Kaisakavat nr 7
Raskt vidare med nästa tråd, med enklast möjliga rubrikkoncept!
Här gäller samma som förut, en tråd som knappt har styrfart, vinglandes hit och dit mellan olika ämnen och humörsyttringar. Tycker jag är trevligt! 
Fast då och då handlar den lite mer specifikt om mitt LCHF-liv och tillhörande gjädjeämnen. Några problem dyker sällan upp, förutom det att jag verkar ha en tendens att äta för lite, nåt jag jobbar med stenhårt! Ett tämligen trevligt jobb..
Jag tänker försöka bomba in midsommartiden i era hjärtan/hjärnor med bofogade bild - tagen 20 i midnatt ord. tid eller 20 i ett sommartid - samt kanske några till! Ta på er solglasögonen
och häng med i tråden - alla ni som vill!!

Hej i nya tråden. Vilken fin solnedgång!
Jag har haft en underbar helg med många timmar norrbottensnatur/vildmark och har dessutom varit med om någonting alldeles extra fantastiskt. Ni kommer inte att tro mig - det här är sånt som folk skryter om.. Men jag lovar - om jag ljuger så får ni min nygrillade rostbiff på ett kilo som jag har i kylskåpet - så ni förstår att jag inte ljuger:
Jag har varit 15 meter - absolut inte mer - från en livs levande vild örn - oklart tills vidare om det var en havsörn eller en kungsörn (forskning pågår).
Mötet med fågelskrället känns nästan övernaturligt. Jag skulle heller aldrig i mitt liv vilja varar NÄRMARE än det jag var. Jisses vilken pippi!!!
Bilden är bedrövlig och förstås UTAN ÖRN, eftersom jag förstås INTE hade med mig kamera DEN gången, var ju bara ute på en liten prom!! Bilden togs dagen efter när jag tog mig dit för att spana örn och kolla avståndet..
Örnen satt i den höga björken till vänster om granen (sank mark - fula träd), på den stora/största grenen som sticker ut till vänster en bit under kronan. I kronan satt två kråkor och skrek som galna.. de hade troligen ett bo där i närheten.. Örnen lyfte, björken sa schwosch när den rätade upp sig och pippin gav sig av uppåt - högt, högre, jättehögt. Med kråkorna efter sig!
Jag bara stod där som ett paralyserat fån!! 
Är avundsjuk på mig själv…

Det är häftigt med så stora fåglar. :) Har sett havsörn, men bara på rätt långt håll.
Jaaaa, MIDNATTSSOL förstås! Tänkte inte på det. Härligt :)
Hej Lava!! 
Håller med dig - de e häftigt!! Har heller aldrig sett någon sådär nära förut, bara de stackare som de håller inspärrade i djurparker ibland..
* *
Jag är säker på att det var en örn, men inte vilken sort. De är ju så lika och jag blev ju så perplex att jag inte kom mig för att titta riktigt noga..
Hursomhelst - Har läst lite om örnar nu och konstaterar att jag lutar ordentligt mot Kungsörn och mot en lite äldre fågel, för den saknade vita inslag i "pälsen".. Sammantaget intryck alltså. Vi får höra om tjocka släkten får fram nåt när de hör sig för i trakten. Nån kan veta bättre..

Hittade denna tråden med!
Underbara bilder du lagt upp. Tycker om bilden med solen på, att den inte går lägre än så. Det är nästan så att det är svårt att förstå!
"You just have to belive…"

*vinkar lite*
Heeej!!
flikkan77 - Bra att du hittade!! Roligt att du är med! 
Aniara4 - Sött!
*vinkar tillbaka*
* *
Såg just att bild #3 har lite taskig skärpa.. 
Varenda gång jag höll upp kameran för att fota (under hela helgen) så landade ca 5-6 myggor på vardera hand - DIREKT! Sen är det ju meningen att man ska sikta och ställa in och hålla still - medan de där borrar ner snablarna i en.. särskilt populärt var alltid avtryckarpekfingret - höll väl det högst upp eller nåt.. J-a mygg! I övrigt var de inte så farliga..
På Raggdynan - det höga berget jag plåtat från - träffade vi tre harungar, välidigt orädda. Trots att en av dem satt stilla länge en kort bit från mig lyckades jag inte ta en enda skarp bild.. 
Här är en utsiktsbild tagen i syd-ostlig riktining, inlandsisen was here och midnattssolen färgar trädtopparna röda..
Planerar att fara till norr i sommar på semestern, se Storforsen, hälsa på kära släktingar och besöka en tygbutik i Luleå! Men mygg, kan inte de också ta semester. Gillar inte de små krypen som bara sticks och suger ut en. Fast de kanske inte gillar LCHF:are. De smakar ju inget vidare sött. Har du någon erfarenhet?
Härliga bilder. Längtar efter det norrländska nattljuset, även om det är ljust lite längre just nu i Skåne.
Gillar din nya Avatar!
Kaisa, hoppar in i din tråd igen.
Har på "gamla da'r" börjat gilla flygfän, modell större. Ser en hel del havsörn i Mälarområdet. Jag kan bara säga; MÄKTIGT!!
Visst är dessa naturupplevelser fantastiska? Synd att det tog mig över 4x år att inse det?
Var ute och fiskade ikväll och såg 2 h-örnar cirkla över kolinier med skarv. (Fick en gädda och en borre).
Jag kommer att fortsätta läsa dina trådar, intressant, roande, sorgliga, uppkäftiga - underhållande.
Håll huvudet högt!
//puschel
Buppan - Storforsen, ett ställe att njuta av - verkligen!! Ska man dit måste man ha tillgång till bil, vilket jag inte har.. Inspirationsbild (tjyvad bild)..
Myggen är inte jobbiga i tätbebyggelse, men far man ut i markerna så blir de förstås jätteglada. 
Om huruvida de gillar/inte gillar LCHFare: Av oss i gänget (jag, mor, far, moster) så blev jag nog minst käkad på, faktiskt.. å jag e den enda LCHFaren.. Undrar…

puschel - Härligt - grattis till "örnkontakten" och till fångsten!
Idag studerade jag en babygädda en stund - vid bryggan där pappa har sina båtar.. Den var kanske 15 cm lång.. söt! Gluffsade i sig små små babymörtar..
Det där med att förstå naturens "värde".. Jag har vuxit upp med allt det där inpå knuten och med föräldrar som verkligen har "tillhandahållit det". Inte hade man ju vett att inse det fantastiska i det som ung, när mor tvingade oss att följa med och plocka bär när vi ville bygga koja, spela fotboll och hänga med polare..
Men numera fattar man ju vilken otrolig sak det är ändå. Är tacksam. Jag kommer i en fantastisk "jämvikt" när jag är ute å strövar.. nästan så att det inte spelar så stor roll längre att jag är "skröpplig"..
Såg en fasan förresten häromdagen, som knatade över E4 vid Kalix kyrka, mellan bilar och bussar.. i maklig takt - såg helcool ut..
Och ja, häng gärna på i min förvirrade tråd! Gulligt skrivet av dig! 

