Livsmedelsverket / Fineli
Hur kan det komma sig att åtminstone ett baslivsmedel har mycket olika kolhydratmängd på fineli.fi jämfört med Livsmedelsverket på minmat.net?
Det är hasselnötter. Jag köpte en påse eftersom det stod på påsen 3 g kolhydrater/100 g. När jag nu skulle mata in dagens mat på minmat, så gav Livsmedelsverket 9,40.
Då kollade jag med fineli.fi som sade 3,4 g.
Kan någon komma på en vettig förklaring till denna skillnad? Hasselnötter i Sverige borde ju inte skilja sig från hasselnötter i Finland.
Ja, det kaaaaan ha att göra med hur de redovisar "fibrer". Det lägre värdet är utan fibrer, som vi ju inte "tar upp"..
Men jag är inte helt säker på det där..
Varken SLV eller Fineli ska räkna med fibrerna i kolhydraterna, så gör de i USA men inte i Sverige. Varför siffrorna skiljer sig åt så mycket har diskuterats förut men inget vettigt har framkommit, kanske beror det på mätmetod eller att det är olika mycket i olika nötter beroende på varifrån de kommer osv…
Jag utgår i alla fall från att det som står på påsen är rätt, så jag räknar med 3,4 g.
Det som står på påsen ska vara det som är mest rätt för just den varan.
För att man ska få skriva något på påsen måste man t.ex. analysera livsmedlet och olika typer av nötter ger då tydligen olika värde.
Såhär säger livsmedelsverket om det som står på förpackningen:
Beräkningsgrunder
14 § De värden som deklareras ska var för sig vara genomsnittsvärden som
grundar sig på något av följande alternativ:
- tillverkarens analys av livsmedlet,
- en beräkning baserad på kända eller verkliga genomsnittsvärden för de
använda ingredienserna eller
- en beräkning baserad på allmänt fastställda och godtagna uppgifter.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna