40-års kalas
På lördag ska jag hem till min kära kusin som blir 40 år
Då vi är goda vänner och hon vet att jag inte kommer äta tårta, kakor osv så är det okey för mig att ta med eget "godis".
Något gjort på kanske mörk choklad och som så långt det är möjligt är LcHf-vänligt skulle ju vara bra… Jo, visst kanske det kommer innehålla socker, men hey det är iaf bättre än att smälla i sig en bit smörgåstårta eller en bit "vanlig" tårta. På det viset kan jag också fika och inte behöva bekymra mig om hur mkt kolisar det är i det jag stoppar i mig. Plus att jag vet VAD det är i det.
Så, sitter ni och lurar på något enkelt recept som gärna får innehålla mörk choklad? Eller något annat recept på något som man kan ha med sig på kalas ;)

De fikabröd jag verkligen fallit för hittar du i dagens inlägg i Nobban7 - på andra året, del 2. Chokladtårtan gjorde jag i mazarinformar på 85% choklad. Lite grädde till om du vill det. Småkakorna på normalsaltat smör får en viss sälta som jag gillar men man kan troligen lika gärna ta osaltat smör och kanske smaksätta med vanilj eller kardemumma t ex
Åh tack så jätte mycket nobban7. Recepten verkar vara enkla och lätta. Tack ännu en gång 
Nobban7:
Funderar över den här Chokladtårta à la Varenne. Var det DEN du gjorde i mazarinformar eller var det den andra chokladtårtan? Och så chokladen. Den mörka chokladen som man brukar ha till att baka med. Är den på tok för söt? Eller ska man köra på de där härliga mörka chokladerna som Marabou har?
Kanske tom den med hallon, den måste ju passa bra att ha i som en liten "twist".
Ang kokoskakorna. Går det lika bra med ljus rom? Det är den enda romen jag har hemma. Dricker inte så mycket så…

Jo, det var à la Varenne som jag gjorde i mazarinformar. Tror att jag halverade gräddningstiden
. Mörk blockchoklad är nog för söt, skulle jag tro, men det beror ju på vad man tillåter sig. Jag använde 85% choklad (Lindt kanske. Vad är det med mitt minne?) men man ska nog vara "härdad" för att tycka det är gott.
nobban7
Just ja, blockchoklad heter det ja. 
Har man en klick grädde till Varenne´n så går det säkert utmärkt med den 85% chokladen. Vet inte om jag är så "härdad" ännu. Men å andra sidan vill jag inte smälla i mig något annat på kalaset så…
Romen då? Trodde du det går bra med den ljusa?
PS: fredag idag. Hållt igång en hel vecka, klart minnet behöver en pause 

Blockchoklad var för en slags billig choklad som användes till bakverk odyl. För att en produkt ska få kallas choklad, eller blockchoklad, måste den ha en viss kakaohalt. Är kakaohalten för låg kallas den chokladtypen bara block. Den har typen av choklad brukar finnas bland mjöl och andra bakgrejor i livsmedelsaffären. Finare choklad med högre kakaohalt brukar finnas vid kassan och godishyllorna.
Något som är enkelt och lättbakat är kokostoppar utan socker. Följ ett vanligt recept men uteslut sockret. Även sk "normalätare" brukar uppskatta de har kakorna. Någon har dock påpekat att de smakat salt, så jag ska testa att göra dem på osaltat smör. Om man vill kan man doppa kakorna i smält choklad. Säg till om du vill ha recept.
"6 Parsley
Jooo, jag vet hur blockchokladen är/smakar/funkar. Tappade bara bort namnet på den. Kom ju att tänka att den nog var För söt att ha när man äter LcHf. Läser du högre upp i tråden så ser du att vi redan diskuterar kokoskakor
De bakas dock med normalsaltat smör.
Fast man kan aldrig ha för mycket recept
Så jag tar gärna emot receptet.

Oj, missade romfrågan. Nej, jag tror inte det går lika bra med ljus rom, den smakar ju ingenting. Skulle tro att whisky eller konjak är bättre i så fall. Eller kanske limejuice…
Personligen är jag ingen älskare av kokoskakorna men Småkakorna gillar jag. Dem kan man nog smaksätta hur man vill - om man vill, de är goda som de är - pepparkakskryddor kanske…
Åh, tror du inte? Synd… Och jag som bara dricker ljus rom, synd att det inte var tvärt om