Kolhydrater i ägg på MinMat????
På minmat så blir det 1.40 kolisar för varje ägg jag äter. Ska det verkligen vara så? Jag har trott att det inte är några kolhydrater i ägg. Så nu när jag ätit äggmjölk, köttfärs med ägg i med majo och smör, är jag uppe i 2.04 kolh. och jag har mer än halva dan kvar???? Räknar minmat verkligen rätt?

Fel av mig, det blev bara 0,70kh/ägg om det väger ca 50 g. Jag har ju sopat i mig 2 råa ägg i.o.m. äggmjölken. Och i köttfärsen är det ju lite ägg också. Men ändå tycker jag det är mycket kh för bara 2 mål. Hade ju tänkt äta lite till idag
Du kan ju med gott samvete äta 20g 

ja men jag hade tänkt att dessa 20 g skulle kunna komma från lite c.f., vispgrädde i sås, ost, kanske en färsk jordgubbe från mina egna. Tror alltid varje dag att jag ska vara så snål på kh. närmast UFO eller t.o.m Fakir men det blir aldrig så på nåt vis. Det brukar sluta på typ 20 kh iallafall. Hm.. Jaja, det löser sig väl. Men undrar iallafall när -alias-"micaelj" här på forumet säger att han klämmer 12 eller fler XL-ägg/dag! Då kan han väl aldrig hålla <20 kh/dag? Man måste ju äta annat också?
Om man tränar MYCKET (hårt) så klara man ju fler kolhydrater 

100 gram ägg innehåller ungefär 1.5 gram kolhydrater ja.
Och äter man väldigt sparsamt med grönsaker och inga mejerier kan man med lätthet käka 12 ägg och hålla sig under 20 gram.
man kan ju i alla fall i äggmjölken ta bort vitan på några av äggen…
det är inte säkert att det är så mycket kh i äggen heller… enl fineli har dom 0,3 (per 100 gram alltså) … jag kör på det jag 
förresten… på minmat är det ju noll kolisar i ägg??!! Kollade just:
Ägg rått
Per
100Gram
Energi kcal:
141,00
Energi kJ:
588,00
Proteiner:
12,60
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,00
Vatten:
76,40
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
10,10
Kolesterol:
417,00
E-mättade:
4,50
Mättade:
2,80
F-mättade:
1,20
Vitaminer:
A:
204,00
B1:
0,10
B2:
0,50
B3:
0,00
B6:
0,10
B9:
47,00
B12:
1,50
C:
0,00
D:
1,40
E:
1,80
Mineraler:
Fosfor:
200,00
Järn:
1,90
Kalcium:
50,00
Kalium:
126,00
Magnesium:
13,00
Natrium:
132,00
Selen:
24,00
Zink:
0,30
0,3-0,6 g/100g enl. de flesta källor.

Jag har lagt till "Ägg rått" till "mina matvaror" alltså sparat det som en egen lista från LMV. På min lista innehåller ägg rått 1,4 kh/100g men på LMV:s lista så står det 0,0 kh/100 g. Kan nån förklara detta? Eller ska jag maila webmaster på minmat?? Inte mycket att bråka om men det kanske är flera varor som inte stämmer.
SLVs livsmedelsdatabas anger 1 st normalägg 55-60 gram som innehållande 0,8 gram kolhydrater så det har jag alltid räknat med.

Ja nåt konstigt är det allt……för när man laddar ner det(ägg rått) till mina sidor på min mat så står det först 0.0 gr kolhydrater …men när man tar fram det på sin sida då står det…1,4 gr…???hmhm
på sin sida!? vad menas med det? har jag missat nåt på min mat!?

Jag brukar gå efter det som står på innehållsförteckningen på äggkartongerna, och på Änglamark's ekologiska är det 1.5 gram kh per 100 gram.

"Min sida" …..eller det står "mina" där kan man lägga in egna och även hämta från livsmv.sida…….
jaha ja , ok jo den har jag ju hittat…

det är äggVitan som har kolisar i sig.. gulan är fri så att säga :)
Jag har alltid räknat bort kolhydraterna i just ägg. Tvivlar på att dom höjer blodsockret så mycket att det märks och jag tror mer att det är viktigare att hålla koll på kolhydrater i mejerier och annat.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag får aldrig nog av kommentarar som "Är det inte farligt att äta så många ägg på en dag? Och så ofta?"
Finns det överhuvudtaget någonting "vetenskapligt" som säger att "max" antal ägg är hälsosamt? Man skall ju inte överdriva, men skulle man lätt halsa i sig 9 ägg på en dag och vara på "säkra hälsosidan"?

Att just ägg skulle vara dåligt finns det inga bevis för, ägg-larmen har kommit från att de innehåller mycket kolesterol, och det gör de ju, men den lilla forskning som gjorts på specifikt ägg har inte kunnat hitta att en stor äggkonsumtion ökar varken det onda kolesterolet eller totalkolesterolet. Finns det någon risk med hönsägg så är det väl det att vitan innehåller något (avidin tror jag det kallas) som hindrar upptagning av något nyttigt näringsämne, en försvarsmekanism så att ägg ska vara mindre attraktiva för rovdjur, men vid upphettning (kvittar om det kokas eller steks) så elimineras den risken.
#19:
jag äter uppemot ett dussin ägg om dagen, de perioder jag hittar billiga ägg. Enstaka dagar har jag lätt kommit upp i ett tjog, eller mer.