Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 1597 ggr
Karin20
1

Italiensk förrätt

I ett litet häfte från Di Luca hittade jag en läcker italiensk förrätt. Jag skrev det tidigare i en tråd, men tänkte få in det under receptdelen. Det finns inte någon rubrik för förrätter, så detta blir under "laga hemma"

Uova farcite (Äggcreme med sparris och breasola) 4 portioner

4 hårdkokta ägg, 3-4 msk Olivolja, salt och nymalen svartpeppar. Skala och dela de hårdkokta äggen. Ta ur äggulorna och rör ihop dessa med olikoljan till en jämn creme. Smaka av med salt och peppar. Fyll fyra av ägghalvorna med äggcremen (kasta de andraägghalvorna) och servera med nykokt sparris, breasola och parmesanchips. Ringla olivolja över sparrisen och breasolan vid sidan av äggen.

Nuvolette di Parmigiano (Parmesanchips) ca 20 chips

100 g nyriven Parmesanost, ex Grana Padano, ev några timjankvistar, bakplåtspapper. Lägg små högar av den rivna osten på bakplåtspapper. Lägg på lite färsk timjan (kan uteslutas) och gratinera i ugn 200 grader i 4-5 min. Osten ska bubbla utan att brännas. Ta ut och låt stelna. Kupade chips kan göras genom att låta dem stelna på ett runt föremål, t ex en brödkavel. Gott och snyggt som tillbehör till de flesta maträtter, till soppor, i sallader eller som tilltugg som de är

Ser väldigt festligt ut och passar oss perfekt. Och ingen anar min "baktanke" när jag bjuder på detta

//Karin

odezza
0

Tack för receptet, Karin20, det verkar urläckert! Men törs jag föreslå att du ändrar rubriken till t ex "italiensk förrätt", så det blir ännu lättare för oss andra att hitta detta goda recept… Glad

"still lost in space and time"

Pasi
0

Låter gott!Glad