Tillräckligt med C-vitamin?
Är helt ny lchf:are och undrar nu om jag kommer att få i mig tillräckligt med C-vitamin? Har tidigare ätit förhållandevis mycket grönsaker och rotfrukter så frågan har aldrig varit aktuell tidigare…Det verkar ju lite knäppt att äta en nyttig kost och samtidigt behöva komplettera med vitaminpreparat
Finns det någon som vet hur det ligger till med C-vitaminerna??? Även andra vitaminer och spårämnen som man ska vara observant på???
Hälsar Annavattenkanna

Här har du en lista med både C.vitamin och kolhydrater!
http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#
"
Behövs för:
En mängd uppgifter i kroppen. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Hjälper kroppen att ta upp järn ur födan. Cellernas försvar mot fria radikaler. Skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna).
Brist:
Lidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Skörbjugg var förr en vanlig sjukdom bland t ex sjömän och andra som tvingades leva långa tider utan tillgång till färsk föda och därför hamnade under minimibehovet, som är 10 mg per dag.
Rekommenderat dagligt intag:
Vuxna: 60 mg
Gravida kvinnor: 80 mg
Ammande: 100 m
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack Zepp! Har kollat länken med frukt och grönsaker och har förstått att olika kålsorter är mina nya kompisar! Bra, för jag tycker både om broccoli och brysselkål och ska nog kunna peta i mig mina 60 gram per dag den naturliga vägen eftersom jag inte tycker att olika tillskottspreparat bör behövas.
5 gram paprika ger dig dagsbehovet av C-vitamin - också gott :)

5 gram? Gul paprika innehåller ungefär 200 mg C-vitamin per 100 gram, 5 gram skulle alltså innebära 10 mg, vilket är lite för lite, RDI ligger på 60-80 mg. Jag äter 50 gram paprika till frukost, det täcker mitt behov av C-vitamin. Förr i tiden fick man i sig C-vitaminet från lever, binjurar och ögon, så det går att få sig det genom en ren animalisk kost, men äter man inte inälvsmat regelbundet behövs grönsaker eller tillskott för att klara C-vitamingränserna.
Andra vitaminer och mineraler som man ska vara lite vaksam på är B9 (Folsyra) som också bara finns i rikliga mängder i inälvsmat som lever om man tittar på animaliska källor, men äter man grönsaker blir det ingen brist på den, spenat och broccoli är bra källor. Kalcium finns inte mycket av i kött, men däremot i mejerier och framförallt i ost. Kalium får många inte i sig RDI av ens på blandad kost, själv får jag det genom mineralsalt, svamp och spenat. Magnesium kan man också hålla ett öga på, särskilt i början då överflödigt vatten som lämnar kroppen när man slutar äta kolhydratrikt kan ta med sig en del magnesium. Sötmandel och pumpafrön innehåller en hel del, de innehåller dock en bit över 10% kolhydrater så man får inte äta för stora mängder av dem, själv får jag allt som oftast tillräckligt av magnesium genom mineralsalt, fläsk och sardiner.

