Sjuk av lchf
Japp då har jag för första gången i mitt liv blitt opererad och det är efter att ha bytt till lchf för ca 10 månader . När jag började var det ju inte det jag hade hoppats på . Men nog gnällt om det , här kommer en liten rapport från en lchfares resa till lindesbergs lasarett .
Lite bakrundsfakta , jag fick ont i magen efter att ha vräkt i mig ett paket kräftor . Då gjorde det ont längst upp i magen , nästa kväll hade smärtan flyttat sig längst ner i magen . Övertygad om att det var nån dålig kräfta som orsakade smärtan på sin väg ut , kom jag på den mindre brilljanta ideen att fixa diarre så den kom ut fortare . Men iaf trögtänkt som man är så inhandlades en limpa vitt mjukt bröd , effekten av brödet uteblev och smärtan gick till nästa dag upp i magen igen . Då fanns inte så många alternativ än att åka till lasarettet .
Väl på akuten efter 40 timmars smärtor började det ganska bra jag fick ta prover och lite annat inom 10 min, sen vart det dags att få träffa en doktor och det kunde dröja ett par timmar . Efter att ha genomledit 5 timmars väntan med en av mina svåraste feberfrossor så gick äntligen nattpersonalen på och där fanns det en vänlig person som erbjöd en filt och en säng att sova på . Och inte långt efter fick jag träffa min doktor , sen gick allt ruskigt fort helt plötsligt var det morgon och jag hade en blindtarm mindre .
I början när jag vaknade var det enda jag kunde tänka på var smärtan som hade tiodubblats från dagen innan . Lite senare såg jag droppanordningen , några timmar senare lyckas jag övertala en sköterska att koppla bort droppen , hon var väl lite mindre förstående till varför när den innehöll mest bara finfint glukos. Men efter en stund fick jag även doktorns tillstånd att börja med grädde och cf istället för dropp .
När jag senare skulle börja äta riktig mat så blev det lite klurigare . Men efter en kortare intervju om vad som fanns att tillgå hade mitt första lchfkvällsmål på ett sjukhus blivit till . 1 ägg i micron med bregott , mellanfil , te med grädde som jag hade kvar .
Resterande av tiden vart det ett kompromissande av lchf-maten , t.ex. vill jag inte ha reda på vad svampsåsen innehöll .
Men personalen ska ha all heder för att försökt tillfredställa mina behov , och kökschefen vem det nu var ska ha en guldstjärna för att dom fortfarande serverar bregott och rödmjölk istället för annan smörja .
Men personalen lär nog aldrig fundera på att prova på lchf efter att ha sett mina oaptitliga anrättningar . Min granne på rummet skulle däremot passa otroligt bra för en reklamfilm för lchf . Om alla unga typ 2 diabeteker fick se vad han fick genomlida en natt för att överleva till nästa dag så skulle nog dom flesta börja äta lchf .
Om detta inlägg är lite virrigt är det för att det är ganska virrigt uppe i huvudet just nu oxå , men nu börjar den stora kampen att hinna bli bra innan grillfesten i sundsvall .

Men, inte blev du väl sjuk av LCHF, som rubriken antyder?
Krya på dig!
Tur att det "bara" var blindtarmen.
Hoppas du repar dig snabbt.

Ja, men sjuk av lchf? Håller med att när man inte är hemma o ska försöka tota ihop nån middag med hyfsat lchf resultat så kan tallriken se ganska otäck ut!
Taskigt att ligga på sjukhus hörru, hoppas du mår bättre snart!
Oj - även jag blev skrämd av rubriken och lugnad sen. Tufft att ta bort droppet så där!
Hoppas vi ses på grillfesten!
Numer pensionär i Nynäshamn

Krya på dig!
Tror du att det var lchf som gav dig inflammation i blindtarmen? En kompis till mig började med lchf (på min inrådan) och en månad senare fick hon blindtarmsinflammation. Dess bättre avskräckte det henne inte.
Jag antar att en och annan lchf:are kan åka dit likväl som vilken annan människa som helst. Manhar ju ingen klar uppfattnig om varför man plötsligt får blindtarmsinflammation.
Jag blev också skrämd. Tur att det bara var blindtarmen, även om den också kan vara besvärlig. Krya på dig.
tror du limpan blev vel mycket? -måste ha varit et ricktig chock med allt vete och socker efter du har varit utan så länge.Det kan inte ha gjort det bättre iallafall om du redan hadde irritasjon från kräftorna senn åt det.

Tack för alla krya på dig
#1 Det vore ju fel att inte lägga skulden på lchf-dieten , och jag kommer förhoppningsvis skylla döden på lchf lite senare i livet . Det är väl bra om man rapporterar om nackdelar med denna kost oxå , även om jag skulle ha kunnat fått den på normal kost så fick jag den på lchf-kost . En inflamtion i en tarm när man går på en kost som ska var inflamationsdämpande . Det är inte exakt den sjukdomen jag trodde att jag skulle råka ut för om man säger så !

