Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3722 ggr
julia61
0

Magen är urful!!

Har fått ett problem, när magen blir mindre så blir den hängigare och rynkigare. Nu har jag ju stor övervikt, men kan man göra något åt det?

Jag kan inte göra sittups och gympa pga dålig, rent ut sagt bedrövligt dålig rygg.

Fast operation görs väl inte, det betraktas väl som skönhetsoperation då.

Men det blir nog värre med tiden kanske, till o med. För jag har 25 kilo till att göra av med!!

Har någon där ute samma elände tro?

lillblixten
0

Jag har för mig att Sten-Sture skriver något om det i sina böcker. Hur fort går du ner i vikt? Du kanske går ner lite för fort så huden inte hinner med?

julia61
0

Nja, 10 kilo cirka, på 6 månader! Inte så farligt tror jag vaObestämd

Shila
0

Många som går ner kraftigt i vikt antingen det är pga egen bantning eller pga operation får samma problem som du. Många blir också opererade för det inom den allmänna vården.

När du har gått ner så mycket som du vill och om du då har problem med för mycket hud, be då din allmänläkare om remiss till en plastikkirurgisk klinik.

julia61
0

Så det blir inte en större kostnad för patienten då?

Shila
0

Nej, det är som vilken vanlig operation som helst. Ingen som helst extra kostnad för patienten.

spkn1
0

Sten sture skrev någon gång att huden drog ihop sig efter ett par år, har jag för mig. Inte helt säker dock så han får rätta mig om jag har fel. :)

Shila
0

Tror knappast den gör det (men är inte helt 100 på det), för då hade nog inte så många blivit opererade inom den vanliga vården.

Shila
0

Tja… om man tycker man vill vänta så länge men jag undrar om inte det är väldigt individuellt.
Om nu skinnet skulle dra ihop sig så bra som enl länken ovan,  då fanns det ju ingen som helst orsak till att göra det plastikkirurgiskt. Tänk vad mycket skattepengar vi kunde spara då!
Jag arbetar då och då på en plastikkirurgisk klinik och ska fråga mina kollegor nästa gång jag träffar dom.

spkn1
0

Att fråga plastikkirurgen om det går bra att tappa hud utan operation är väl ungefär som att fråga becel om man kan äta smör för att motverka hjärtattack..

Dock tror jag som du - att huden inte drar ihop sig. Men SSS borde ju veta, som gick ner så pass mycket och snabbt som han gjorde.

julia61
0

Hur är det med operationer och blodtrycksmedicin? Jag hoppas ju att jag får trappa ned på medicinen framöver!!

Shila
0

Jag tror nog plastikkirurgerna har tillräckligt att göra ändå utan att tvinga på folk operationer som inte behövs….

Men att det funkade för SSS behöver inte betyda mer än att det funkade för honom. Är nog individuellt också.

julia61
0

Kanske har med ålder att göra med? Elastisk hud blir måhända lite mindre så med åldern?

Ja, jag står nog ut med maggen om jag ändå bara går ned i vikt!!

isalu507
0

huden har ju en benägenhet att dra ihop sig - kolla bara på alla f.d. feta som INTE har opererat sig och i synnerhet på gravida kvinnor! Det töjs ju ut rätt rejält och drar ihop sig sen. Det är väl bara som allting annat - det där berömda tålamodet.

Shila
0

Benägenhet att dra ihop sig, javisst, men en graviditet är 9 mån och kan knappast jämföras med kanske 10 - 20 års uttänjning pga övervikt.

Och det är väl onödigt att gå med en lös hudsäck på magen om du kan få den borttagen?

kaisakavat
0

Känner samma som du…

Kroppsformen blir ju allt bättre, men huden lite sisådär på ett par ställen. Magen har ju redan stretchmarks från de graviditeter jag upplevt och nu syns detta tydligare än förut. Inte så roligt. Men jag tänker att det är OK ändå.

Sen tuttarna.. de försvinner inte, men har ju krympt och är inte så snygga just för att det är lite för mkt hud.. Det känns faktiskt lite tristare än det där med huden på magen..   och jag är lite pessimistisk till att det skulle bli bättre.. Rynkar på näsan

Önskar att jag inte brydde mig, men lite gör jag det ändå. De är mina och jättebra..Glad men ex-fetma-påverkade liksom så det känns lite diffust "orättvist".

Hausswolff
0

Jag skulle inte räkna med att få en sådan operation inom allmänna sjukvården, det är långt från alla som får det. Det är upp till landstinget inom den kommun man hör till att avgöra det. Och finns det inga medicinska skäl till en sådan operation är det tveksamt om man får en.

Det vore ju tokigt om man så enkelt fick oprerera sig utan medicinska skäl, vårdens ekonomi är ju rätt ansträngd ändå…

Shila
0

Det beror nog på hur stora problem man får pga hudöverskottet.  
Många får problem med svampinfektioner, eksam och annat otrevligt under de stora hudvecken. 

Och som jag har förstått saken så brukar det vara så att när en patient har gjort en gastric bypass så är det standard att patienten kommer in senare just för att minska hudöverskottet.

Men såklart så brukar det röra sig om grav övervikt och inte om sådär 10 - 20 kg.

Det brukar vara läkaren som utifrån  medicinska skäl avgör vem som ska få vilken operation.