Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2509 ggr
Malinochclaes
0

Tips på svalkande dryck i sommarhettan

Hej!

Jah tänkte bara tipsa om en god och svalkande dryck. Man kan dricka den till frukost eller middag i stället för mjölk eller som ett litet mellanmål i sig.

Till 1 liter dryck:

1 dl vispgrädde

3 dl naturell yoghurt, EJ mild

6 dl vatten

Låt kannan stå i kylen så den är riktigt kall eller lägg i isbitar. Drycken innehåller endast 1,74 g kh/100 g. Jämför med mjölk som innehåller 4,8.

Jättegott tycker jag! Våga prova!

sommarlovsmorgon
0

Spännande! Har genast testa detta. Tog turkisk yougurt vad hade du?

Malinochclaes
0

Jag tog arlas vanliga. Eftersom det är grädde i så blir det tillräckligt fett ändå. Men det kanske blir godare och mer surhet med den turkska. Den är väl surare va?

sommarlovsmorgon
0

Jo den är surare. Smakar precis av ok det var riktigt gott! Tar en stund att vänja sig men jag ger den bra betyg.Glad

gyllenetider
0

Trådstartare och er andra:

Kan man inte smaksätta detta med nåt? Typ vaniljpulver, kanel eller pepparkakskrydda. Ja helt enkelt sånt man gillar? Man kanske kan hälla i lite sötningsmedel för jag klarar inte av sura grejer hehe. Men detta lät ju väldigt fiffigt måste jag säga.

*tummen upp*

Malinochclaes
0

Där drycken kommer ifrån, "arabiska länder" så saltar man ibland i drycken. Jag personligen gillar inte det. Men NÅGON smaksättning kanske man kan prova. Jag ska genast prova dina ideér, gyllenetider. Och några fler. Jag återkommer snart…

lc-solkatt
0

Det ska jag testa

Passar det att ha lite jordgubbar i? Visst höjer kh-innehållet men inte jätte mycket

Malinochclaes
0

Nu är jag tillbaka. Jag testade sju smaker:

Kanel, kardemumma, nejlika, ingefära, vaniljpulver, suketter och kaffepulver. Alla var helt ok FÖRUTOM kaffe. Det sura i yoghurten skar sig med kaffesmaken. Ingefära var lite intetsägande.

Efter provsmakningen blandade jag ihop alla utom vaniljen och kaffet (som jag hällde ut.)

Då blev det pepparkakssmak med lite sött. Det var jättegott. Men det var ju inte längre den svalkande, lite sura måltidsdrycken som jag är van vid. Snarare en "fikadryck" om man säger så. Men gott var det iaf.

Malinochclaes
0

Ja just det, lc-solkatt! Då blir det som smoothie. Det låter gott!

MegN
0

Det där måste jag absolut testa. Jag som älskade att dricka kylskåpskall filmjölk som sommarsvalkare…

Malinochclaes
0

Nu har jag provat med bär. Jag hade i ca. 15 hallon och 15 smultron (båda egenodlade). Ca 2,5 dl dryck plus en mosad suckett-tablett. Det blev kalasgott! Det ska jag definitivt göra fler gånger!

gyllenetider
0

#5 #7 och #10 WOW här har vi en riktig provsmakare! Flört Jag kan nog hålla med om att kaffet skar sig lite fast jag ska ändå prova en gång hihi. Jag ÄLSKAR kaffedrycker nämligen hehe. Sen har du nog oxå rätt i  att det blir mer som fikadrycker snarare än en svalkare. Jag ska iaf testa sen Tungan ute TACK så mkt iaf för att du provade förslagen.

Magica1970
0

Mynta är klassisk smaksättare till yoghurtdryck. Fungerar bra till det syrliga.