Jag läste nyligen om en person som började äta raw-food och efter några månader fick blindtarmsinflammation. Kanske kan koständring utlösa blindtarmsinflammation? Läkarna hade sagt till denna person att man hittat gammal avföring i blindtarmen (i bihanget -minns ej riktigt.)
I boken "Kan rätt kost bota cancer…" av Josef Östlund skriver han om just detta. Han förestod ett hälsohem och han inledde alltid sina behandlingar av patienter med lavemang, där man ska massera (trycka uppåt) på det ställe där bihanget sitter - för att få ut gammal avföring som fastnat pga fel kost. Det är intressant tycker jag. Vet ej om det stämmer.
"Every point of view is a view from a point."
ulf-jansson - Krya på dig från mig åxå!
Kanske skulle det vara mer passande att skriva "Sjuk MED LCHF".. 
Förvisso har du rätt, det är fullt möjligt att få olika krämpor fast man äter som vi gör.
#5 Blindtarmsinflammation brukar inte ha med själva kosten att göra utan att något (visst livsmedel som t.ex. kärnor) fastnat
Tack och lov så har jag tagit bort min blindtarm redan vid 11 års ålder. Nu är jag inte strikt LCHF:are eftersom mina reserver inte funkar så bra. Jag tömmer dem lite för snabbt och blir väldigt klen men har hittat ett bra mellanläge nu. Önskar att jag var "normal" så jag kan köra LCHF rakt ut.
Jag tror nog att #1 hade fått sin blindtarms inflammation ändå. Kanske hade den kommit tidigare om inte kosten hade ändrats. Vad vet vi? Men jag tror inte att det är på grund av kosten. No way!
Finns det svar på vad den gör? Läste en plats den samlade goda baktierer så tarmfloraen var i balans.Om det blir övervikt av dårliga bakterier möjligens det skapar inflammasjon.Tror inte på att blindtarmen inte har en funksjon, då måste det hällre vara så att vi inte har hittat vad det är.
#13 Tror också som du att den har en funktion.
Ur http://www.genesis.nu/faq/blindtarm.htm:
Blindtarmen nämns ofta som ett exempel på ett organ som inte har någon funktion i kroppen och därför är "på väg ut", och att det alltså skulle vara ett bevis på att evolution äger rum.
Faktum är att blindtarmen inte alls är "på väg ut". Blindtarmen består nämligen av lymfkörtelvävnad och producerar antikroppar, och har alltså en funktion i kroppens immunförsvar. Vad man vet är den extra viktig hos nyfödda; när barnet växer upp avtar sedan blindtarmens "viktighet", även om den har en funktion hela livet. Så blindtarmen behövs visst, även om man klarar sig hyfsat bra utan den. (Din kropp klarar också av att bli av med armar, ben, ena njuren, halva levern…)
Dessutom är blindtarmen rik på blodkärl, vilket kanske inte borde vara fallet om den är i färd med att tillbakabildas och "på väg ut" enligt det evolutionistiska tankesättet.
Blindtarmen räknades länge till de s.k. rudimentära organen, dvs organ som saknade funktion och som man trodde därför var "rester" från evolutionen. I början av 1900-talet trodde man att det fanns ett 150-tal rudimentära organ hos människan, men allt eftersom tiden har gått har man insett att dessa organ visst har en funktion. Idag finns inga (eventuellt 1-2 stycken) som man fortfarande inte känner funktionen för, men det är förmodligen bara en tidsfråga innan vi får kunskap om vad de har för funktion.
Rudimentära organ har för länge sedan lämnats av kunniga evolutionister som bevis för utvecklingsläran. Tyvärr hänger de envist kvar i många av skolans läroböcker fortfarande.
Om evolutionen fortfarande pågick borde det ju finnas många "meningslösa" organ, men så är alltså inte fallet! Alla organ i vår kropp har en funktion, och det är ju ett argument för att det finns Någon som tänkt till när Han skapade oss!
lc-solkatt:
Jag har läst att det där är en myt. Det finns inte något känt fall där vindruvskärnor el. liknande har orsakat blindtarmsinflammation… Det är i alla fall vad det stod…

Om vi nu kan bestämma att blindtarmens enda funktion är att ta hand om fruktkärnor som man råkar svälja , japp då var det bestämt och helt plötsligt fick jag en sak mindre att oroa mig för , hehe .
Sen kom jag på att tänka på sista måltiden jag fick på lasarettet , då fanns det 3 olika såser att välja på en bytta var E-berikad sås . kan det vara som det låter att det finns patienter som bara tål sås gjord på vatten och e-nr
såg iaf ut som det 
#16 haha.. e-berikad!!
det va kräftorna OCH blindtarmen du blev dålig utav INTE LCHF,så ändra rubriken tack!!!!!