Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2327 ggr
Amiechan
0

Julklappar, yrsel och blod :)

Ja, då har jag gett min blod-julklapp för året :) Var och gav blod i eftermiddags så att det finns lite 0- till behövande i julens traditionella julkrockar…

Hur som helst hade jag 144 i hb och det är ju inte så illa.

Nu däremot inser jag att blodet troligen gör lite nytta i min kropp också :P Julstädning + paketinslagning (maken är på julbord) har fått mig lite yr och vimsig…  Men jag har ju så många klappar kvar att slå i! Och det trots att jag började slå in redan i november… jaja så går det :)

anki1
0

Jag skulle oxå vilja ge blod, men jag får inte pga min blodtrycksmedicinering. Jag har oxå 0-

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

odezza
0

Jag försökte anmäla mig för att ge blod, då blodbussen kom till mitt jobb… Jag fick inte, man måste väga minst 50 kg! Skrikandes

"still lost in space and time"

Amiechan
0

Du vet, det är av omtanke om dig odezza :) De tar en påse blod per person som ger och om man är liten har man inte så mycket blod och procentandelen som försvinner blir större. Då kan det bli tufft.

odezza
0

Jo, jag vet… men det är ändå f*n att man ska vara så liten…!

MegN
0

Mina döttrar har också 0 båda två (varav den äldre dessutom 0-, så hon blir ju populär hos blodcentralen så småningom). Själv har jag A- och har varit blodgivare sen jag blev myndig typ (och även plasmagivare under en period). Men jag blev lite paff över att mina döttrar har blodgrupp 0, jag hade fått för mig att A var dominant…? (Som bruna ögon, ungefär) Min man, som är far till min yngre dotter, har "förstås" 0. Den äldre dotterns far vet jag inte vad han har för blodgrupp, tror inte han vet det själv. Men det är väl antagligen 0.

Tycker det är lite spännande. Det hela kom upp när äldre dottern läste om blod på biologin, då hade de dessutom testat alla i klassen för blodgrupp och Rh. Min man påpekade att han redan visste yngsta dotterns blodgrupp eftersom det testades vid födseln. Jag måste ha varit lätt frånvarande då, för det minns jag inte.

anki1
0

Jag fick reda på mitt när jag väntade min första

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Amiechan
0

MegN: Jovisst är A dominant. Att dina flickor har 0 innebär då att du själv har A och 0 (vilket gör att bara A märks). Dina döttrar har 0 och 0.

Kanske inte så konstigt om du vr lite frånvarande vid dotterns födsel förresten ;-) 

edit: Du vet att du har A-. Det innebär att du antingen bär på anlagen för AA eller A0.

Eftersom du har fått ett barn som är 00 innebär det att du själv är A0.

Amiechan
0

Hela världen:

Grupp

Frekvens

0+

38%

A+

34%

B+

9%

0-

7%

A-

6%

AB+

3%

B-

2%

AB-

1%

Sverige:

Grupp

Frekvens

A+

37%

0+

32%

B+

10%

A-

7%

0-

6%

AB+

5%

B-

2%

AB-

1%

MegN
0

#7: Nej, man har väl "fullt upp" med att bara betrakta underverket som man just har plågats så över…

Jag visste däremot inte att man hade dubbla blodgrupper…!? Det var verkligen nytt!

Amiechan
0

Genetik är kul :)

Jo, man får ju anlag från både mor och far. Så det är då dominanta och recessiva gener får gå in och bestämma vilket det blir "på riktigt". Anlagen har man dock kvar och sprider vidare till nästa generation.

Det är alltså inte din blodgrupp som är dubbel utan dina anlag som är dubbla. Dessa anlag bestämmer sen vilken blodgrupp du skall få :)

odezza
0

Vi bär alla på dubbla anlag… ett från mamma och ett från pappa…

Min far har bruna ögon, min mor har blå… Dom har fyra barn, 2 brunögda och 2 blåögda. Brunt (B) dominerar över blått (b). För att kunna ha blå ögon måste man ha två anlag för det, dvs bb. Brunögda kan ha BB eller Bb, eftersom B är dominant.

Av detta kan man sluta sig till att min far har Bb, annars skulle inte några av hans barn kunna bli blåögda. 

Bäst att tillägga att detta är en schematisk bild över hur arvsanlagen fungerar, naturen själv är nyckfullare, och följer inte strikt dessa "regler"…

På samma sätt har vi dubbla arvsanlag när det gäller blodgrupper,varav en är dominant, men det ska jag inte ens försöka mig på att beskriva… Flört

vimzet
0

Jag lämnade också blod igår, första gången. Det var ju du Amiechan som *puffade* igång mej Flört

Amiechan
0

Nej vad kul vimzet! :)