Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4982 ggr
Gardens
0

kolhydratsinnehåll i varor!

hej.

jag och sambon håller oss till Annikas tips om max 5g kolhydrater per 100g.

tänkte att vi i denna tråden kunde hjälpas åt med att rada upp varor som innehåller upp till 5g kolhydrater…

rottizz
0

vilken bra idè =)

fläsksvålar

Gardens
0

#1 ja fläsksvålar har 0g kolhydraterCool

Gardens
0

Eldorados passerade tomater 4g kolhydrater.

Hellefors lättdryck äpple 3gkolhydrater.

Falköpings filmjölk 5gkolhydrater

Kavli Baconost 1g kolhydrat.

coop cream cheese 4g kolhydrat

Arla hushålsost 2,2kg 1,5g kolhydrat.

kavli amerikansk dressing 5g kolhydrat.

kelda matlagningsgrädde 4,5g kolhydrat,

kavli majonäs 3g kolhydrat.

Gardens
0

nån mer som har förslag på mat?

Andina
0

Ej att förglömma: ÄGG!

Keso / Cottage Chease
Philadelphiaost
(o många andra ostar)
Grädde
Créme Fraiche
Turkisk/Grekisk Yoghurt

Spenat
Broccoli
Blomkål
Lax
Makril
Fisk…

(= Livsmedel i allmänhet - ej särskilda produkter)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Gardens
0

alfalfa groddar 0,3g

bacon 0g

bambuskott 0,7g

bearnaisesås 1,1g

bläckfisk 0g

citron 2,2g

citronsås med grädde 3,2g

creme fraiche (28% fett) 3g

gurka 1,4g

Halvdansken
0

Jag vill inte var sån, men är inte det bara att titta på innehållsförteckningen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Andina
0

Flört#7 - denna tråd kan ju fungera som en inspiration till maträtter - vid (inköps-) planering t ex…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Halvdansken
1

Ja…jo. Ok, jag var sån…. Skäms

Andina
0

(No hard feelings!) På med ditt vackra leende igen!

Gardens
0

hallon 4,1g

hasselnötter 3,4g

isbergsallad 1,0g

kantarell 0,4g

karl johansvamp 4,5g

kanin 0g

kräftor 0g

räkor 0g

vitkål-lingonsylt sallad 4,9g

kål-gurka-purju sallad 3,1g

kalkon 0g

grönt te 0g

Gardens
0

#8 precis inköpslistan är här!

jälp nu till och kolla om ni hittar nåt i ert kylskåp som ligger under 5g….

Halvdansken
0

Smör?   Glad

Gardens
0

#13   smör är 0,5gCool

Puhlo
0

Skagensalladen från lidl var 4,5g kolisar i, dock är den inte påsmakad än.

Halvdansken
0

Säg inte kräftor svenskjävlar!! Skrikandes

Jag bor i Danmark och man kan kanske få tag i kräftor nånstans nångång.

Åhhhh…jag älskar kräftor…. och det är augusti nu.

Puhlo
0

#16: Du får göra en sån ölresa vi svenskar gör fast köpa kräftor på svensksidan istället? Bor du jättelångt från gränsen?

Halvdansken
0

Nädå, jag bor utanför Köpenhamn och mitt "hemma i Sverige "är i Malmö.

Köper man ett gäng (3-4 kilo) så kan de kanske hålla sig frysta den tiden det tar att komma hem. ca 2 timmar. 

tror ni det?

(Nu ska ni svara- ja det tror vi)

Jag ska in till Malmö på fredag 7 aug, har man börjat sälja dem då?

Gardens
0

kålrot 4,6g

lök 4,8g

medvurst 0,5g

mineralvatten 0g

grön paprika 2,5g

röd paprika 4,5g

persilja 1,1g

purjolök 2,4g

renskav 0,1g

rädisa 2,0g

morot-squash sallad 2 ,7g

tomat 3,5g

tomat-gröna bönor-lök sallad 4,0g

Puhlo
0

Halvdansken: JA det tror jag. :) Annars får ni köpa kylklampar också.. Och i min ICA affär har de extrapris på kräftor nu, så de har garanterat börjat sälja dem.

Gardens
0

puhlo,inget tips på mat med kolhydratsinnehål UNDER 5 gram?