Hejsan kaisakavat….jag har också sett en fågel på nära håll i helgen…..en stooooooor trut , av något slag
…… från "cinderella"-båten…..
Vad det är vackert uppåt landet. Jag har varit i Östersund en gång när jag var liten, vi hälsade på pappas kusin. Men jag minns inte så mycket, bara att vi var o tittade vid nån travbana o att solen sken hela natten så det var svårt att sova. Skulle gärna åka dit igen nån gång.
Branneli - Var det nån på båten som blev "högljudd" och vevade med armarna?? 
mumin61 - Östersund är mkt fint! Lite långt borta, bara, hihi..
Isa56 - Synd att du har det stressigt på jobbet.. Sköt om dig kära du! Tack för de fina blommorna!! 
* *
Jag vill ha egengjord glass!!! NU!!!
Med grädde, cr.fr, cointreau och hackad coklad!
Men jag har slut grädde.. kanske ska jag prova med cr.fr och bara röra ihop, inte ens idas vispa…
..jaaaa…
Jadu kaisakavat, för mej som bor i Småland är Östesund jättelångt upp i norra Sverige, men självklart är det inte så för er som bor längre upp.
mumin61 - Vi kör lite geografilektion!!
Det är väl en 65 mil härifrån Piteå till Östersund, som sägs ligga mitt i Sverige. Från Piteå till Treriksröset (Sveriges nordligaste punkt alltså) är det väl åxå sisådär en 65 mil..
Så Sverige är väldigt avlångt och jag bor då alltså typ på gränsen mellan de tredje och fjärde nordligaste fjärdedelarna! (förutsatt att det är sant att ö-sund ligger i mitten alltså)
Den beskrivningen var väl pedagogisk!! Höhö..
Småland är ju i den nedersta fjärdedelen eller? Hur långt är det från dig till Smygehuk?? 

Tittar in jag oxå……
Vilka underbara bilder…..naturen med alla djuren är oslagbart…..underbart…..Jag är stor vän av vatten ialla de former…havet, sjöar, forsen och den lilla bäcken…..älskar att höra ljudet av vatten, vågor o kluckande….då blir jag lugn…
Ha det gott…

Sätter också på mig
och hänger med i din nya tråd 
Fåglar är mäktiga, för några år sedan var jag ute och promenerade en morgon och hörde ett konstigt ljud ovvanför mig tittade upp och det var två svanar som flög precis ovan för och det var mäktigt, har mest sett dem flyga på avstånd eller simmandes i vvatten. Fasaner ja de har vi så det blir över, springer mest omkring och för ett fasligt liv 
Ha det så gott i sommarvärmen, den finns iallafall här i Enköping/Stocksholms trakten.

Parsley har knappat in sin småländska adress och kollat på hitta.se, 40 mil till Smygehuk, 27 till Stockholm (där ser man, trodde det var drygt 20, men det var nästan 30) och 160 till Treriksröset (kommer man ändå fram med bil, eller är det fjällvandring som gäller)?
Fasaner är otroliga. Vi hade en hemma hos mina föräldrar när jag var i tonåren. Den gick runt på vägen och roade sig med att stoppa bilar och tvingade dem att köra runt fågeln. Gissa hur det gick med den fasanen. 
Snygga bilder, förresten. Sonen har lagt beslag på min kamera, datorn mm. Ska jag få datortid får jag gå upp kl 7, kissa hunden och ha datorn tills det lilla livet med det vända dygnet (?) vaknar. Det är underbart ute på morgonen, friskt, svalt och soligt.
Här var mycket intressant läsning.

Hej hej! Vilken härlig solbild! Det är vidunderligt vackert ute i naturen just nu, när vi nästan inte har några nätter. Synd att man blir trött i alla fall, för man skulle ju vilja utnyttja den här ljusa tiden till max. 
När jag var vid treriksröset för mååånga år sen, så fick vi åka båt och sen gå. De har nog inte byggt väg där, men så långt var det inte.
Och vi sörlänningar har nog svårt att riktigt förstå avstånden norrut. Det var långt mellan Luleå och treriksröset, det kommer jag ihåg.
Mycket fina bilder, förresten.

Värre vare i Gällivare.
Sverige börjar i Stockholm och slutar i Skåne någonstans, tänker de som bor söder Mälardalen. Hur tänker de som bor norr om Mälardalen om den svenska geografin?
Jag har faktiskt varit i Hälsingland en gång. Fantastiskt landskap, speciell känsla.

Det där med avstånd på minner mig om ett par tjejer från Finland som jobbade i ett travstall nedanför Halmstad. När de skulle köpa pizza åkte de till den närmasta pizzeria de hittade till, i Göteborg… 
De tyckte inte alls att det var särskilt långt. Tror det var strax över 10 mil de körde enkel väg då.
Oj, vad många som har skrivit!!
Rooooligt! Välkomna i tråden!
Och Tack!
* *
Börjar fundera på en grejj.. Har ju inte LCHF-problem, men dock har jag ett LCHF-relaterat problem - STOR skillnad!!
Det har alltså med mat/hälsa att göra..
Sedan jag började käka mer, ökade till 2000 kcal i maj nån gång.. så ökar jag i vikt. Först var det nåt kilo och jag brydde mig inte ett dugg.. Sen blev det två kilon och jag tänkte "hm.." men brydde mig inte ändå just.
NU är det 2,5 kg med tendens uppåt, och nu börjar det vara "mindre kul"!!
Har ökat ca 1 cm i omfång, förutom över ändan, där det nog är 2-3 cm.. Det är inte mkt, definitivt inte nån katastrof, men det börjar störa mig.
(Än så länge märks det inte direkt på kläder, vilket säger att det är rätt lugnt ändå.. puh..)
Tror själv att det handlar om "klassikern" att kroppen samlar/bygger efter svält - jag har ätit på tok för lite under en lång period innan. Det handlar nog också lite om kh-ökning.. Skulle tro att jag ligger på 15 - 20 g, lite mer än vanligt. Det har blitt både grädde och grönsaker..
Så nu tror jag att min tråd kommer att handla lite om detta.. Att hålla koll på vikten och maten. Tänker satsa på kött och smör och mkt mindre grädde ett tag.. Grönsaker som i princip bara är vatten, samt paprika.
Nu ska jag ner på stan - på köttjakt (extrapriser i livsmedelsaffärer alltså!
)! 
Puss på er alla sköna polare!! 
Köttjakten resulterade i en del fläsk - kotletter och tjocka revben.. Köpte också lite fisk och en ordentlig laddning ägg.. Inga utsvävningar i form av keso eller annat tjafs.
Inga riktigt bra priser just idag dock..
* *
Det är fullständigt fantastiskt väder - inte för varmt men ändå varmt och SOLIGT. Kvällen är underbar. Tog cykeln och trampade iväg till sonen med sambo. De e ju så söta!
Nu ska jag laga mat! Kaisakavat stryper kh - BASTA!
*blänger med bister min (på mig själv)*

Ingen trivsam känsla med vikt-påslag
…men det är bra att hålla koll.
Snörvel & fräs…jag har blivit drabbad av "smttfebran"dvs förkylning. Skit kul i värmen…INTE….men en bok i skuggan ,med vila så funkar det !!
Tur att vi hann med båtresa till Riga innan…
.
Inte alls kul när vågen går upp emellan. Jag måste nog ta i med hårdhandskar och börja skriva upp igen. Värken kan ju inte påverka såå mycket ändå.
Hade bakat till midsommar, nu fick de börja äta upp allt som blev i frysen. Så nu skall här inte fuskas.
Vilka fina fotografier du har tagit! Det lät spännande med örnen!
Jag bodde några år i Bredsel, en liten by nedanför Storforsen. Om vindarna låg rätt så kunde man höra forsens brus. Jag har även jobbat i "Galleri Storforsen". Sålde tavlor och annat hantverk från Norrbotten.
Jag träffade min jobbcoach igår då jag var på "Anställningsintervju"-seminarium. Hon hade fortfarande inte fått något besked från företaget om webbshopspraktiken.
Ja, idag har det varit alldeles underbart väder!
Har läst och löst kryss i skuggan ute i loftgången. I morgon ska det tydligen bli ännu varmare och då blir det nog nästan för varmt.
Jaa, tjejer.. Det skulle ju inte göra nåt om det var nåt kilo hit eller dit.. Men när det börjar vara "några", då är det inte bra.
Branneli - Jag sätter onda ögat på din förkylning.. Må den dra iväg till nånstans där den inte märks..
Lottalis - Låt bli bakalstren - order!! 
* *
Lyssnade på Nordnytt. Det är katastrof - vi ska få nästan 30 grader varmt i flera dar. Vad ska jag ta mig till - kommer gråta mig igenom detta?? 
Svalare från nån gång i helgen - tack!! 

Ja här lär nog vågen peka åt fel håll nästa vecka…..
ska iväg på en minisemester ……kryssning till H-fors och helgen hos dottern…..får försöka att inte väga mig när jag kommer hem….man blir så deppig då…..inte för att jag tänker äta massa kolhydrater men…det lär bli vin mm…..och kanske lite nötter…håller mig inom lchf-kosten …..jag ska njuuuta som bara den…..
Ha det gott ….!!!!

Jag funderar på att plantera förkylningen i komposten
. Men det är kanske kroppen som tycker att jag ska ta det lilla lugna !!
Alltså blir det en bok utomhus imörrn. Visst ja, några ärenden på stan under fm…sen till en kompis på em…om jag tyar med…
Nennna31…ha det så kul. Jag tycker om att åka dessa färjor. Åkte igenom finspång i söndags med vikingbussen, från en riga-kryssning med cinderella. Toppenresa
!!
Kajsakavat, du fortsätter att förgylla vardagen. Jag ser att du har tagit upp kampen med fjällmor om att locka nybyggare till nordligare trakter. Fina bilder och en trevlig tråd.

Branneli….visst är det trevligt att åka på kryssning…..giller det oxå…..skulle väl inte åka annars….
Aha…då åkte du igenom the big city……ler…..men vi är den sjörikaste kommunen i Sverige ….om jag inte minns fel…..365 st namngivna….inte illa…
Kram på er alla…..

Jaa,det finns bra kanot/PADDEL-MÖJLIGHETER HOS ER…..vad hände med texten ????????????????
Jaja, här har vi också vatten , var vi än vänder oss om i staden !!
Jag har paddlat från Kvarn till Finspång
.
Har som vanligt inget direkt vettigt att säga. Så tittar in lite på nattkvisten efter jobb och säger 
Javisstja så här var det.
Natti sov gott
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Plantera förkylning i kompost - why not?? 
Paddla låter jättehärligt, men jag har fått för mig att jag inte kan - att jag med säkerhet välter kanoten och plumsar i - med sällska och eventuella grejjer och alltihopa. Å får skämmas resten av livet.. 
Till er som funderar på godsaker i kosten kan jag säga - det gör jag också - Men inte nu!!!
Jag har dratt ner kh till långt under 10 och ska köra så - kött, fisk, ägg, smör, liite lök å paprika, liite grädde i kaffet - en vecka till att börja med, sen får jag se.. Tredje dan idag!! 
Belöningen: När min nästan-fakir avslutas - Jordgubbskalas!! 
* *
Passar på att jämra mig - det är kok-varmt i min lägga, trots tre öppna fönster. Bläk! Låt vaken i "feber" förra natten.. Impulsköpte en fläkt på Claes Olsson nyss!! Hehe..
Carina - Nu hände det där igen - jag missar när nån skriver inlägg typ några sek före mig själv.. Äsch!!
Förlåt mig..?
Låter mysigt att bo och jobba vid Storforsen. Fint där!
Avundsjuk på din loftgång… 
Håller du åxå på att gå av daga - det är nästan för varmt - eller vad tycker du?? 

Inte behöver du be om ursäkt för det! 
Ja, det har varit nästan för varmt idag utomhus. Har varit till poolen på Fårön med min dotter, min syster och hennes två flickor. Annars har jag hållit mig i skuggan resten av dagen.
De som bodde i lägenheten bredvid håller på att flytta ut. Skulle ha varit kul om det vore du som flyttade in där! Men nu är det förstås redan klart vilka det blir.
Minns inte om du sa att du hade loftgång eller inte då du bodde i det här huset? Men vi har det svalt och skönt inne i lägenheten på sommaren och lagom varmt på vintern. Jämn inomhustemperatur året om.
Jag bodde i trapphuset… hehe.. näe, jag å ungarna bodde i en trea på bottenplan, som ligger i bakside-hörnet.. Ingång från trapphuset, du hajjar.. Ingen loftgång och balkongen låg mot vägen..
Sålde huset jag hade på Djupviken när jag skulle börja plugga och behövde lägga fort. Det funkade bra för ett tag. Bra hus och bra hyresvärd!! Sen blev den för liten när barna blev tonåringar och jag tröttnade på att bo i vardagsrummet. Så vi for ut på Djupviken igen. Till en väldigt bra tvåvånings med egen ingång - nya Tunnan, du kanske vet..
Huset jag bor i nu är det i särklass fulaste/skruttigaste jag bott i. Men jag överlever nog. 
Just nu saknar jag balkong/uteplats rätt mkt. Sitta ute och slappa med en hink kaffe och läsa.. Sjäva lägenheten är inte ofräsch och jag har inget emot att det är en äldre kåk. Bara synd att den inte alls underhålls och ändå är dyr.
Nu går min fläkt - Yes!! Kommer kanske kunna sova inatt..
Minns när jag var i USA - det var ju skållhett. I rummet där vi sov fanns en air-condition-grunka som var typ från yngre stenåldern, d v s den lät som ett reaplan, fniss..
Men efter några nätter sov man ändå…lovar! 
Nehej, inte sov jag mer än nån snutt här och där.. Plååååååga! Ont i huvet, armar och ben av värmen (samt kh-sänkningen säkert).. Har varit rätt duktig i några dar nu, faktiskt. Äter "nästan-UFO" - typ 5-6 kh per dag.
Syr åxå, har sytt om byxor och en långskjorta som blitt alldeles för stora. Den vita jeansjackskavajen är nästan klar, men jag måste sprätta och sy in i ryggen och sidorna, den blef för vid/stor!! 
Fast det är ju skitlätt - vad väntar jag på?? Sen är det bara knappar och knapphål kvar. Tar max en timme alltihopa.. Mycket snyggt - provade igår med vita byxor, vit lång tunn viskosskjorta och jackan över. 

Sover själv, med min man, i källaren och där är det svalt och skönt. Vi flyttade ner i vintras då vi kom fram till att barnen inte vill bo där nere och de behövde mera space. Då var det kallt, fryser lätt och har alltid gjort, men nu under sommaren är det skönt! Även om jag inte sover perfekt, håller på att starta eget, så är det skönt att slippa värmen som är för tillfället så när jag sover såsover jag skönt, så jag lider med dig.
Avis är jag på dig som kan sy, men gett mig f**n på att en dag i framtiden så ska jag också fixa det.
Ha en trevlig helg!
/Emea
Duktiga du som kan sy! Själv kan jag med nöd och näppe sy i en förlorad knapp. Fast jag har lärt mej att sticka raggsockor.
Men i denna värme behövs de inte. Började jobba klockan 07.00 imorse, kände mej riktigt bakis när jag vaknade. Tung i huvudet och jätteseg. Tur att vi har fjärrkyla på jobbet.
Tog tempen på sovrummet nyss - 31,4 grader Celsius. Gissar att jag känner mej bakis imorgonbitti igen. Klockan ringer 05.15.
Går det att lära sig hantera en symaskin på gamla da'r månne? Skulle vara kul att kunna sy en snäv kjol när de sista envisa kilona är borta och kurvorna sitter där de ska, utan veck och skrynklor. 
Åååååååååh, så avundsjuk jag är - Vill åxå ha en källare, med istappar hängande i taket!
*drömmer*
Såklart ni kan lära er sy. Det behövs:
- Tålamod
- Pålitlig symaskin (har man ingen, så kan man ofta köpa bra genomgångna beggade hos symaskinsåterförsäljare..)
Man börjar med nåt enkelt, sen gör man en enkel grejj till, å sen är man så glad att det går av bara farten! 
Man lär man sig eftersom.
Du har träffsäkert identifierat det största problemet vad gäller mej och sy; TÅLAMOD.
Har massor av tålamod när det gäller andra - ligger på minus när det gäller mej. Ska kanske gå en kurs i "tålamod och tolerans mot ditt ego" när den dyker upp.

Tänk
…. om det gick att sälja tålamod i lösvikt !! 
Då ….skulla jag ha patent på det. Dela den ekonomiska vinsten med mina nära & kära…. Livet blir antagligen inte lyckligare, men det underlättar en del….
När du har patentet, maila mej. 

Absolut !!!! 
Jag tror inte att det behöver marknadsföras med mördande reklam… Räcker nog med rytesvägen….
JA, det här är nog en bra start!
Sorry, Kaisa - din tråd ger så mycket att vi "babblar" utan dig ibland.
Helt OT.

Ni e roliga.. patent på tålamod i lösvikt… hehe..
Skapande och kreativitet kan inte stressas/tvingas fram. Jag vet aldrig i förväg när jag ska komma in i mina sy-ryck och jag vet aldrig hur länge de varar..
Alltså - tååååålamod!! 
Men när det flyter är det skönt, jag bara pysslar på. Har t o m kunnat sy och lyssna på musik samtidigt på sistone - en rejäl förbättring av mitt "ohälsotillstånd" - har knappt orkat med musik under väldigt lång tid. Det blev Andreas Johnson "The Collector" och sedan Veronica Maggio "och vinnaren är".
* *
Jag har i dagarna stekt ett större antal kotletter som jag käkar när hungern faller på. Den klant som högg/sågade dessa kotletter har lyckats preparera dem med massor av små och större benflisor överallt. Arrrrrrgh! 

Underbart stek-väder ??????…
…stek-hett….både ute & inne antar jag…fniss…
Det räckte att stå framför grillen under kvällen. Min mage var varm & go, efter grillandet. Jag hamnade vid grillen eftersom grannpojkarna+min sambo fastnat farmför speedway på tv:n.
…speedway… Har jämt undrat vem som kom på den idiotiska miljöförstörande och illaluktande-/låtande sporten..
* *
Jag e duktig - idag har jag ätit 1E% kh, 6 gram. Igår och flera andra dagar åxå!
Det går fiiiiiiiiiiint!
Ska inte väga mig än.. bara vatten som far hursomhelst!

Jag följde med på ett VM i denna "sport", för många år sedan. För att skaffa mej en uppfattning. Det gick inte lång tid förrän jag var uttråkad !! Jaha, man kanske kan vila blicken på något trivsamt i publiken….tänkte jag….Nähä, sååååååå många män…..men inget (!!!) att vila ögonen på …..
Sedan dess slipper jag att följa med
.
Gott, att du är duktig !! Braaaaaa
…du märker nog snart effekt utan att besöka vågen !!

Om speedway och karlar: Den lokale speedwaykungen här i stan har barn på bygden lite varstans, bl a halvsyskon som är födda med ett par dagars mellanrum. Det har den fd (måste det väl vara, med tanke på omständigheterna) hustrun och mamma till ett av halvsyskonen själv berättat om i lokaltidningen.
Också en konsekvens av LCHF. Jag orkar lyssna på musik igen. Och läsa riktiga böcker. Det känns stort. Vad jag lyssnar på? T ex det här http://www.kafe-k.se/musik031.htm
Om man ska sy behövs förutom tålamod och en bra symaskin även en sprättkniv, så man kan sprätta upp det som blivit fel. 
parsley - Oj, hur kunde jag glömma sprättkniven?? 
Branneli - Hm, bra tänkt där - att spana på publiken istället.
Fast å andra sidar är väl publiken där för att de gillar speedway… Näe, tror jag passar, jag.. 
* *
Idag är det svalare, men huset är fortfarande äckelvarmt. Måste ha fönstren öppna och en liten bit ifrån är det byggarbetsplats som börjar leva om kl 7 på morgnarna. I helgen har det levt om på grund av fulla människor som gapar nattetid, samt en jättelik ungdomsfotbollsturnering - Piteå Summer Games. Jätteroligt med alla söta glada fotbollsklädda ungar överallt, från jordklotets alla hörn, men rörigt. Och de låååter!
Har inte sovit bra på många nätter nu och börjar känna mig ganska sliten. Inte kul alls. Mår bra av maten känner jag - utan den skulle det vara mkt värre.
Min yngre unge fyller år i veckan - 22 år, jag är gammal, hehe - varför är det så långt till henne?? Vill ju krama henne, den lilla söta varelsen!!
Igår var jag jättesjuk av värmen - låg på sängen och lipade i flera timmar.. Inte kul! Idag är det lika varmt, men av nån mystisk anledning mår jag inte lika dåligt. Aldrig ska man då begripa nånting.. 
Men det är ju rätt kul att må bättre!! 
Jag tjyv-vägde mig idag (hade tänkt vänta till fredag).. 1,5 ner.. det mesta vatten antar jag.. 
Allt är dock inte vatten - nyligen insydda brallor sitter löst..

Ja, j*klar vad varmt det är. Har gått upp över 30grader både igår och idag (28 grader i sovrummet)….men på natten framåt 3-tiden, sjunker tempen till under 20 grader utomhus(gäller att vädra då).
Sova i 28 grader - flämt. Här är det riktigt svalt, bara 26 grader inne. Undrar om man kan sova nere i källaren, nån har ställt ner en soffa där. Låna… 

Ååååh, har du så svalt.
Akta så jag inte kommer och okuperar ditt sovrum!
Du är så välkommen - själv sover jag väldans bra i min soffa och vardagsrummet har två fönster, medan sovrummet bara har ett!! 

Attants!
Vi kan ju alltid singla slant
.
Nu är det nere i 24 grader.. Bara 20 ute..

Jag tror att min son har gjort ett klipp…han bytte rum till källaren för ett par månader sedan 
Smart son!
Själv funderar jag på att tillaga endel fläskkött - nu när köket är nere i bara 23,7 så måste jag nog värma upp det lite.. 
Å jag är hungrig! 

Mammas pojke
……
Denna kväll blev det kvällsmat på min kompis båt!! Vi seglade till grannkommunen, som har uppvisning av motorfordon samt musikunderhållning…varje onsdag!! Rackerns trivsamt
.
Tog en ostbit vid hemkomst,nyss…en stund här…sen vila inför stavgång imörrn-bitti 
Sådärja!
Kött i ugnen - nästan två kilo - ingen matlagning på några dar.. hehe!
Ska ba röra ihop kryddsmör åxå - en motsvarande stor laddning att ha till för köttet är rätt o-fett.

