Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3053 ggr
mannepanne
0

Fraga om lagt GI - metoden

Hej!

Hamnade i en diskussion idag som gjorde mig osaker (osakrare an vanligt ;) pa omradet kolhydrater.

Det heter ju att om man nu ater kolhydrater sa ar det battre att ata kolhydrater med lagt GI, eftersom blodsockret da blir jamnare i och med att det tar langre tid for kroppen att bryta ner kolhydraterna till socker och pa sa vis jamnas blodsocker (och insulinnivaer) ut. Man slipper "sockerspikarna", har en jamnare aptit och alla de fordelar som kommer med det.

Men. Till min undran.

Namnet "lagt GI" antyder att blodsockernivaerna aven ar lagre. Ar det sa?

Om jag far 60% energi fran kolhydrater fran mat som anses ha lagt GI, ar det da pa nagot satt battre an om jag far 60% energi fran kolhydrater fran mat med hogt GI?

Eller, omformulerat: om man nu ater massa kolhydrater, ar det ur ett halsoperspektiv (och da menar jag risker for diabetes, fetma, cancer) battre att ata kolhydrater med lagt GI an kolhydrater med hogt GI? Eller ar det i slutandan samma sak (allt bryts ju ner till socker till sist i alla fall…)?

Kranglig fraga att stalla. Det finns sakert inget enkelt svar.

Vore tacksam for lite lankar eller forslag pa (seriosa och oberoende) studier/bocker som beskriver mekanismerna som ar inblandade.

// Manne

Zepp
0

Jovars.. nog är det en skillnad mellan olika GI.. men Gi är bara en laboratorieprodukt kan man säga.. mest framtaget för diabetiker så de vet hur mycket snabbverkande måltidsinsulin de skall spruta in!

Men det som verkligen är avgörande är GL.. dvs Glykemisk Load.. ekller som vi säger här i Svergu.. Glykemisk belastning!

Kort kan man förklara skillnaden med att GI mäter hur fort blodsockret stiger, medans GL som inte är lika utforskat handlar hur mycket blodsocker du får i dig och hur mycket Insulins som därmed krävs!!

Med andra ord kan du med en relativt rimlig mängd mat med lågt GI få en hög GL.. Gi tar med andra ord inte hänsyn till den totala belastningen i kroppen!

LCHF bygger mer på det med GL, altså den totala belastningen än på GI, som mer handlar om hur mycket blodsockret stiger under en halv timme!

"Glycaemic load eller glykemisk belastning är ett sätt att korrigera det faktum att olika livsmedel ger olika mängd kolhydrat per normal portion. Med denna metod kan den faktiska blodsockerbelastningen vid normal konsumtion av den aktuella produkten uppskattas.

GL beräknas enligt: GL = (gram kolhydrater i en portion x GI) / 100.

Ett praktiskt problem med GI har också varit att många tror att ett livsmedel med högt glykemiskt index alltid är dåligt att äta. Ett sådant direkt samband existerar inte genom att den massa av livsmedlet du äter har betydelse liksom andelen kolhydrater som livsmedlet innehåller. Innehåller livsmedlet som du äter nästan inga kolhydrater alls saknar det betydelse om glykemiskt index för livsmedlet skulle vara 99. Glykemisk belastning tar hänsyn till detta."

http://sv.wikipedia.org/wiki/GI

KLart är iallafall att om du äter en massa kolhydrater så är det bättre att dessa är lågt GI.. eller rättare sagt de födoämnen som har högt GI är för det mesta bara skräp ändå.. typ godis, vitt bröd o sånt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Äter man kolhydrater med lågt GI tar det längre tid att bryta ner det till socker och blodsockret blir inte lika högt och inte högt lika fort som om man äter kolhydrater med högt GI. Det är alltså lite bättre att äta det med lågt GI men det blir ju också till socker till slut. Eller eg inte socker utan glukos som kräver insulin för att tas om hand. Lite av det stoppas in i depåer i muskler och en del används. Överskottet lagras som fett. Under tiden som insulinet arbetar byggs bara fettlagret på, inget tas därifrån, alltså är det allra bästa att äta sånt som inte blir till socker (glukos) i kroppen och det är fett och protein.

