Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1576 ggr
westen
0

mina hälsoproblem började...

Mina hälsoproblem började i mars i våras. Innan dess har jag aldrig riktigt brytt mig om vad jag ätit och inte heller haft några riktiga problem med vare sig min vikt eller min hälsa. 

Men i mars köpte jag två stora påsar hampfrön på en hälsokostaffär. Jag hade smakat lite av en kompis tidigare och gillade de, så köpte mycket. Och åt mycket av det.  jag åt och åt men efter ca en vecka började jag känna mig lite dålig, utan energi och magen protesterade på olika sätt som aldrig förr. detta fortsatte och blev sämmre, och efter två veckor förstod jag att hampafröna måste ligga bakom besvären ( jag hade ej ändrat något annat i min kost). Jag slutade äta dessa och min försämrande nedåtkurva stannade upp , men jag blev inte bättre igen efter att jag slutat. Hampafrön innehåller mycket fleromättade fettsyror, och jag åt ju väldigt mycket utav dessa, samtidigt som jag inte åt mycket antioxidanter, min kost bestod av pasta, pizza, potatis, korv m.m. Jag misstänker att alla dessa fleromättade fetter gjorde att jag blev så dålig. Med symptom som dålig energi, mkt dålig matsmältning, väldigt torr hud, koncentrationssvårigheter, nedstämd, stor viktnedgång m.m.

Fortfarande är jag inte tillbaka i gammal god toppform, även om en ändring av min kost har förbättrat symptomen.  Har någon något svar på vad fleromättade fetter kan ställa till med. Har besökt doktorer ett flertal gånger, men de har bara sagt att fleromättade fetter är bra, och att orsakerna till mina besvär måste ligga någon annanstans. Hittills har jag inte fått något bra svar av dessa doktorer. antibiotika har jag dock fått. Men efter det så mådde jag ännu sämmre, och fick dessutom ett socker/godis sug som jag aldrig har haft tidigare, på köpet. I framtiden kommer jag ha svårt att lita på en doktor igen. Förhoppningsvis får jag ej anledning att i framtiden besöka en doktor mer dock, nu när jag börjar med denna kost.

Jag har som sagt nu påbörjat en lchf kost för att se om det kan bli bättre. Sedan juli har jag provat andra "varianter"av paleodieten , men har inte märkt någon stor förändring, även om jag mår lite bättre än förut. Försöker även att äta så mycket basiska livsmedel som möjligt. 

Så om någon kan nånting om fleromättade fetter och vad de kan ge för problem, så skriv gärna. Och finns det några kosttillskott eller nåt som kan återställa eventuella skador av fleromättade fetter, så tar jag gärna emot kunskap i det ämnet? Har ni orkat läsa ända hit så är bara det värt en eloge, ännu bättre om ni har några bra tips/åsikter om mina frågor/problem.

mvh westen

Margareta
0

Det här tycker jag var en fin medlemspresentation så jag flyttade tråden till den gruppen

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Jag vet inte vad som var orsaken till att Du började må dåligt just då, men alla symtom Du nämner är ju de som många av oss lyckats bli bättre från med LCHF kosten och då rekommenderar vi ju bara så mättat fett som möjligt och då animaliskt eller rent kokosfett.

odezza
0

Lars-Erik Litsfeldt skriver lite om fleromättat fett i sin bok "Fettskrämd", och jag har för mig att han t o m skrev lite mer om det i sin nyaste bok, som jag tyvärr har glömt vad den heter, och jag har den utlånad just nu.

Men jag har förstått det som så att de enda fleromättade fetter vi behöver är omega3, och omega6. Men för mycket omega6 gör oss sjuka. Helst ska proprtionerna var 1:1, eller 1:2, eller 1:3. Tyvärr innehåller många vegetabiliska oljor mycket mer omega6 än så… Hur halten är i hampfrön vet jag inte…

Dessutom är omega3 från animaliska källor bättre, då "tomrummen" i molekylen sitter på andra ställen om det kommer från animaliska källor, än om det kommer från vegetabiliska källor.

Jag anser att läkarkåren har fel, det är de mättade, animaliska fettet (undantaget är kokosfett) vi främst behöver, och mår bra av.

Men många, inklusive jag själv, tar omega3 som kosttillskott.
Kravägg har bättre halt av omega3 än konventionelt producerade ägg.
Kött från betande djur har också bättre halt än vad säduppfödda djur har.
Fisk är ju en välkänd omega3-källa. 

