhand.

Splenda är varumärket för sukralos, samma sötningsmedel som finns i CocaCola Zero.
Fabricati diem, pvnc!

Sukrin använde jag mig av. Det tror jag är bättre!!

Tack, det glömde jag ju!!
#1 Nein, det är aspartam i Zero och har alltid varit. Detta är jag 100% säker på eftersom jag övergav Light när de bytte ut aspartamet mot sukralos i den, men inte i Zeron.
Nu tänker jag "gift som gift" men då var jag mer skeptisk mot nya sukralosen än mot gamla hederliga cancer-aspartamet :P
http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/cocacolazero.html
Vänliga hälsningar
Cindy
en cup = 2,5 dl enl. denna sida
hur blev konsistensen om du räknade en cup som 1,2?
på denna sida kan man lägga in det mått man har och vilket man vill göra om det till.
kolla in volym och massa ev temperatur
Kan också rekommendera denna tråd - där vi (som inte redan visste) får veta, att google fixar måtten lätt som en plätt…!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jepp, jag är usel på att fixa med datorn och google har jag testat. Hittar massor där men omvandlingslistan var inte för mig tydligen. Skäms
Men jag är bra på annat så jag får nöja mig med det

#6 jag menade en halv cup ! Än så är det för löst, tror jag inte kallar det fudge utan mer chokladkräm, god däremot! Kakaon jag anväder är 16g kolhyd. per 100g och man skulle ju ha 2 msk, vilket jag inte vägde..men det blir inte så farlig mycket utspritt!!
4 ounces = 113,4 g cream cheese undrar om det stämmer ?

Ska nog testa en gång till, smaken var inget fel på men det blev kräm, helt ok att ha i en tårta eller så, men fudge!?

Låter gott men vågar inte prova går igång på en bit 86% choklad, kanske blir bättre med tiden.
När jag tänker fudge tänker jag rätt tjock konsistens, men jag förstår inte hur det här receptet skulle kunna bli tjockt.. har splenda någon förtjockande egenskap?
Eller tänker jag på gammal fudge som legat för länge i butiken och torkat?
när man gör fudge annars brukar det ju koka väldigt länge och så rör man tills det sockrar sig… skumt verkar det!

Ja, jag har konstaterat att det får kallas chokladkräm hemma här
Receptet hittade jag på: http://www.camacdonald.com
Det kan ju finnas fler bra recept där, men omvandling behövs ju.
Kanske man ska koka längre än bubbligt som det står i uppskriften….hm.

Ja, ni kan skippa det förra inlägget, de har bestämt att göra cd kokbok och det lär ju kosta. Man kan ju gå ut o kolla andra sidor från utlandet!!
när jag gjort fudge till jul så ska det koka till 120 grader och jag har haft flytande glykos i (men det funkar ju nu inte för oss gissar jag) men det ska vara för konsistensen, har jag fattat iaf. Den fudgen blir fast o mjuk men inte krämig. Möjligt att det är glykosen som är skillnaden då.
nja jag har gjort fudge utan glukos , det är kokningen är jag säker på, det tar väl 45 minuter eller så att koka till 120 grader? Detta skulle ju bara kokas upp.

Splenda, som finns i många utländska recept ,har en effekt som gör att det blir annorlunda…kanske?
Det är nog omöjligt att få till fudge utan "otillåtna" beståndsdelar!!!
Jag får klara mig med chokladkräm
Splenda är ju bara ett annat namn för sucralos. Tror inte att det funkar så mycket annorlunda än andra sötningsmedel. Det kanske är nåt fel på receptet. Kanske ska man prova att låta det koka till 120 grader istället?
jag skulle testa ett långkok.
Själv har jag ju en sån där bra stektermometer som piper när inställd temperatur är uppnådd, jättebra. Hur lång tid det tar att nå 120 beror ju lite på värmen på plattan och hur kraftigt det kokar.
glömde bort
ett kulprov är ju ett alternativ för att se när det börjar bli klart.
Droppa i lite smet i kallt vatten, om det går göra en liten boll av det så är det ju klart. det är ju den konsistens det får när det svalnat.
Eftersom det inte är socker o sirap i detta så kanske det inte beter sig som 'vanlig' kola/fudge/knäck. Och ska väl inte vara nån risk att man kokar för länge så det blir knäck av det 

Hm,ja man får testa igen, men jag läste om Splenda och de hade ett sådant preparat som gjorde att det blev tjockare och så när man bakade?