Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1209 ggr
annica80
0

fett i kaffet

hej på er alla!

funderade på det där med fett i kaffet och märker att jag själv lägger i mer och mer allt eftersom jag vnjer mig. Nu undrar jag väl egentligen bara hur mkt man kan lägga i? själv tärnar jag coccos och lägger i ca 20 g/kub i en burk så är det lätt att komma åt på morgonen… så säg att ja får i mig 40-50g/morgon om ja inte äter frukost… för mkt? märker att ju mer fett jag får i mig desto längre kan det gå mellan måltiderna.. stämmer det?

ha en underbar dag alla!!

tindra21
0

Japp det stämmer eftersom fett mättar  och man håller sig väldigt länge på det..

Min frukost består alltid av äggmjölk med massa fett och jag håller mig ända till kl 12.

På kvällen när jag ahr varit i stallet och ridigt osv så är jag alltid vrålhungrig när jag kommer hem men  med lite äggmjölk är det snart avhjälpt:)

i min äggmjölk har jag

2 ägg

40 gr smör

1½ dl kokande vatten

brukar bla det i mitt kaffeTungan ute

Malusen
0

Så gör jag med, men det finns så mycket nyttigt i kokos så det är bara bra för min del.

Maia
0

#0 Så kan det vara. Men det är också viktigt att du får i dig andra näringsämnen, så om du bara tar en kopp kaffe/te med kokosfett och inget annat, är det klart läge att byta till äggmjölk, så att du får mer mat i dig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

annica80
0

#3 jo ja vet att jag borde äta nåt men hellre än att stressa i mig mat på morgonen äter ja lite senare..

ang. äggmjölken:  jag funderar på ett sätt som jag skulle kunna ha denna delikatess (?) till lunch i skolan…. om jag knäcker två ägg i en shaker på morronen och har fettet bredvid o kokar vatten i micron borde d väl gå? eller kan äggen bli dåliga på ett par timmar i rumstemperatur?

spkn1
0

tror inte äggen blir dåliga. Men kan du inte ta med äggen hela och knäcka dom där då? I skalen håller ägg flera veckor i rumstemp.

annica80
0

#5 hmm… så KAN man ju göra…. Oskyldig bara ta me i ett gammal äggpaket juh Cool

spkn1
0

eller lägg äggen i shakern? Där lär dom väl inte gå sönder :P

annica80
0

eftersom ja oftast cyklar till plugget så finns risken =) o ja skulle bli så j*vla sur om ja inte får nån lunch =)

men visst borde äggmjölk funka till lunch? kanskr bara ta ett extra ägg?

spkn1
0

isolera med lite hushållspapper annars, gör nog susen.

Klart det funkar. Ägg är utmärkt mat. Går inte att äta för mycket av :P

Se till att det blir varmt ordentligt bara så att avidinet i äggvitan förstörs. Avidin blockerar upptag av biotin (vitamin b6) så råa ägg regelbundet kan leda till b6-brist. Jag minns inte exakt vilken temperatur som krävs men det är inte speciellt högt. runt 60 grader har jag för mig? Någon får rätta mig om jag har fel Glad

nyborjare08
0

Här är en lång tråd om detta med avidin och äggmjölk.

Andina
0

Kan du inte göra äggmjölken på kvällen innan och värma upp den långsamt i micron dagen efter? Då kan du ha äggmjölken i en termos e d. Jag har sett här på forumet att en del värmer sin äggmjölk i micro. Du måste skaka om den ordentligt dock så att ingredienserna blandar sig till en jämn dryck igen. 
(Själv använder jag inte micro utan värmer långsamt på kastrull istället och vispar runt lite samtidigt - för jag vill ha den skummig.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

annica80
0

#11 JA!! TACK! va smidigt =)

kikar in i tråden…

Andina
0

Här en länk om frågan att värma upp äggmjölken:
Värma äggmjölk dagen efter

Värm äggmjölken långsamt och låt den inte bli så varm att den börjar sjuda/koka - då blir det klumpmjölk istället…. :)

Å andra sidan tycker jag att äggmjölk är jättegott när den är riktigt kall också! Lite grann som iskall mjölk - som jag älskade som barn.

Prova och hitta din variant - både vad gäller varm eller kall äggmjölk och eventuell smaksättning.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing