Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 683 ggr
Marylojs
0

Middagstips sökes

Hjälp mig, jag sitter här och är sjukt omotiverad till att göra någonting alls. Måste laga något till middag sedan och har ingen aning om vad. Det måste vara lättlagat och får gärna smaka gott. En bonus om det inte blir så mkt disk heller :-) / En grinig Marylojs

AnnK
0

Jag har flera dagar i rad kört med följande smarriga och ofattbart lättlagade rätt, som i min enpersonstappning innehåller:

• en burk makrill i tomatsås (ICAs eget märke innehåller inte socker)
  • ett kokt, hackat ägg

rör ihop makrillen och ägget och placera röran på tallrik, sedan hyvlar jag först på smörskivor över hela och sedan någon god ost (jag kör med Åsedas gräddost). In i mikron i 1,5 min eller i ugnen om man kör med det.

Jag lovar: urgott! som ett slags fet o go' pizza utan brödbotten.

PS. Makrillburken säger 2,5 kollisar/100 g

Chocolate
0

Soppa!

Jag är sjukt inne på soppa nu och det går for och blir så gott. Jag brukar börja med att hälla grädde och buljong (fond) i en kastrull och lägga i lite grönsaker (oftast bara två sorter) som tex schqach, tomat, lök, blomkål, paprika och alltid vitlök. Medan det puttrar steker jag snabbt små tärningar av tex. kycklingfilé eller så tar jag en burk kräftstjärtar eller annat gott (steker naturligt vis inte kräftorna) som fisk eller rester av något kött. Ibland mixar jag soppan innan jag lägger i köttet och ibland inte. Kryddar den lite extra med salt, peppar, kanske lite curry eller dijonsenap. Alltid en lite skvätt vinäger eller citron i för syran. Rundar av med en klick smör och serveras med en klick cramefrech eller riven ost på. Går super snabbt och blir helt ljuvligt.

Karin20
0

Min soppa just aväten. Lök, vitlök, purjolök, fänkål en hel, selleri, paprika frästes upp till lite färg. I med hummerfond och vatten och en 3:a vispgrädde. Fick koka ihop tills fänkålsbitarna kändes mjuka. Sedan i med en påse Findus frysta fiskbitar (lax, sej och torsk), en förpackning frysta musslor och en förpackning stora räkor frysta. Åts med aioli. Räcker till middag för fyra och även till lunch till mig imorgon. Jätteenkelt och snabbt

//Karin

AnnK
0

Jag blir avis på er som kan äta såpass mycket och många grönsaker. Min mage fixar inte det - i alla fall inte än så länge. Men det ger verkligen LCHF ett helt annat ansikte.

Marylojs
0

Det blev pinsamt enkelt. En klick smält smör blandades med en burk tonfisk och så rörde jag ihop det med två hackade ägg och lite majonäs. Inte så jättegott, men enkelt och mättande.

Marylojs
0

De där recepten stjäl jag till en dag när jag är lite mer motiverad för matlagning, allt lät jättegott!!

Karin20
0

jag äter inte så mycket av grönsakerna, fisken, den gräddiga soppan och aioli blir det för mig. Resten är för familjen och för syns skull

//Karin

AnnK
0

# 7, ah jag förstår! det lät så oerhört (grönsaks)smarrigt!

Karin20
0

Hej

Jag petade in min soppa i CalCounter och fick nedanstående siffror. Och med tanke på att det var fem portioner, blir det inte så mycket kolhydrater till var och en, eftersom dessa grönsaker är s k bra, kanske inte löken, men de övriga är OK. Så jag hade kunnat äta av dessa också. För min del blir det ju också mera fett, då hela aioliandelen kommer på mig. De andra gillar inte det.

Energiprocent

Protein (25%)

Fett (71%)

Kolhydrater (5%)

Kalorier:

2671

B3 (mg):

58.5

Motion:

0

B6 (mg):

3.4

Summa Kalorier:

2671

B12 (mcg):

33.8

Protein (g):

166

C (mg):

103

Kolhydrater (g):

34

D (mcg):

28.8

Fett (g):

210

E (mg):

31.8

Mättat fett (g):

49

Folsyra (mcg):

272

Omättat fett (g):

147

Kalcium (mg):

843

Kolesterol (mg):

901

Järn (mg):

17.1

Alkohol (g):

0

Natrium (mg):

2074

Vatten (g):

1399

Kalium (mg):

4137

Fibrer (g):

9

Fosfor (mg):

1989

A (mcg):

1326

Magnesium (mg):

318

B1 (mg):

1.5

Zink (mg):

9.8

B2 (mg):

1.4

Selen (mcg):

262.6

//Karin

Tilda-T
0

Jag är total insnöad på stekt köttfärs, har den stekt,smulad med lite lök och salt i frysen.

Den går enkelt att använda till allt: soppor, köttfärssås, blandad med lite grönsaker,osv. Jag äter den för det mesta som den är med en rejäl klick, fet creme fraiche.

Framför allt ska det vara enkelt när man kommer hem efter jobbet!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!