60 mg C-vitamin. Är inte det gamla rekommendationer och en väldigt låg mängd som man satt för att undvika bristsjukdom? Kanske att den optimala mängden är mycket större än så? Visserligen sägs det att man inte behöver så mycket c-vitamin om man undviker "oxiderande kost" - men kan man verkligen vara säker på det? Särskilt med tanke på att många ätit dåligt i många år och aldrig äter inälvsmat? + att c-vitamin är en viktig faktor för att unvika hjärt- och kärlsjukdom.
"Sambandet mellan Vitamin C brist , Skörbjugg och Hjärtsjukdomar
http://www.dr-rath-research.org/discoveries/index.html
Dr. Rath's forskning avslöjar att åderförkalkning (atherosclerosis) och hjärt-kärlsjukdomar (cardiovascular) uppstår av exakt samma orsak som skörbjugg gjorde tidigare; brist på vitamin C i cellerna försvagar (composing) pulsåderns väggar. Människor, i motsats till djur, utvecklar hjärtsjukdomar därför att deras kroppar inte kan producera vitamin C.
Den genomsnittliga kosten innehåller tillräckligt med vitamin C för att förhindra skörbjugg men inte tillräckligt för att garantera stabila pulsåderväggar. Som en konsekvens av brist på C vitamin,utvecklas det miljoner av små bristningar och organskador i pulsåderväggarna. Därefter kommer kolesterol, fettavlagringar (lipoproteins) och andra riskfaktorer från blodet att avlagras på den skadade pulsåderväggen för att reparera dessa skador
I fallet av kronisk vitaminbrist, kommer denna reparationsprocess att bli kontinuerlig. Om förloppet pågår i många år utvecklas avlagringar av åderförkalkning. Avlagringar i hjärtats artärer leder eventuellt till hjärtattack medan avlagringar i hjärnan leder till stroke. Forskning och kliniska studier ledda av Dr. Rath bekräftar att den viktigaste funktionen av vitamin C i förebyggandet av hjärtattack och stroke är dess förmåga att öka produktionen av collagen, elastin (äggviteämne) och andra förstärkande molekyler i kroppen. Denna banbrytande upptäckt om hjärtsjukdomar borde bli beskriven i varje medicinsk textbok och skola."
http://www.klokast.se/siem/Hjart.html
Fast visst kan man tänka sig att endast "normal-kostare" råkar ut för de problem som c-vitamin motverkar.
"Every point of view is a view from a point."

60-80 får väl ses som minimi, det gör garanterat mer nytta än skada att komma upp i mångdubbelt mer, minns jag inte helt fel är för hög dos typ 4 gram per dag, dvs 4000 mg.

Tack för info från er alla. Ska hålla gramkoll på mina mest C-vitaminrika källor och se hur mitt veckointag blir. Borde fixa det utan piller
Ber om ursäkt, jag blandade ihop siffrorna. 30 gram gul paprika ger det rekommenderade dagsintaget av C-vitamin. Gul paprika har 5 gram kolhydrater per 100 gram. 30 gram ger 1.5 gram kolhydrat. Så ska det se ut! Jag ser själv till att äta mer än så ifall det är förkylningstider till exempel eller om jag känner mig lite nere. Jag läste just om hur viktigt C-vitamin är för att motverka tandlossning. Stod om det i kvällsblaskan.

Jotack, det är anledningen till att jag började käka paprika till frukost, när jag märkte att tandköttet började blöda även vid relativt mjuk tandborstning, fick tipset att det kunde vara c-vitaminbrist, och jodå, någon vecka senare efter 50g paprika till frukost dagligen upphörde blödningarna.

#9 Men du testade aldrig en mindre mängd, typ 5g (=10mg C)?
-------------------------------------------------------------
Billigaste C-vitaminkällan, som vi har tillgång till året runt är tallbarr….smakar helt ok med tallbarrste.

Nej, jag testade ingen minimigräns, jag kan äta upp till 30g kolhydrater dagligen utan att viktminskningen uppehör, och innan jag lade till paprikan låg jag på typ 15, med paprikan blir det närmare 20, så jag ansåg mig "ha råd" med att äta en halv paprika dagligen, och det är möjligt att tandköttsproblemet blivit bättre med en mindre mängd men då jag inte balanserar på gränsen direkt så kör jag på med lite extra paprika.
Tallbarrste? Låter gott. Jag minns att jag uppskattade tallkåda när jag var liten (substitut för tuggummi). Eller var det grankåda? 

#10 Tallbarr - inte för mig som bor mitt på den skånska slätten
. Här finns inte ett barr så långt ögat kan nå! Måste köra många mil för att hitta denna delikatess och det blir dyrt…nä, jag får nog hålla mig till kål och paprika, röd sådan, eftersom man får mest C-vitaminutbyte kontra kolhydrater genom denna variant.
Men å andra sidan har jag god tillgång (under våren) på brännässlor som är superduper på alla sätt och C-vitaminbomber OCH gratis
. Verkligen att rekommendera. En härlig nykokt soppa på vårens första späda skott med en ägghalva i…jag längtar redan!

#13 Jag kanske skall skicka några tallegrenar ner till skåne?