Karré I presume?
Jag gjorde också enkel mat igår (och billig då fläsket hade kort datum)….skivad lök, lite gammal grädde, en jättebit sidfläsk med svålen ner och lite cayenne..så in i ugnen.
Gott varmt som kallt (fel ord…menar naturligtvis URGOTT).
Nej tyvärr - inte karré..
som annars är en storfavorit. Det är två bitar hel kotlettrad, betydligt tråkigare, alltså, men det är ju KÖTT och det var extrapris.
(dåligt med extrapriser nu..)
Men jag har just mixat ihop en ordentlig laddning kryddsmör - min favoritvariant bea-smör - att bre på de blivande skivorna. Köttbitarna steker i stekpåse åxå, brukar åtminstone göra dem möra.
Favoritfrukost: Stor mugg kaffe med grädde samt två tjocka skivor ugnsstekt fläskkött med beasmör mellan… dreggel… 

Jag kan nästan se dig framför mig…dregglandes med en kletig dubbelköttmacka.
Kotlett funkar ju också men är definitivt lite tråkigare.
25-5 (datum alltså) dåligt med extrapriser och främst på exklusiva varor….10-20 mer extrapriser på billiga varor - verkar vara främst ett drivmedel för att locka kunder då köpkraften är försvagad.
Aha! Nu va du SMART - igen!! 
(Har du sett filmen Smala Sussie?? "Först min smarta grejj, sen bryr vi oss!")
Siktar på den 10e då alltså!! 
Min dubbelköttmacka med kryddsmör är ju för övrigt kall - så den är inte kletig alls.
Och av nån mysko anledning tar den slut så fort att smöret inte hinner kleta till sig, trots högtrycket. 

Antingen har jag inte sett smala Sussie eller så har jag glömt det helt (mitt dåliga minne gör sig påmint ibland
..speciellt då det kommer till namn, filmer och franska slott).
Hm, jag kan ändå se dig med den droppande köttslamsan i handen…
.. hehe.. droppar lite gör den allt, för nu är den ju nystekt OCH GOD!! 
Har åxå just slurpat i mig alla bea-smör-rester från t ex skål och mixergrunka. En rejäl dos, fniss.
Smala Sussie är en osannolikt helknäpp film, kan inte låta bli att tycka den är störtskön.. "Gangsterfilm på värmländska".. Se den om du får tillfälle!
Kanske citerade jag lite fel.. men ungefär så sa han Pölsa - filmens stora "geni".. 
16,4 grader ute, 23 inne.. Kanske går det stå ut inatt, kanske t o m sova. 
Zzzz…

Ni flörtar väl inte med varandra, Kajsa och Pasi? 

#78 Klart vi gör!
#76 Jo, nu minns jag ju….så fort du nämnde "geniet".

#79 Gött att höra. Det är er väl unt.
parsley - Det är roligt att flirta.. man blir lite "ringrostig" dock.. det blir ju så sällan.. fniss..
Pasi - Ah, "Pölsa" = nyckeln till ditt minne… 
Novisan - Hej! Har märkt din frånvaro, hoppas du mår bra. Hm.. jo, jag satte ner foten där lite (i din sjuk-skriv-tråd)..
utifrån det du skrev i din trådstart samt vad andra skrev. Bra att du tycker jag bidrog med nåt vettigt! 
* *
Just nu har jag lust att öva prickskytte på de gräsklippningsmänniskor som hållit på härute i ett antal timmar. Det är ju byggarbetsplats här också, husen mittemot. Låter illa hela tiden med stora åkgräsklippare, trimmers, kap- och gersågar i full användning från kl 7 a.m. Tänk tandläkarborr m m fast många decibel högre…
Nu är det dags för en rejäl dos av ovan nämnda käk. Och Kaffe!!! 

Det är roligt att flirta (inom rimliga gränser) och förmodligen bra för välbefinnandet, säger jag syndiga människa.
Bilträffar är kul också (såg att någon hade varit på sådan). Var på en stor i Ronneby i helgen. Magiskt.
Oh, flörta, det var det alldeles för länge sen jag gjorde. Det är härligt. Abolut inon mycket rimliga gränser, med förhoppning om att båda mest gör det på skoj, ifall man redan har en partner och inte är beredd att lämna den.
#82 Kaisakavat. Jorå, det är ok med mig. Har haft lite mycket under våren; har sålt huset, letat nytt varenda ledig stund på hemnet. Nu ska vi flytta till lägenhet inne i Stockholm i augusti. Jag kommer sakna trädgården men allt annat kommer bli toppen.
parsley - Syndig människa - låter rätt kul tycker jag.. borde nog bli lite syndigare. 
Jag tycker det är kul att köra grejjer, men hur kul är det att titta på när nån annan kör..?
#83 Ronneby! Där har jag pluggat på högskolan i 2 år.
Novisan - Finns många fina hus i Piteå!! 
Och jag är då singel, så jag får flirta hur mkt jag vill!

Borde kanske göra det lite mer, men det gäller ju att hitta nån som är intressant och mottaglig.. kan vara lite tricky att avgöra.
Håller mig gärna till dem som jag tror/vet är singel själva. Onödigt att riskera att störa/förstöra för andra. Undantag: Johnny Depp och Vanessa Paradis - och då är det INTE Vanessa jag skulle flirta med!!
För övrigt: Sommaren är räddad - Premiär på filmen Public Enemy den 24 juli! 
Tycker mig ana i nåt inlägg högre upp att det är mycket mygg i Piteå? Men midnatssolen verkar häftig.

Lite poetisk om bilkörning (?)
_Det är sommartider
vaknar tidigt, barnen sover
ska snart ut, solen värmer
körde 2CV:n igår
genom sommarlandskap, slåtter
hagar med kor och får
och ett ljus som aldrig ville ta slut
för det var sommarnatt_
Och "poeten" det är jag det förstås
Novisan - Mygg? Allvarligt talat så har jag nog inte sett en enda mygga sedan midsommar.. 
parsley - En poet i gänget. Inte illa!
haha, har du suttit innomhus då menar du eller? 
Hm, nej inte alls.. 
Myggorna är inte där jag är.. d v s Norrbotten består till stora delar av bebyggd och uppodlad mark. Betyder mkt färre mygg i dessa områden.
Allt är inte "stora läskiga skogen", förstår du. Inte knogar det runt isbjörnar eller renar i stan heller.. Många kör bil och vi har elektricitet.
Och - eftersom vi har högtryck och sk*tvarmt och sol, så går de (myggen) och gömmer sig/dör ihjäl sig.. eller nåt. 

I´m a poet, I know it , I just don´t how to show it, lär Bob Dylan ha sagt någon gång.
Som tur är så har jag en hälsosam distans till mig själv.
Tänk vad lite fet kolhydratfattig mat kan göra för kreativiteten.

Novisan - Det verkar råda en missuppfattning att mygg bara finns i norrland, och då överallt.
Senaste veckans värsta myggsvärmar träffade jag utmed E4 norr om Uppsala….och då var jag ändå inte i skogen, sas.
Kommer man ut i naturen, oavsett var i Sverige, så kan man räkna med mygg, knott och bromsar…att sedan norrland består av mer natur, samt att större procent bor ute i naturen (och turisterna som besöker norrland normalt söker sig ut i den samma) är ju en helt annan sak.
Jag är lyckligtvis väldigt singel så att jag kan hardcoreflörta
….en frihet man har som singel. Men jag flörtar trots det väldigt sällan och ofta på ett beskedligt sätt (till skillnad mot alla desperata ungkarlar jag sett i skogslandet där jag bor…de är allt lite komiska
).
Vad trevligt med en poet i grannskapet!
parsley - Känner igen mig i det där.. något kryptiska, men intressanta resonemanget. Ödmjukhet är en sak, självförnekelse något annat. 
Pasi - Jag tycker du verkar helt ha förstått finessen med flirt!

