Omega-6 till barn?!
Tänkte köpa tabletter med Omega-3 i till mina barn. Det fanns en produkt som heter Eskimo kids tutti-frutti.
Läste innehållsförteckningen och såg att det fanns Omega-6(linolsyra)och Omega-9 i. Blev tveksam, eftersom man har läst lite om Omega-6 så det bidde inget. Så nu är frågan om det är ok för barn?
Googlade på Hälsokost, men kunde inte kopiera det hit.
Omega-6 tillskott är INTE ok varken för barn eller vuxna… De gör tyvärr mkt mer skada än nytta…
Jag har en bekant som åt någon omega-kapsel som innehöll alla tre omega 3, 6 och 9 hon fick svettningar och mådde inte alls bra av dem.
Men- rätta mig gärna om jag har fel!- var det inte så att man behöver både Omega 6 och Omega 3 men att fördelningen dem emellan var viktig???
Omega 6 får man från maten så man behöver inte ta tillskott. Det skall helst vara i skala 1:1 och det blir det sällan. Det handlar om fördelningen.
Du har helt rätt magma!
Men - även med våran kost så får vi fortfarande i oss för mkt Omega-6 i förhållande till Omega-3.(Bl.a. för att djuren vi äter och får mjölkprodukter från matas med spannmål=Omega-6) Så att ta tillskott av Omega-6 när balansen redan är förskjuten åt det hållet är inte särskilt bra…
OK, tack Saiva för förklaringen..! 

Saiva - Trevligt att se dig igen….Undrade just var du tagit vägen!?
Pasi - Tack! Trevligt att se dig med! Jag har legat lågt och bara smygit runt lite härinne… Fram till nu 

Ann.A
Mina ungar accepterar inte omega-3 i kapslar ännu så dom får friggs flytande med citronsmak vilket funkar bra
Det finns i många ICA-butiker.
Tutti Frutti varianten låter mest som humbug och ett försök att lura oss konsumenter att tro att det är mer komplett.
Vi behöver absolut inga tillskott av omega-6
ekologiska ägg har den perfekta balansen mellan omega 3 och omega 6. Låt ungarna äta det istället

Äter man väldigt lite omega6 så behövs inte så mycket omega3….då blir det mindre lättoxiderat fett i kroppen.
En sak som bekymrar mig är att jag säkert har samma fettsammansättning som en gris efter alla år på spannmål och rapsolja, dvs 10% av fettet består av omega6 (säkerligen en hel del härsket)….det betyder att jag täckt mitt omega6-behov för åtminstone 1000 dagar (om behovet är under 2g/dag) vilket är nästan 3 år!!!!!
Lugna ner dig Pasi! Kroppens fett byts ut i 3-månaders intervaller. Men individuella skillnder förstås… Så efter 3 månader med rätt mat så har du en ny fettsammansättning 
ALLT i kroppen tar inte 7 år att byta ut!!! 
Jag kan tänka mig att kroppen också byter ut de celler som fungerar sämst allra först. De som innehåller härskna fettsyror alltså. Men det är bara jag som funderar… Det behöver ju inte vara så.

Å Saiva!
Vilken tur att du talade om detta.
Jag har gått och inbillat mig att min feta kropp är uppbyggd av alla olika lättmargariner och andra lightfetter jag trycks i mig a la viktväktarna.
Barn äter ofta inte så mycket kött. Det är väl kanske därför kapslar med omega-3 till barn också innehåller en liten mängd omega-6.
Dessutom så finns det ju många undersökningar som visat att kapslarna är mer effektiva när det ingår en liten mängd omega-6. Både Eskimo Kids och Eye Q innehåller därför också omega-6.
Både omega-3 och omega-6 är livsnödvändiga.
Hej alla!
Har ni barn med ADHD eller barn som har svårt för koncentrationen så kan jag rekomendera Omega - 3 för vissa barn svarar bra på det.
Har själv testat på min son och han blev lite bättre dock äter han nu concerta så han hade lite mer problem så att säga.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#15 - Ok, många barn äter kanske inte så mkt kött men de äter ju en massa spannmål istället. Spannmål innehåller mängder av Omega-6. Så om de äter mindre kött till förmån för spannmål så blir ju balansen ÄNNU värre.
Hur du än gör så kommer du sannolikt att få i dig omega-6 fetter. Dem får du jobba hårt för att få brist på!

Ja, det är en ständig kamp att undvika dem…man lär knappast få underskott!
Saiva - Tack för att du lugnar en orolig liten kille!