Skaldeman skriver lite om detta i boken "GI-noll".

rylandes
0

Håller med Zepp.

Man bör använda sig av GL, eftersom det visar hur mycket av en viss vara man kan äta för att få en viss blodsockerökning. GI kan vara förvirrande eftersom en produkt kan ha högt GI men i praktiken får man inte i sig speciellt mycket i en portion. Använd GL om det nu nödvändigtvis överhuvudtaget skall användas. Vilket är tveksamt.

Sten R

mannepanne
0

Mycket intressant, precis vad jag ville veta mer om! Tack.

Uppenbar foljdfraga: vad ar da ett bra nummer pa GL? "Sa lagt som mojligt" ar val svaret ur strikt LCHF perspektiv, men om man inte ar sa strikt och bara vill veta att man haller sig under "relativt sakra" nivaer for blodsocker och insulin?

En annan tankbar foljdfraga ar val om flera fodoamnen med lagt GL samverkar till ett totalt hogre GL. Alltsa, om jag ater sak 1 med ett GL pa 7, och sak 2 med ett GL pa 4 samtidigt, innebar det da att jag har saker i magen med ett samlat GL pa 11?

// Manne

Zepp
0

Ja.. altså du svarar rätt bra på dina frågor själv.. GI har en rätt liten betydelse det är den totala mängden kolhydrater som spelar mest roll!

GI-metoden är bara för folk som inte vill tänka själva.. precis som alla andra metoder där man bara äter "nyttigt".. precis som om man inte kunde bli tjock om man äter för mycket av det som är nyttigt!

Dubblar man den glykemiska belastningen så dubblar man den, så enkelt är det!

Altså handlar det till syvende o sist om mängden kolhydrater, och om du väljer att ta din dagsranson från strösocker eller grönsaker har på det planet en marginell betydelse!

Däremot så får man en del annat från grönsaker som man inte får från strösocker.. dvs näring i form av vitaminer och mineraler!

Sen så skall man även tänka på hur det fungerar på en population i stort.. ju mer snabba kolhydrater i forma av godis. flingor bröd o sånt vi äter ju mer kalorier får vi i oss och risken för välfärdssjukdommar ökar!

Så det är inget fel i att rekomendera folk i allmänhet att dra ner på snabba kolhydrater, för våra kroppar är nog inte annpassade för fri tillgång på sådant året om!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mannepanne
0

Ar det nagot vi har borde veta sa ar det val att svaren pa de har fragorna ofta ar allt annat an sjalvklara, och gar stick i stav mot vad vi fatt lara oss i skolan… ;) Att fraga skadar aldrig, aven om man TROR att man vet svaret redan.

Har gjort lite mer lasning under formiddagen, och det verkar som att de som propagerar for GI/GL anser att om man ser till att halla sig till en kost dar GL ar under 10 sa ar man "safe".

Om nu det har stammer sa tycker jag det ar en otroligt vardefull hjalp till en balanserad syn pa kosthallning. Personligen tycker jag varken det later sunt eller ar sarskilt enkelt att t ex helt skara bot kolhydrater ur sin kost (da det till exempel innebar att du inte far i dig en massa andra viktiga vitaminer och mineraler).

Tanke mycket pa det har just nu. Vill forsoka hitta fram till en kosthallning som kombinerar de uppenbara fordelarna med LCHF med en mer praktisk syn pa vad jag stoppar i mig.

// Manne

Jennix
0

Som med så mycket annat så är det en del man får testa själv. Min erfarenhet är att GI absolut kan ha med saken att göra, om man ser på viktnedgång så kan jag inte äta vissa saker.

Min erfarenhet och åsikt är att det inte bara har med mängden kolhydrater per dag att göra utan också varifrån de kommer, vilka livsmedel man äter och vad man är mest känslig för: stärkelse, fruktos, glukos?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nenna31
0

Mycket intressant …..puffar lite …vill veta mer….Glad

Margareta
0

Leta runt på http://www.kostdoktorn.se - han skriver en hel del om varifrån näringen och vitaminerna/mineralerna kommer. Han skriver även om vilka olika nivåer som kan vara lämpliga beroende på vem man är (vilken belastning man har sen tidigare osv) och hur mycket man tränar mm

Numer pensionär i Nynäshamn