Halkar in i värmen och säger HEJ
Älskar att läsa din tråd Kaisakavat.
#42 Ja, först NU hajar jag var du bodde i huset!
Nej, anledningen till att jag inte skrivit förrän nu är värmen! Jag har suttit mycket ute i loftgången och löst kryss. Har knappt suttit vid datorn den senaste veckan. Ja, det är synd att du inte har någon uteplats!
Tycker jag knappt har sett några mygg de senaste 5 åren. Ute i loftgången har jag nog inte sett en enda i år?
Det blev tyvärr inget av webbshops-praktiken, de ville ha någon med mer erfarenhet! 
Håller iallafall fortfarande på att fräscha upp mina kunskaper inom området eftersom jag hoppas att jag kan få hålla på med det åt något annat företag!
Är det takbytet på det gula huset som du störs av? Jag har sovrumsfönstret stängt under natten eftersom jag inte vill ha in några getingar eller flugor, så jag vaknar inte av det. Däremot är det störande då man sitter ute i loftgången.
Nejmen hej tjejer!
Isa56 - Hej igen! Du e så söt du!
Carina - Sk*t åxå att du inte fick jobbet. Men håll du upp nosen, det kommer nya möjligheter!
Tror själv att jag hör fönsterbytena i husen från ditt håll bakom mitt hus. Men jag har allvarligt talat inte kollat. Tydligen fler fridsstörare i farten och de är nog lika skyldiga allihopa!!
Jag MÅSTE ha fönstrena öppna, annars dör jag! 

Tittar förbi och säger hej!
Är inte här alls mycket längre, försöker må bättre och äta hyfsat i alla fall men mer än så är det inte.
Roligt att uppdatera sig i din tråd Kaisakavat, här händer alltid så mycket kul!

#94 Komiska, desperata ungkarlar…Du är rolig, Pasi. Och smart, men det har jag ju sagt förut. Ger flörtandet resultat, lova att du bjuder in oss till ett fett bröllop på någon mager fjällhed. Är på väg till Bohuslän, där finns det inga komiska, desperata ungkarlar, jag lovar, så ni behöver inte vara oroliga för mig. Bara folk med för mycket pengar och skulle någon komma för nära så säger jag livsmedelsverket, eller något annat avtändande 
I Småland är det så varmt att kokosfettet smälter i rumstempratur nu. Det är ingen höjdare faktiskt. Som tur är så är det ekologiskt i glasburk, annars hade tillvaron blivit svårhanterlig.

Myggen är väl som värst vid södra delen av Dalälven om man får tro tidningarna, och det är ju inte särskilt långt upp i landet. Jag brukar iofs hävda att jag åker till Norrland när jag åker till jobbet i Norrtälje, men innerst inne VET jag ju hur långt landet är.
Ja ni kanske har rätt ang myggen
. Jag har nog faktiskt sett mygg både i Farsta söder om Sthlm och i Sollentuna norr om Sthlm. Men också utmed Höga kusten när vi var där över midsommar

flikkan77 - 
parsley - Haha, ja mycket avtändande…
Aniara4 - Du är ju riktigt bra på svensk geografi! Kul! 
Novisan - Där ser du! 
* *
Idag har vi bara 15 grader i luften, men fortfarande strålande sol. Skönt med paus i hettan.
Cyklade till en kompis och fick en utskällning!!
Hon tyckte att jag ska sluta svamla om att gå ner mer i vikt, för det tycker hon inte behövs. Och hon undrade ifall jag har blitt knäpp och tror att jag måste se ut som om jag är 20!
Det var ju en rätt kul utskällning att råka ut för. Gullig e hon!
Och hon har säkert [nästan] rätt i att jag inte behöver bry mig så mkt om mina kvarvarande koncentrationskilon.. (Bara bryr mig liiite.
)
Käkar som sagt ovan ganska strikt just nu. Väldigt bekvämt. Dubbla köttskivor med bea-smör mellan - typ morgon, middag, kväll. Ibland några ägg med smör. Tillsammans med kaffe. Känner mig inte särskilt leds heller. Vågen, tja - står rätt still men konstigt nog känns det som om jag smalnar. Kanske önsketänkande, det visar sig. Fortsätter så länge jag känner för det. Ingen press. 
Fick åxå mkt beröm idag för min nysydda vita "kavaj-jeans-jacka".. eller vad jag nu ska kalla den. Typisk mittemellan-olika-sorters-plagg, typiskt för mig alltså.. Roligt det åxå. 

Din kompis har rätt. Du BEHÖVER faktiskt inte gå ner mer i vikt. Jag kan förstå om du VILL göra det, men snöa inte in på det. Ät och må bra bara!
Aniara4 - Roligt att du tycker så. Och nej, jag ska definitivt inte snöa in. Det känns rätt odramatiskt. Far kilona, så far de. Annars inte. Det går an att leva med dem, faktiskt. 
Min midja är smalare, där har det minsann farit bort ännu mer. Använder nya hål i mitt svarta favoritläderbälte Fanken åxå - jag behöver inte tappa nåt DÄR!! 
* *
Fick för mig att frångå köttmenyn och gjorde äggröra. Det var bara det att jag råkade ha lite för varm platta (och titta bort några sek), så de blev mer torra (nästan stekta) trots allt smöret.
Inte var det särskilt gott och nu mår jag ILLA!
Väldigt illa! 
Försöker desperat bota det med kaffe!
Nån som känner igen sig?? Alltså må illa av tråkiga torra ägg??

Inte att jag mår illa direkt, men bra träligt smakar det. Jag gör äggröra så gott som varje morgon och glömmer ibland vad jag håller på med, så det där händer mig också ibland. Det är bara att tugga i sig skosulan och se glad ut…
Verkar hjälpa med kaffet, eller åxå gick det över ändå. Puh. Fy sjutton vilken pärs.. Flämt.. 
"Tugga i sig skosulan och se glad ut".. Hm..

OK, du slipper se glad ut.
Snällt!! 
Fy på mig - jag käkar frukost kl 13.30. 
Har ju typ vänt på dygnet totalt nu, inatt gick det inte att somna.
Började istället läsa i min kära blå bok "Att tänka om" av Anders Engquist. Underrrubrik är "Från färdiga föreställningar till nya perspektiv" och handlar om just det. Hur man kan förändra/förbättra läget i livet genom att "tänka om".. Kognitiv beteendeterapi. (Aniara4 känner säkert till både honom och förstås "hela ämnet")
Nog för att jag ofta är rätt bra på det här med att "tänka"
- men boken har inspirerat mig många gånger förut och förstås även nu. Sen kommer ju alltid nya fräscha fallgropar att ramla ner i.. och som man då måste kravla sig upp ur.
Gillar hursomhelst hans sätt att skriva - kunnigt och mycket mänskligt. Han bjussar på sig själv åxå. Känner mig hur normal-vrickad som helst när jag läser.. *LOL*
Men tiden flög och jag blev vrålhungrig vid 4. Upp och käka!
Så kan det gå! 
Saknar solen - mulet idag. Tror jag går ner på "byn" å minglar lite. Ska åxå köpa en halvmeter tyg och göra om en skjorta. Sen får jag nog kompisbesök!