Wtn3
0

Lättdryck, även om den bara innehåller tre procent socker bör man se upp med, light innebär tillsatser, och tillsatser ska man vara försiktig med. Samma sak med dressingar och räk-, bacon- osv ost på tub, kolhydratsinnehållet är okej men inte sällan innehåller de för många dåliga tillsatser.

Gardens
0

vispgräde 3g

vitkål 4,1g

brieost/camenbert 0g

youghurt naturell 5g

stekt ägg 0,4g

Gardens
0

#22 där gör vi alla som vi själva vill.

här i hushållet går vi helt på kolhydratinnehållet och MEST på rena varor,men en och annan sak slinker ner,man kan inte sluta leva!

sambon har gått ner 13kg sedan 1mars och jag har gått ner 8kgCool

Halvdansken
0

#21- Sorry gardens, mitt fel, inte puhlos.

Wtn3
0

¤24

Klart man måste leva, men man kan blanda sin egen dressing på endast rena varor :) Men som sagt, alla väljer själv, personligen skulle jag helt klart välja ren äppeljuice före en lättvariant med tillsatser även om den riktiga så skulle innehålla tio gånger mer socker.

Jennix
0

#22 Ja, det har mer med att göra hur blodsockret reagerar än kolhydratsinnehållet i sig. Man bör nog kolla på socker och stärkelse också, inte bara stirra sig blind på siffror.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Gardens
0

#27 kolhydrater= socker och stärkelse!

har du helt missat det? du måste vara ny på det här med LCHF.

Jennix
0

#28  Hur menar du nu?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wtn3
0

Det är inte rekommenderat att bara stirra sig blind på kolhydratsinnehållet. Ditt blodsocker kommer reagera annorlunda om du äter 20 gram kolhydrater från strösocker jämfört med om du äter samma mängd kolhydrater från broccoli. Man väljer ju själv, som sagt, men de allra flesta inom LCHF är överens om att man inte ska stirra sig blind på kolhydratsinnehållet utan också vara vaksam på vilken typ av socker det är och hur snabbt det höjer blodsockret.

Gardens
0

#30 ja här används inte strösocker,bröd,gryn,mjöl,mjölk.

alla vi som går på LCHF har vår egen nivå hur mycket kolhydrater vi äter per dygn…vi la oss i början på 100g/dygn(allt under 150g så är du i ständig förbränning,dvs ketos)

numera har vi inte så jättehård koll,för nu har vi lärt oss vad VI kan äta och mår bra utav,men det innebär ju inte att bara för att JAG kan äta kavli`s hamburgerdressing utan att må dåligt att någon annan inte kan göra det.

allt handlar oxå om mängder….

imorgon ska vi ut en svng och då tar vi med oss matsäck…det blir spareribs och sallad och gräddfilssås.

salladen består utav: tomat,gurka,röd och gul paprika,morot,isbergsallad.

alla är vi olika och tål olika mycket kolhydrater.

jag kan exempelvis INTE dricka mjölk längre eller äta bröd,för då blir jag trigad,dvs får ett JÄTTESUG och kan INTE sluta äta det…

Gardens
0

#29 ja men du vet väl vad kolhydrater är? och VARFÖR du ska undvika dem?

Kolhydrater - kemisk samlingsbeteckning på ett stort antal olika ämnen, bland annat socker, stärkelse och kostfibrer.

Jennix
0

#32  Vad jag menade var: man kan inte enbart se till siffran utan man bör nog testa fram vilka kolhydrater som ställer till mest problem.

Jag har ätit lågkolhydratkost i flera år men det är möjligt att jag inte är lika duktig på att uttrycka mig.

Äpplejuice och annat som det är socker i bör man vara försiktig med, speciellt i början då man nog vill trigga i gång kroppen till viktstart och för att bli av med sockersug.

Jag tycker att man kan påpeka detta så att folk inte tror att allt som innehåller under 5 gram kolhydrater är OK.

Mervi
0

Håller med Jennix. Det är väldigt olika hur man reagerar på kolhydraterna som kommer från olika källor. Jag kan tex. inte använda yoghurt även om den har låg kolhydratmängd. Den triggar igång mitt osunda ätande. Jag har ätit LCHF i fyra år och provat det mesta.