Nya Stockholmstips önskas
Hittar en gammal tråd om matställen i Sthlm, men vill gärna ha nya, fräscha tips!
Ska fira tioårig bröllopsdag med Mannen - barnfritt i tre dagar!! 
Vi äter gärna kött, kött och mera kött, så tipsa mig gärna om steakhouses.
Inte rädd för att säga ifrån och be om mat utan kolhydrater, så det i sig är inget problem, men det är några år sedan jag hade koll på restaurangerna i storsta´n…
Jamen, då är det väl tips på hotell med bra rumsservice du söker?

Hehe. ;o)
Det har jag fixat - ska bo på Reisen på Skeppsbron.
Tänkte mest att det kunde vara trevligt att få använda nya klänningen också - inte bara under…
*puff*

Oh, om ni vill ha kött rekommenderar jag antingen Saddle and Sabres (skittrevliga!) på Tegnérgatan, eller Broncos på samma gata.
S&S är lite klassigare än Bronco's, men broncos har fördelen att det är billigare. :) De har dessutom inga som helst problem med att byta ut pommes etc mot en sås till eller vitlökssmör och så.
Yummy!
Precis vad jag ville ha tips om - tack, tack, tack. :o)
Fler tips?
Söder?

Margareta tipsade om nån bra restaurang/pub på söder, men jag minns tyvärr inte vilken tråd det var.
Ni ska förstås åka ut på skärgårdstur!
Ta båt ut till Vaxholm (helst fina gamla Storskär!) och slå er ner på Hamnkrogen!
Deras---
Grillad lammrostbiff m rotselleri- & fetaostknyte samt chalottenlöksås
---är alldeles delikat!
Massor av kött, trevligt litet jox till ("fetaostknyte"?)
och den där potatisen behövs inte alls! (Man kan säkert be att då mer grönsallad till i stället för!)
Var på väg till Grönan och vi åt då på restaurangen mitt emot ingången (ej den närmast båten). Helstekt fläskfile med bea och rödvinssås samt pommes. Valde bort potatisen och rödvinssåsen, och fick en sallad till istället. 99 kr. Jättegott och klart prisvärt. Kanske inte nåt för en bröllopsdag men en annan kväll kanske? Ett inte allt för lyxigt ställe men det var kul att sitta ute på verandan och titta på folk.
Mysigt att ta Djurgårdsbåten från Slussen ( nära Reisen ) till Djurgården. Fint väder, ta en picknick vid kanalen eller ute vid Hasseludden??!!
Hoppas det blir jättetrevligt!

Kan rekommendera Jimmys Steakhouse på Tjärhovsplan 33 på Södermalm, ligger nära Slussen.
http://www.jimmys.se/JS/JS_start.htm
Menyn finns på hemsidan.

På Hosteria 3 Santi på Blekingegatan kan man beställa deras grilltallrik, massor med kött och ingen pasta. Riktiga Italiernare serverar pastan som en separat rätt och det passar oss utmärkt.
Äsch, inte äta på Hamnkrogen i Vaxholm, stanna kvar på Storskär och käka en ångbåtsbiff utan potatis och med mera lök och sallad till i stället!
Helenes Krog! Finns en på St Eriksplan, en på Fridhemsplan och en vid Mariatorget. St Eriksplan-stället är min och pojkvännens favoritställe att fira på, de har GRYM sirloin-stek! Inga problem att önska bort potatisen till förmån för sallad heller. Man får till en grym bea, vitlökssmör och jack daniels-sås. *drägglar över tangentbordet*
Vänliga hälsningar
Cindy
Sen är ju Bröderna Ohlssons på Folkungagatan (södermalm) en klassiker också för vitlöksälskare. ALLT på menyn har vitlök i sig (ja, allt!), och de steker schyssta köttbitar.
Vänliga hälsningar
Cindy

Instämmer med #11 om Jimmy's Steakhouse, och upprepar mitt tips från tråden som tipsas om i #8 om Texas Longhorn.
Just på Söder finns ju Texas Longhorn på St Paulsgatan. Snett emot ligger en restaurang med ett för oss KiF:are lite komiskt namn: OT. Annars instämmer jag i Epicindys råd. Bröderna Olsson har schysst mat.
Vill ni ha lite finare inredning, så bege er till Ulriksdals Värdshus i Solna. De har smörgåsbord, och då kan man ju goffa i sig av det man vill (fisk, kött och ägg) och lämna resten (potatis, ris och fruktsallad) därhän.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Glömde ju Engelen i Gamla Stan! Åt där igår, mumsig oxfilé och ljuvlig bea! Toppenpersonal också.
Vänliga hälsningar
Cindy

På söndagar har de en rätt schysst brunchbuffé på Långholmens värdshus, mycket bacon och ägg och korv och skinka och sånt. Men det förutsätter att man inte är svag för frestelser utan klarar att styra undan från efterrättsbordet!
På tal om Gamla Stan, så finns ju också Zum Franziskaner på Skeppsbron. Personalen kan vara rätt snorkig, men maten är inte dum! Jag käkade halloumisallad till förrätt och halstrad råbiff till huvudrätt när jag var där, och gick därifrån mycket nöjd.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Den jag pratade om på Söder var Brother Tuck på Götgatan. Vi bytte potatis mot 500g smör där en gång. (De ställde in ett helt paket)
Numer pensionär i Nynäshamn
Det här stället som jag tänker på nu är inte bröllopsdagsromantiskt, men det vore tjänstefel av mig att inte berätta om det. Jag var in idag och beställde en kebabsallad på Medelhavs-Deli på Söderhallarna vid Medborgarplatsen. Jag fick en generöst tilltagen sallad med mycket gott i. Bönorna petade jag bort. Följande dialog utspann sig mellan mig (R) och expediten (E):
E - Vill du ha bröd till?
R - Nej tack.
E - Bantar du?
R - Nej. (Undrar vad han menar nu…hihihi!)
**E - Nähä. En del kör ju med lågkolhydrat. Det var därför jag frågade.
**R - Ja, men det gör ju jag, fast för att slippa eksem.
När jag hade ätit klart, bad jag om ett visitkort. Ett näringsställe med så bra kunskaper om vådan av att äta bröd förtjänar att få kunder, så jag vill bara tipsa om det!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#19 Jag har precis varit på Långholmen och värdshuset håller på att byggas om,hur länge dom ska hålla på har jag inte någon koll på men det var stängt när vi var där!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#23 Det var ju synd!