Krom?När och med vad?Erfarenheter?
Jag har köpt Krom for att öka min insulinkännslighet.Tar redan folsyra,D vitamin ,probiotika och magnesium.Jag tar inte d vitamin och folsyra på samma tid,det är inte bra eftersom dem hämmer effekten av varandra.Borde jag ta krom på en viss tid,inte samtidig som något,bättre på kvällen eller morgonen?
Finns det erfarenheter från någon som har bättre insulinkännslighet med krom?Någon risikofaktorer med mycket,ebehövs något annat vitamin etc. som balanserar det?Tack for svar..
Ingen?
Jag har ingen hjälp att ge, men undrar var du kan läsa att krom och folsyra ökar insulinkänsligheten - och var köper man det billigast? Är det skillnad på olika märken vad gäller kvaliteten? D-vitamin och magnesium äter jag redan.
Folsyra tar jag ifall jag blir gravid, men jag har läst något om att det kan vara bra for diabetiker-inte säker om det stämmer eller var.Info om vitaminer har jag mycket från Patrick Holfords Optimum nutrition bible,intressant läsning om du vill ha mer.(Kan köpa boken på f.ex amazon)
Han är lite "over the top" men om du tar det men en neve salt är det en bra källa till information,
Krom köpte jag på life hälsokost, och det står på burken det behövs for att nyttigöra insulinet, ofte rekomanderar man diabetiker att ta det som del av behandliing.Men jag är inte säker på vad bi-effekter kan vara,så jag köpte lägste dosen jag hittade.Fick mycket smärta i magen i natt-men tror det var brie osten med champignonsmak och kålen kokt med lokk,vattenet kål kokas i slänger man vel hälst? Jag gjorde inte det.Krom får iallafall vänta tills jag är bättre,nu vill jag iallafall gärna ha info om det..så jag kan vara säker det är bra.
Det är säkert skillnad, men jag är ingen expert-jag frågade personalen i affären
Mala 09
Jag äter folsyra på recept då jag inte kan ta upp det i tillräckliga mängder och får en kronisk brist om jag inte äter tillskott. Nu har jag börjat med D-vitamin och tar det samtidigt, plus att jag äter ägg på morgonen också. Hämmar det upptaget så kanske jag bör tänka om.
Hur fungerar det menar du? På vilkest sätt hämmar D-vitamin och Folsyra varandra?
Dr Tolonen, Finland, har länge tillverkat kosttillskott samt följer upp forskning, han är inte direkt LCHFare men har ofta bra information.
Han skriver i sin diabeteshandbok om krom:
Krom
Det rekommenderade dagliga intaget av
krom är 50-200 microgram (µg), men en
diabetiker behöver det dubbla. Insulin kräver
krom som en samverkande faktor. Ett adekvat
intag av krom kan minska A1C med ca 1 %
(se ovan). Krom minskar dessutom behovet
av sötsaker. Organiskt krom - som kromnikotinat
eller picolinat - minskar även
depressionstendenser.
Tack Marja Lisa, perfekt information! Jag tar det på kvällen eftersom det är då jag behöver hämma sötsuget.Passar bra.
Akaron, om en tar folsyra och inte tar Dvitamin, kan det bli en obalans-man får sämre D vitamin upptag tror jag.När du tar D vitamin, ta det inte samtidig som folsyran,eftersom effekten inte blir like bra.Tyvärr har jag ingen referens jag är bra på att läsa grejer men inte hitta och spara.. Om andra har mer information är det välkomment!
Ta fex folsyra morgon, och d vitamin eftermidag.
Folsyran är jag ordinerad att ta morgon och kväll. Men jag kan ju ta D-vitaminet när jag äter lunch eller middag.
Krom har jag inte testat, åt istället Liponsyra i början av min viktnedgång för att försöka komma i ordning med sötsug och blodsockersvackor. Men när jag startade med LCHF tyckte jag inte det behövdes.
Mycket intressant, säskilld det om oxidativt stress på cellerna i linken, det har jo mycket med om jag vill prova ha kvar eventuella insulinproduserande celler.högt blodsocker skapar oxidativt stress så det är sällan,pgav det, en har chans att sluta med insulin eftersom man måste ha blodsockret ned så inte fler celler blir gjort sönder.I teorien kan en ha lite högre och klara det bättre med det här liponsyra.Inte att det är bra att ha högre bs,men ni forstår?
Det blir mycket om en tar allt som är bra,av vitaminer etc,så jag får vänta lite med liponsyra tror jag.Märkte du skillnad med det,på sötsug etc?
Jag märkte en viss skillnad men då åt jag fortfarande kolhydrater, först när jag gick över till LCHF märkte jag den största skillnaden. Jag åt färdigt burken jag hade hemma och är nu utan Liponsyra. Har fått tillbaka suget om jag fuskat, men annars klarar jag mig bra. Men jag har ingen diabetes så för mig är det inte lika skadligt med blodsockersvägningar. Men jag är väldigt kolhydratskänslig och får lätt sockersug. Får sug av att äta viss LCHF-mat också, som ost till exempel.
Nej, du har jo inte samma grad av bs svängningar,om någon alls, det du känner är jo hormoner i kroppen som fixar så du inte får presis det…det är viktig att komma ihåg folk har fått lätt for att utrykka termen fel.(Ingen agressiv ton altså tycker bara det är lite viktig att presisera.) Det som är så bra med lchf for vanliga,är att ni reduserar insulinmengden-och får balans.
Protein (i ost) blir jo till glukos via leveren, så det kan vara du känner en reaktion pgav det.Om du lägger smör på kan det möjligens hjälpa?
Jag tycker det är svårt,och avochtill inte möjlig att stå imot suget.Men det har inget med lågt blodsocker att göra,då har jag faktisk sällan lyst att äta alls (inte praktisk.det måste jag jo.) Mycket hormonbaserat,pms ställer till det f.ex..
Varför inte posta tråden i diabetesforumet? 
Jo-möjligens bra men fick jo en nyttig dialog här, en del har jo inte diabetes men behöver tilskott av krom.och annat, jätteglad for svar