Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4728 ggr
emmaostlind
0

Dyrt med LCHF?

Upplever ni som kör LCHF-dieten att den maten är dyrare än "vanlig" mat. Man måste ju köpa en hel del frön och nötter, som kostar ganska stora pengar. Har ni några "spartips" man kan använda sig av utan att frångå en strikt LCHF-diet?

Jag bor i Stockholm, så vet ni om några butiker i huvudstaden som säljer billiga frön och nötter, säg till.

MVH

Emma

nobban7
0

Hej! Nej, frön och nötter måste man inte alls köpa. Jag brukar köpa mandel ibland för att göra fikabröd men annars äter jag inte sån´t. Ägg, kött/fisk och fett är det som används mest här. Och lite mejeriprodukter och ovanjordsgrönsaker för variation.

ThereseT
0

Hej emmaostlind!

För mig har det snarare blivit billigare att handla mat och definitivt inte dyrare. Jag antar att det främst beror på att jag slipper handla alla dessa grönsaker och frukter (och all annan skit jag stoppade i mig förut, bla mkt nötter). Just nu när jag kör fakir (mkt fett och lagom protein) är det faktiskt väldigt "billigt". Som du säger så kostar nötter och frön en del, men för min del kan det bli lite mkt kolisar så jag köper nötter sällan. Solrosfrön, linfrön och sesamfrön (ekologiska) har jag ibland när jag gör ägg-bröd och de brukar jag köpa till relativt bra pris på Daglivs vid Fridhemsplan i Sthlm.

Hoppas det var till nån slags hjälp Glad

T

DesK
0

Hötorgshallen är nog värd ett besök. Många av de så kallade invandrarbutikerna har också en hel del vettiga saker till hyffsade priser.

/Désirée

ulf-jansson
0

Frön och nötter får man gratis på vintern . Det är massor av snälla folk som brukar hänga ut det i träden , på sommaren är det bär som är gratis men det brukar man vara tvungen att plocka själv.

Om du håller dig till hel kyckling , hel pink lax och inälvsmat det äts med nånting gjort på smör,grädde eller majonäs . Den basen borde vara billigare än vilken vanlig mat som helst räknat / kalorie

Linda-J
0

# 4 kunde inte sluta att skratta efter ditt inlägg, kul men humor Tungan ute

cyklarn
0

jag snusar för 17000 om året. min sambo brukar påminna mig om det när jag klagar över att Ekoäggen är så dyra. Hon brukar även påpeka att jag inte har några bekymmer med att betala 80 kr för en Gin och Tonic,

allt är relativt

kaisakavat
0

Jag instämmer med nobban7 i #1.. Man kan undvika de där extragrejjerna när det är snålt med pengar.

I sommar har jag nästan bara ätit kött/fågel/fisk/ägg och smör. Kycklinglever. Kaffe med liiite grädde. Enstaka dagar svävat ut med lite mer mejeri (grädde, keso, färskost). Tycker det har gått rätt lite pengar på mat.. men jag har inte räknat.

# 6 Helt sant! Glad

JAUS
0

Jag äter ytterst sällan nötter.

Linda-J
0

får man äta pistachenötter?

alphyddan
0

Jag använder vitkål till rätt så mycket.

Vet inte hur det ställer sig, men billigt, drygt och gott är det.Tungan ute

Linda-J
0

vitkål är jättegott!! jag jobbar på dagis och vi får vitkål var annan dag och jag och några till ur personalen äter det som snacks……

undrar om man kan grilla vitkål i ugnen med lite flingsalt??

flikkan77
0

Har egenodlad vitkål som snart är skördemogen. Ska bli kul att se hur den smakar! Glad

"You just have to belive…"

Linda-J
0

är det lätt att odla vitkål?

flikkan77
0

Ja, jag har inte gjort något speciellt med den alls. Förgrodde fröna ute men bakom fönster i våras och sen planterade jag ut dem i landet. Har vattnat lite när det var som torrast men de ser fina ut.

Dock såg jag idag att vi fått påhälsning av ett rådjur i natt. Saknar ett halvt vitkålshuvud… Förvånad … och det var avtryck av en liten klöv i landet.

"You just have to belive…"

kaisakavat
0

Kålsorter brukar vara lättodlade, om man inte har otur och får kålmask eller annat "besök" som käkar upp den..

Kul!

Agyr07
0

Jag upplever att maten blivit billigare nu när jag inte längre köper en massa onödigt godis och kolhydrater.

Lena123
0

frön och nötter??? det äter jag inte alls så det är inget problem Glad

Jag tycker däremot som många andra här att maten blivit billigare,aldrig något godis eller chips…

Något som definitivt blivit billigare är att gå på stan och fika.Tidigare tog jag gärna en macka eller en godbit till latten men nu blir det oftast bara en latte och om jag är sugen ber jag om att få en PUMA(-pålägg utan macka)…brukar få betala ca 20-25 kr för en tallrik med pålägg+sallad.Skrattande

http://www.winthers-skafferi.se/

DesK
0

#17 PUMA vilket bra tips  Glad tackar. Har faktiskt funderat på vad jag ska ta som tillbehör nästa gång det är dags för fika på stan. Nu vet jag  Glad

/Désirée

MimLan
0

Är nyfiken på vad du menar med "en hel del frön och nötter"? Det låter, som du nog märkt av en del kommentarer, inte helt som kosher LCHF.

netza
0

Här hemma går det nog på ett ut. Mindre bröd, pasta och godis, men mer fett. :P