Olika livsmedel- förstår ej skillnaden
Först det silvriga paketet med kokossmör- är det fel att äta det/ går man upp i vikt osv?
Andra är sötningsmedel- använder ett från affären med 0 kolhydrater- vad är skillnaden på det och dom andra som man måste beställa?
Köpte flatbröd, finns crisp och crisp ´n light och upptäckte att det innehåller upp till 70 g kolhydrater /100 g - varför kan man då inte äta "nyttigt" bröd? Hittade ett i affären, ett GI bröd som innehöll 33 g/100g (ca), går det inte bra att äta?
Tycker det är svårt med skillnaden på vissa livsmedel- nån som kan reda ut begreppen?

Med brödet måste du tänka på vad varje skiva väger. En tunn skiva finn crisp eller en tjock skiva "vanligt" bröd.
Jag skulle välja att inte äta något av dem, gå efter 5g/100g på allt istället så slipper du tänka.
jag försöker gå så mkt som möjligt med 5g/100g, men ibland har nöden ingen lag, därför köpte jag hem "kexen" för jag läst att de var "ok".

Jag tror att "ok" är fel ord. Det är ganska många kolhydrater ändå och det är lätt att överäta. Så ska du ta en skiva lassa på med kolhydratfria pålägg så du blir mätt och inte blir sugen på en till…
Hur många kolhydrater ligger du på per dag? Kan du ta en skiva och inte överskrida din gräns så är det ju ok.
Sen dina andra frågor,
Sötningsmedel är nog inte så bra för kroppen, de produkter som vissa här beställer är ofta mer naturliga för kroppen.
Silverpaketet tror jag skiljer sig från "fin" varianten ungefär som extra virgin olivolja och olivolja. Tillverkningsprocessen avgör innehållet, men inte blir du mer tjock av silver varianten.

Sötningsmedel är gift… men jag vet hur svårt det är att sluta… jag hade slutat men började igen… nu ser jag till att komma upp på banan igen sedan så sötningsmedlet bort! Men snart kommer du att märka att det smakar för sött.. man blir "söt"känslig på den här kosten
tack för svaren.
Jag har märkt att jag redan är mer känslig för det söta (efter 1 vecka, men ibland måste jag ha i nåt sötningsmedel. Hade kalas i helgen tex där jag bakade en tårta, där hade jag i lite sötning.
Tycker det är fantastiskt ändå- då jag för en vecka sen var sockerberoende och åt godis varje dag (sen 15 år tillbaka), så jag är glad för det lilla =)

Nu är jag lite osäker på vad du skriver "kokossmör" menar du silverpaketen med kokosfett?
Enda gångerna jag använder sötningsmedel är när jag gör glass och då använder jag stevia. Glass utan lite sötning är inte nån höjdare men i övrigt finns inget behov av sötning
När det gäller bröd finns ett otal recept på khsnåla bröd men jag har upplevt brödabstinensen som relativt kortvarig
"Tycker det är svårt med skillnaden på vissa livsmedel- nån som kan reda ut begreppen?" skriver du men kanske du måste precisera lite
ja jag menar silverpaketet
silverpaket vs dyra paketet som man ska beställa
sötningsmedel i affär vs det dyra man måste beställa
flatbröd osv vs GI bröd
vad är skillnaden mellan dom?
Är det nog preciserat =) ?

Sukrin kan man beställa från nätet, det ska vara bättre än Canderell odyl. Höjer inte blodsockret, tror jag.

Jag köper också Crisp n Light och Finn crisp, för om du läser per skiva så blir det 4g. För mkt för mig egentligen men har det i nödfall, självklar med så mkt smör och ost att själva "brödet" knappt blir synbart.
Kokosfettet i silvriga paketet kommer vara en evig diskussion. Jag har kört med det hela tiden men ska köpa från hälsokosten nästa vecka då det tagit slut, för säkerhets skull.
Sötningsmedel vet jag inget om, jag köpte flytande Stevia som är naturligt, därför inga tillsatser för att ge smak eller konstiga ämnen.
Jag rekommenderar att du undviker bröd tills du gått ner, om det är viktnedgång du vill fokusera på.
Spannmål är dessutom inte särskilt bra för kroppen i övrigt heller och har du hälsoproblem så kan det vara spannmål som har orsakat dem.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Just,e du frågade om tex flatbörd och GI bröd.
Säg att du har GI brödet, 33% kolisar per 100g.
Finn crisp 70% kolisar per 100g.
Hur många finnskrisp får du för 100 gram? Måååånga. Därför skjuter det upp i kolisar, men ta GI brödet, du får kanske en normal tjock skiva för 100g.
Så du får kolla på volymen. Oftast äter jag ett halvt finnkrisp med skurna babybel och smör på, det ger ca 2g kolhydrater från Finn crispet
Skulle jag äta en halv skiva GI bröd som säkert väger 40-50 gram, då har jag fått i mig myyycket mer kolisar för väldigt lite bröd - i jämförelse med ett halvt finn crisp.
Som sagt, se på volymen, ett finn crisp väger så lite, därför blir det bara 4 gram för ett finncrisp.
tänk vad ni är kloka- tack tack för era svar

#0 begreppen måste du nog reda ut själv , delvis fundera ut hur din lchf-variant ska se ut .
Min ser ut så här på dina funderingar
cocosfett - Jag använder smör istället tills jag hör att vi inte bojkattar unilever .
sötningsmedel - Det sötningsmedel jag använder heter socker och används bara vid väldigt få tillfällen , då inte i matlagning utan i färdiga produkter som coca-cola t.ex.
Bröd - använde jag mycket i början av mitt lchfande då vart det smörgåsrån den bruna förpackningen för att den är lättast/skiva och stor yta att fylla nyttigheterna med . Skulle jag idag äta bröd av nån oförklarlig anledning tror jag att jag skulle köpt ett vitt bröd med så mycket luft i som möjligt typ bergis .
Men som sagt många här tycker att mina val är helt fel med tanke på hur dom skulle välja i dessa fall .
Blev så glad att hitta nåt som inte är unilever (tror jag!
) att använda till köttfondue att jag köpte ett kilo direkt
Det var på city gross jag hittade det.