Hmm… undrar om jag inte har den boken någonstans i hyllan (har en hel bokhylla med kurs- och facklitteratur och ett par stycken med skönlitteratur, så jag har inte stenkoll på varenda bok). Eller om det är någon annan av hans böcker. Kan han ha skrivit en som heter "Kommunikation på arbetsplatsen" månne?
Ja, den har han skrivit. I "min" bok berättar han om hur den kom till:
"Vid ett tillfälle föreläste jag för en publik i mellersta Norrland. Efter föreläsningen kommer en förman som arbetade på ett tryckeri fram till mig och säger: "Det var ju djävligt intressant det där men skulle du inte kunna skriva en bok för oss som inte orkar läsa en bok på högskolenivå på 250 sidor?"[…..] Något år senare föresläste jag för prefekter vid en tekniska högskola och berättade om förmannen. Den äldste åhöraren och tillika professorn säger då: "Säg till oss också när den boken kommer ut för vi orkar inte heller läsa en bok på 250 sidor om kommunikation"."

Ät mat klockan 4 när man ska sova? Knas!!
Vi sov med helt öppet sovrumsfönster i natt och vid 3-tiden vaknade jag och frös så hela jag skakade och tänderna rasslade. Tog dock säkert en kvart innan jag kom på att jag kunde sträcka ut handen och dra till mig en filt som låg jämte sängen. Tänker inte så bra på nätterna helt enkelt.
Maken sov jättegott hela natten och hade det lagom varmt, men jag är lite känsligare. Är liksom lite frusen av mig. 
Det verkar vara en intressant och tänkvärd bok! Tack för tipset!
Tänkte först fråga dig om jag fick låna boken, men kollade på bibblans hemsida och såg att de hade den.
Det var riktigt kallt att gå på loppis dag. Kommer nog att själv stå där och sälja första lördagen i augusti. Håller iallafall på att förbereda inför det. Min syster var också intresserad. Det blir första gången som vi säljer på loppis, så det kan ju vara skönt att ha varandra som stöd.
Lycka till med din striktare diet!
Jag har gått upp ett kg p.g.a. av alla jordnötter som jag jag åt då det var varmt!
Men jag hoppas att jag snart går ned igen, nu när jag inte äter dem.
Flikkan77 - Sådär är jag åxå om nätterna. Fast jag fryser sällan, mer att jag vaknar och mår f-n för att jag är alldels för varm. Då tar det ett bra tag innan jag fattar att jag kan byta täcket mot det extra påslakan jag har jämte mig för ändamålet.. 
Carina - Aha, loppis. Jag glömmer ALLTID bort det! Fast det gör då inget.. Låna boken - vi får se om du gillar den!
Jordnötter - Bläk! Har aldrig gillat dem, frän smak och alldels för salt. 
* *
Idag, efter 10 dar på lägre kh, kanske.. så tog jag till måttbandet på mig själv igen (springer ju ändå omkring med det runt nacken hela tiden..). Och jodå, har minskat till mina minsta mått från i vintras, förutom just över höft och ända, där det ännu är ngn cm kvar.
Särskilt kul var att låren verkar ha krympt mest! Det behövs! Tjoho!! 
Något som åxå är kul, jag har inte det minsta lust att avbryta min halv-fakir eller vad jag nu ska kalla den.. Kände mig jätteutsvävande häromdagen och mycket nöjd, när jag tog två frysta hallon som godis.
Man får liksom ett annat perspektiv när man äter såhär.
Tänker fortsätta så länge det känns bra. Avbryter när jag är leds. Ibland tänker jag på sån där mascarpone-rulltårta… drömmer.. Det blir en sån kanske om en vecka! 
Hej tjejer. Anders Engquist har också skrivit en bok som heter "Att växa som vuxen" som jag kan rekommendera.
Joo! Jag har den åxå! 

#116 Inget för mig som aldrig vill bli vuxen, antar jag?
Pasi - Får du vara uppe såhär sent?? 
Om vuxen - det beror ju på hur man definierar det..
Jag kör med ungefär lika delar klok, som inte riktigt klok!

Sorry, skall genast hoppa isäng!:-D
Ojjdå! Är du sådär lydig - inte illa! 
Vilka nattsuddare ni är.

Kaisakavat: Man tänker inte så snabbt på natten helt enkelt. I natt låg jag och snurrade i sängen i en kvart innan jag kom på att jag var kissnödig. Sen tog det ett tag till för att orka samla kraft och gå upp och göra något åt det. 

Vilken härligt rolig tråd! Jag skulle bara titta in som hastigast på KiF innan jag började dammsuga, men här har jag fastnat och läst hela tråden. Hejar på dej Kaisakavat att du lyckas få dina cm där du vill ha dem!
Novisan - Jo, men inatt somnade jag nog kanske vid 3. *fniss*
flikkan77 - Åh, det känner jag åxå igen, fast från morgonkvisten..
tamari - Hej! Om cm å sånt - det går åt rätt håll just nu, men vi får se vad som händer. Och ja, vi e rätt knäppa i denna tråden.. 
* *
Idag sov jag bara till halv 1. Och SOM jag har DRÖMT, vilka historier!! Vissa censurerar jag, tror jag, men..
En dröm om att jag hetsåt kakor i massor (!) medan mina ungar som blivit typ 8-10 år igen, knyckte mitt nytvättade tyg (köpte igår) och gjorde sitt bästa för att smutsa ner det igen, tillsammans med kompis ungar som är 8-10 år NU.
Sen var det en dröm om ett garage fullt med flyttlådor. Och en adventstjärna som inte hade nog lång sladd.. varför jag måste hitta en annan sladd nånstans i lådberget.. Jisses!! 
* *
Ett par hg ner på vågen idag..
Med såna drömmar är det inte konstigt du går ner. Hihi jag tänker på "lådberget" i sista drömmen.
Där har vi "grundbulten", alltså orsaken till att jag inte går ner, det måste vara för att jag drömmer "lata" drömmar.
Keep on jogging.

Fniss….Håller med Isa56…..
Måste försöka programera mig innan jag ska sova ikväll :….nu är jag ute och springer maraton….och bara äter fett……
Flyttkartongerna, hm.. har ju flyttat mycket i mina dar..
Nuvarande lägga är 8:e bostaden sedan jag kom till Piteå -84, gick ut hårt och ökade, så att säga. Blev ju "själv" med ungarna när jag var 22 och har fått anpassa bostad efter ekonomiska förhållanden/förändringar samt ungarnas och mina "behov"/önskemål.
Och det har ju gått jättebra. Flytta är ingen match, när man gör det för att man VILL och har tillräckligt med ork. Ett ypperligt tillfälle varje gång, att dumpa grejjer!!
Men.. 
Om man drömmer om att man hetsäter kakor - hur påverkar det kroppen?
Blir det insulinutsöndring av det, eller?? 
Ibland drömmer jag nämligen sånt - kanske 1 g per månad - att jag ballar ur totalt och vräker i mig fel mat. Det kuliga är att t ex kakorna i min dröm inte alls var söta - bara mjöliga.. Bläk!
Ibland kan man ha mycket kul drömmar, ibland kommer man inte ihåg att man drömt något och ibland förstår man inget alls.
Mina knasiga drömmar är att jag letar efter en toalett, och om jag hittar en till slut, så visar det sig att den inte är inkopplad eller att den står vid ett hårt trafikerat stråk, vilket upptäcks när jag satt mig. Jag tror inte sådana drömmar beror på nödighet, men lite irriterande är de. Och definitivt inga önskedrömmar.
Det tror jag inte kakhetsätning är heller. Och att kakorna inte var söta - kan man känna smaker i sömnen? Eller är det bara som man tror?

