Hur är det egentligen med grädde?
Ny här, så ni får ursäkta om jag frågar något som det kanske redan finns svar på. Har sökt men hittar inte svar på min fråga.
Jag är lite vilsen vad gäller grädde. Vissa av er här på sajten verkar frossa i grädde, andra använder det inte alls.
Så: är grädde bra eller dåligt?

Det beror helt på person! Jag äter mycket mejeriprodukter och går ner ändå, andra måste utesluta dem helt för att gå ner i vikt.
Men om du är normalviktig och tål laktos är det bara att äta på!
Grädde är fett och nyttigt men innehåller en del kolhydrater.
Jag kan använda lite grädde men jag har upptäckt att om jag vispar den så triggar den igång mitt sug efter mer och mer och mer. Ovispad i t ex sås, kaffe osv gör inget för viktnedgången eller suget dock. Konstigt men sant.. tog mig 3.5 månader att komma på det.
Beror på hur just din kropp reagerar på den ju. Som sagts många ggr tidigare, vissa tål en hel del kolh medans andra måste vara väldigt strikta. Och visst, grädde innehåller en del kolh så det är ju upp till dig om du vill ha dem, och hur du fördelar din mat.
Men som nybörjare (inte sett dig tidigare) så är detta inget att gräva ner sig i.. ät du grädde, men man behöver ju inte överdriva. Och utvärdera om ett par veckor/månader om din kropp reagerat på önskat vis.
Beror på hur just din kropp reagerar på den ju. Som sagts många ggr tidigare, vissa tål en hel del kolh medans andra måste vara väldigt strikta. Och visst, grädde innehåller en del kolh så det är ju upp till dig om du vill ha dem, och hur du fördelar din mat.
Men som nybörjare (inte sett dig tidigare) så är detta inget att gräva ner sig i.. ät du grädde, men man behöver ju inte överdriva. Och utvärdera om ett par veckor/månader om din kropp reagerat på önskat vis.
Hallå!
Som nybörjare tycker jag inte man ska ha några restriktioner på grädde, eller andra feta produkter med förhållandevis lågt kolhydratinnehåll. Märker man att man inte får de hälsovinster man tänkt sig kan man skära ner på eller utesluta mejeriprodukter. Tycker jag då. :)
Tjopp!
Jag håller med tomriddle! De första 2-3 månaderna tycker jag att man ska äta feta gräddprodukter och allt annat som är tillåtet. Sen får man utvärdera. Det är mycket möjligt att man kan fortsätta äta grädde och må bra. Många gör det. Andra måste kanske dra ner på det för att må bra och få den effekt på vikten som man vill ha. Man måste testa sig fram.
Grädde diskuteras mycket här på forumet men det gäller att skilja på de som har hållit på ett tag och de som är nybörjare. Vilket förstås inte är lätt för nybörjaren!

Tack för era svar! Vilket fantastiskt forum detta är, alla verkar vilja hjälpa till!