Angående kokosfett, det är alltså inte det som finns i ett silvrigt paket på t ex ICA, och det är mycket sällsynt i hälsokostaffärer, enklast är nog att beställa det från nätet. Många här har rekommenderat crearome, själv har jag inte provat kokosfett än. 

Jag hoppas att du blir bättre snart!

"still lost in space and time"

Margareta
0

På hälsodagen fick vi lära oss att omega6 är inflammerande och behövs tex vid yttre skador då blodet skall levras. Av naturliga skäl är det inte bra med för mycket. Omega3 är motsatsen antiinflammatoriskt och det behöver vi alltså mer av.

Frank Nilsson från http://www.livlinan.eu föreläste om detta.

Amiechan
0

Välkommen hit westen! Jag hoppas du ska må bättre snart :)

Jag håller med de ovanstående - det enda du kan göra vad jag förstår är att konkurrera ut de dåliga fleromättade fetterna med bra mättade fetter. Såna fetter som man hittar i kött, fisk och kokos. Ett kosttillskott med omega-3 hade säkert också varit bra just för att balansera halterna av omega-3 och omega-6 som odezza säger.

Antagligen (men jag gissar ju bara :)) är det också extra viktigt för dig att undvika allt vad dåliga fetter heter just för att du behöver konkurrera ut de fleromättade fetterna. Margarin, transfetter, matoljor och så vidare får du nog undvika stenhårt… 

*kram* och lycka till!

Pasi
0

De vegetabiliska omegafetterna är inte bara sämre för kroppen än de animaliska…de är rent värdelösa pga att kroppen inte kan tillgodogöra sig dem på annat sätt än som energi. Sätter de sig i vävnaden så kan de ställa till med mycket skada genom oxidering/härskning.Fundersam
Det finns forskare som anser att många sjukdomar kommer av att hjärnan börjat härskna.
Nu behöver ju inte dina symptom bero på detta eller ens på fel fetter…men det kanske kan vara på sin plats att inta lite antioxidanter tills kroppens förråd av dåliga fetter är utbytta, speciellt E-vitamin.Glad

Margareta
0

Pasi: precis det du skriver om talade Frank Nilsson om på hälsodagen, det var oerhört intressant, kanske Du kan leta vidare på det? Vi behöver alltså inte antioxidanter så länge vi håller oss från de dåliga fetterna och våra kärlväggar läker på sikt. Det tar visst 7 år att "byta ut" alla celler i kroppen…Räcka ut tungan

Pasi
0

Uschdå…..lång väntan!Ledsen

westen
0

Hallå alla och tack för att ni bryr er. 

Mättade fetter, omega 3, Lite antioxidanter och e-vitamin ska nog göra susen. samt att undvika de dåliga fetterna. sitter och knaprar på en fetaost nu, och grädde har jag upptäckt är ju bland det godaste som finns. Jag köpte även selen(50 ug)+E-vitamin(20mg) idag, dessa skulle funka bra tillsammans som antioxidanter sade de på apoteket.

Efter två dagar på lchf kost har jag redan sett en stor förändring. Har vaknat innan väckarklockan har ringt klockan 07:20 båda dagarna, detta har inte hänt på flera år. Jag blev så överraskad att jag försökte somna om, men efter tio minuters försökande fick jag lov att gå upp, jag var för pigg. /westen

magma
0

Härligt! Uppmuntrande att du redan märkt en förbättring Skrattande 

Samtidigt blir man ledsen och besviken på den den s.k. "expertisen" som envist propagerare för vegetabiliska fetter, frön, nötter etc. *suck*

navarro
0

Samma här Western, jag har aldrig trott att jag gillar gradde, men det gor jag. Efter att ha undvikit mjolkprodukter hela livet, pa grund av vegetariansk kost manga ar och lakarnas rad att undvika mjolk-produkter, pa grund av allergi, har det aldrig funnits grädde i mitt kylskap t.ex. och nu kan jag ata gradde med sked och anvander det i allt. Smaken ar ju sa mild och god, jag gillar den i kaffe, till ostkakan, i sasen och att blanda i majonasen och mycket mer.

Margareta
0

Även jag äter grädde med sked numer, urgott!!!

Mervi
0

Här är en till som hade svårt med både smör och grädde, idag kan jag inte tänka livet utan…