Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 879 ggr
Mervi
0

Fläskfärslåda på ett annat sätt

För att få lite variation på lådan, tog jag spenat, frysen och la underst i formen, sedan den brynta färsen och ägg/grädde/creme-fraiche blandningen och sist osten. Jag tog kryddpeppar som krydda och det blev kanongott och safftigt.

agnetasch
0

Vilket sammanträffande!Jag gjorde också fläskfärslåda till middag. Och hade spenat i.Men jag använde hackad spenat o blandade den i äggsmeten.Mycket gott o kul med lite färg.

Gugge
0

Jag har oxå testat fläskfärslådan nu, även om jag hade litet nötfärs i smeten. Det blev jättegott och jag missbedömde hur mycket jag skulle orka sätt i mig. Blev oerhört mätt, litet för sent på kvällen så det blev en orolig natt. Men nu försöker jag hålla reda på vad jag äter - har sett en tendens till litet för mycket proteiner - i Cal Counter och hur ska jag noter en portion av lådan? Är ni så ordentliga och redovisar alla delar i lådan och bedömer mängden utifrån erfarenhet eller hur gör ni?

Margareta
0

Jag räknar ingenting alls och matregistrerar inte heller.

Jag äter ungefär hälften så stora portioner innan och tar ofta extra smör till. Sen dricker jag vatten till och väntar en stund (1 timmer eller så). Blev jag inte mätt går jag till köket och tar en bit till om det finns eller en bit ost. Oftast behöver jag inte extrarundan, utan det blir en kopp te och kanske en LITEN ostbit till…

Magen bestämmer hur stora portionerna skall vara och det är betydligt mindre än jag åt när jag åt kolhydratmat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Ps: Fast ibland äter jag mycket. På julbordet för en vecka sen åt jag 2 stora tallrikar och blev lagom mätt (har gått ner 1,1 sen dess). *stolt*

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag skriver min låda som "ny maträtt" i cal counter och beräknar hur många portioner det blir ungefär och så har jag den där för kommande dagar. Så gör jag med de flesta recept jag använder.

Lätt att hitta dem bland favoriter.Glad

Gugge
0

Tack Mervi, jag har ju sett "ny maträtt" ett antal dagar nu utan att koppla att där är lösningen. Så ska jag självklart göra.