Axfood
Jag skickade ett mail till Axfood och fick ett svar som irriterade mig. Det är det sämsta svar jag fått hittils från de som jag mailat.
Hej!
Min fråga är varför ni måste ha smakförstärkare E 621 i de gröna oliverna med ansjovis? Det fungerar utan i de med vitlök och citron. Jag vill inte ha varken glutamat eller jästextrakt i min mat. Hoppas på en ändring.
Hälsning Yvonne
Hej Yvonne!
Tack för ditt mail angående synpunkter på Gröna Oliver med ansjovis.
Självklart ifrågasätter vi vilka tillsatser som behövs, det är något vi jobbar med kontinuerligt när vi tar fram nya recept eller ser över vårt sortiment. Smakförstärkare är mycket diskuterade, och vi har redan lanserat produkter där vi uteslutit E621, t.ex. Willys julskinka. Många är dock mycket invanda på smaken som smakförstärkare tillför. Därför tar sådana receptförändringar mycket tid och arbete; för att få fram en produkt som är lika omtyckt utan E621. .
Till viss del är det så att industriellt tillverkad mat, måste innehålla en del tillsatser för att hållbarheten ska vara så lång att maten kan transporteras och lagras innan den når alla landets butiker. Smak, lukt, konsistens och utseende ska också bli det förväntade, och vara desamma fram till sista hållbarhetsdagen. Varje tillsats har en funktion, annars skulle den inte finnas där. Vi deklarerar alla tillsatser på produkternas etikett, för att varje konsument själv ska veta vad som finns i maten och kunna ta ställning.
Med vänlig hälsning
Axfood Sverige AB
Konsumentkontakt
Monica Wahlberg
Mats-Eric Nilsson skriver om det i "Den hemlige kocken" att vi inte längre är vana vid vad maten borde smaka utan vad den faktiskt smakar med alla tillsatser och därför törs inte matproducenterna ändra så drastiskt i "recepten" för då kanske vi slutar köpa den.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag vet men kan inte låta bli att "klaga". Skickade därför länken som ett tips.
http://sydsvenskan.se/sverige/article411844/E-amnen-ersatts-med-jast.html
Be dem köpa Mats-Erics bok också! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se