Är gräddfil och surmjölk ok?
Är det okej att äta gräddfil <t.ex som dip) och dricka surmjölk? hur är det med nötter och frön, vilka är bättre än andra med tanke på LCHF kost.
Så lite kolhydrater som möjligt. Ang. nötter och frön försök håll dig till sådana med lite kolhydrater och lite fleromättat fett (omega-6). Mandlar, hasselnötter och macadamianötter är väl de som brukar nämnas oftast. Kokos är väl också bland de mindre dåliga. Frön innehåller nästan samtliga massor av omega-6.

Tack ! Och omega 6 har jag förstått att inte är så bra att få för mycket av(pga tarminflammationrisken), så då får jag minska på frökonsumtionen…det brukar vara gått att äta med surmjölk till fruskost..istället för mysli.
Här finns en bra tabell med kolhydratinnehåll i en del nötter, frukt och grönsaker. Paranötter är också ok.
Vad är surmjölk?
Paranötter innehåller 24 gram fleromättat fett / 100 gram. Man får akta sig för omega6 där alltså. ur kolhydratsynpunkt är de dock bra.

Tack för era svar. Surmjölk är samma som filmjölk, kallas bara så i Finland :)

#4: Vad jag hört är att paranötter var "onyttiga" för att fettet var mättat, dvs nyttiga från vår synpunkt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#6, det finns ju både mättat och omättat fett i paranötter. Eftersom det snarast handlar om att utesluta det ena eller det andra, beroende på övertygelse, kan fettsammansättningen användas från båda håll för att olämpligförklara paranötter.
Saxat från googlad innehållsförteckning av paranötter:
Fett 67 g varav mättade fettsyror 16 g varav enkelomättade fettsyror 23 g varav fleromättade fettsyror 24 g
Vi ser alltså rött på rad nummer 4 medans mättat fett-& kolesterolfobikerna ser rött på rad nummer 2.

#7: Fasiken också, man kan inte lita på fobikerna! Jag kommer ihåg en filmrecensent som jag tyckte var underbar, skrev han att att en film var skräp så visste jag att det var en bra film och tvärtom, honom kunde man lita på, men inte fobiker!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Haha, smaken är som baken heter det ju. Jag har också udda filmsmak :P

Vad som är OK är individuellt. Olika människor klarar att äta olika mängder kolhydrater. En del behöver undvika mejeriprodukter. Många som är aktiva på KiF äter ganska strikt. Vad som passar bäst för dig kan bara du avgöra.
När det gäller gräddfil skulle jag resonera så här: Creme-fraiche är bättre eftersom det är fetare, så gör jag min egen mat hemma så väljer jag den fetaste varianten. Om jag skulle bli bjuden på gräddfil när jag är borta så skulle det inte vara några problem för mig att äta den.
Många äter meze, dvs 10 % youghurt. Gräddfil är 12 % om jag inte har fel.
Så gör som du vill och som du känner att du mår bäst av. Det är det viktigaste när det gäller LCHF.
Som ett alternativ till müsli så testa kokosflingor och lite kakao i filen. Det blir godare än glass. Behövs det för magen så kan man ha krossade linfrön istället för müsli.

Tack så mycket !