#129 Precis såna drömmar har jag när jag är kissnödig! Jag antar att det måste vara nåt fel på toaletterna jag hittar hela tiden, för om jag drömde att jag gick på toa skulle det kunna få katastrofala konsekvenser…
Haha, katastofala konsekvenser vid toalettdrömmar! Det hade jag en gång när jag var sex år och bajsnödig. Aldrig mer, tackochlov, det var illa nog den gången.
Å va ja har sovit gott!! Och vaknade jag riktigt tidigt - halv 11. *fniss*
Jag drömmer också om toaletter ibland (inte inatt), att jag går på toa och plösligt är "rummet" fullt med folk eller toan inte ikopplad.
Idiotiska drömmar!!
I drömmen hanterar jag problemet genom att låtsas som om det regnar och sitta kvar tills alla har gått, vilket de sällan hinner göra innan jag vaknar.. 
* *
Igår åt jag fyra små jordgubbar. Sura ena, men goda ändå förstås.
Kött-ägg-smör-menyn består dock tills vidare.
Frukosttid, ska bli gott med kaffe!
#kaisakavat
Läser tråden hela tiden.
Vad du är stark och uthållig.
Måste själv snart pröva på ufo.
Lottalis - Tack, väldigt roligt att du tycker det..

Prova gärna UFO! Själv har jag ju inte lyckats motivera mig tidigare, men plötsligt så bara funkade det.
Lite typiskt mig, kanske..
* *
Som jag skrev började ju dagen väldigt bra.
Sen gick det åt fanders. 
Efter en långpromenad, som var jätteskön, så bara "dog" jag. Först i soffan ett par timmar i dvala. Uppe en stund och käkade ägg å smör. Spydde upp dem
(sorry) - och slocknade igen - i sängen denna gången. Sov till kvart i 9 ikväll. JÄDRA tur att jag vaknade då - annars skulle jag ha missat nytt avsnitt av Criminal Minds. Katastrof!! hehe..
Nu har jag tryckt i mig en massa kött och lite philladelphia. Och smör, förstås. Några hallon. Säkert ett par extra kolhydrater..
Nåja.. förlåter mig själv - nästan!
När jag klev upp ur sängen i afton rev jag - p g a overksamhetsskam troligen - ur alla sängkläder ur sängen. Sen kom jag på att det var för sent att tvätta och vädra för idag.. och hur sjutton ska jag orka bädda den igen innan jag sover sen??
Korkat, kunde ha bytt imorrn eller nån piggare dag.
Jag har slut ägg!!
Hur gick det till?? 
Eller jo, jag vet - jag åt upp dem, men hur kunde jag missa att de höll på att ta slut??
Och problemet är inte litet, jag vill verkligen ha kokta ägg just nu, med smööööööör och fisk och en dutt kaviar!! Och närmasta öppna mack/butik som har ägg är rätt långt bort… Skitdag!!! (natt) 
Har inte längre slut på ägg!! 
Däremot har jag inte så bra matlust längre, vilket jag tror beror på att jag åt för lite igår. Sov ju, så att jag missade att handla - det enda jag hittade när jag blev vrålhungrig inatt, var en burk makrill som jag rördeihop med crfr. Inte nog. 
Vill hitta tillbaka till läget jag hade bara för ett par dar sen, när det bara funkade. Min coma igår förstörde min ät-rytm.
Kan de 4 jordgubbarna från i söndags ha med detta att göra?? Näääeee… Märkte då ingen reaktion under söndagkvällen.. 
Idag; i frysen hittade jag två kycklingfileer (tråkigt) och ett litet paket med skivad rostbiff (som är för salt och torr å tråkig). Kombinerade dem i en sorts gryta idag och det blev rätt bra ändå. Örtkryddor och lite lök. Gräddutt och smör.
Tror jag gör en sorts svamp-kött-gryta av resten av rostbiffen, med grönsaker. Går inte att äta köttet som det är, enligt mig.
Ska steka tjocka spjäll sen ikväll!
Vad synd att jag inte är en nattuggla, och såg ditt inlägg i natt, isåfall hade du fått några ägg av mig! 
Idag fyllde min sambos dotter 20 år och hon hade bullat upp med en massa fika. Då jag sa att inte fikade, så sa hon att det finns frukt, men det ville jag inte ha heller. Det slutade iallafall med att jag tog en tomat som mina svärföräldrar hade med sig. Kände mig dock lite konstig i huvudet och hungrig några timmar efter det. Kanske inte så bra att äta en tomat utan något fett till?
Carina - Åh, tack för idén om äggen - gulligt!
Trevligt med ungar som fyller år och kalas! Men - du e ju sååååå besvärlig!! 
Normalt sett är jag ju inte jättekänslig mot kh. Nog tror jag att jag tål några jordgubbar eller en tomat när jag äter lite mer fritt.
Däremot kanske inte nu, när jag har ätit bara kött å fett.. Men jag vet inte.. Vet ingenting just nu känns det som!
Ja, hon förstår nog inte riktigt mitt sätt att äta och min sambo tycker att jag väl någon gång kan unna mig! Förra kalaset som hon hade, då testade jag nog alla sorterna. Blev så mätt att jag inte orkade med middagen! 
Nej, det behöver förstås inte vara tomatens fel att jag kände mig så där. Jag var kanske bara hungrig? Men det är första gången sedan LCHF-starten som jag äter en grönsak utan att äta det som tillbehör till kött. Till hallon (och nu i sommar även jordgubbar) har jag alltid en massa vispgrädde till. Frukt har jag inte alls ätit på drygt 6 månader.
Har sett "Midsomer", men nu ska jag lösa kryss innan jag somnar.
Vet inte om du har sett att de rev ned byggnadsställningarna idag? Nu verkar de klara med takbytet och det blir tystare utomhus! 
Carina - Tänker varje tisdag att jag ska se Morden i Midsomer, men ids inte när det väl är dags.. Tror det är för att jag är lite för aktiv på kvällen, har inte ro att glo på TV om det inte är ngt jättebra/spännande/intressant.. Tycker möjligen 11-02tiden passar mig lite bättre.. 
Kh-arna gör säkert minst "skada" när de äts efter/tillsammans med fett och protein.
* *
Är inne i ett nytt sånt där sov-il. Sover typ 10-12 timmar per dygn - helprilligt! Ju mer jag försöker styra upp det, desto knäppare blir det! Halvdomade armar åxå vissa stunder. Gnäll, gnäll, gnäll.. 
Ändå är det helt OK.
Har köpt nya strängar till min stackars försummade gitarr.. så nu har jag ont i mina fingertoppar! Är skitdålig på att spela gitarr, men har ju instrument-brist-nojja för jag är utan mitt piano. Konstigt, ingen vill bära upp det hit - de e ju bara tre halvtrappor å inte väger det så mkt!!

Jag har också drabbats av sömnsjukan.
Jag som normalt sover 6 timmar kan sova på dagen och ändå plocka ut min 6-timmarsdos (varit så senaste veckan)……mysko, men tyder väl på låga nivåer stresshormon = bra!
#140 De kanske fortsätter med ett källarbyte….huuuu!
Carina - Ser du? Solen!! 
Källarbyte - Det ska jag föreslå min egen hyresvärd!
Nej, jag har inte märkt att de rivit ställningarna. Har själv kutat upp och ner i trapporna - kör tvättrace. Och lyssnat på bok.
Ni vet väl varför norrmän så sällan tvättar källarfönstren?? 
Just nu käkar jag nåt enkelt och gott. Fläskfärs fräst med purjolök basilika och tomatpuré. Märker att jag måste salta sparsamt för att klara av färsrätter. Är de lite mer salt i så tappar jag matlusten.
Min sverige-unge har gått på semester äntligen. Kaklar om det egna köket tillsammans med käraste barndomskompisen, även käkandes god mat och drickandes öl.
Min norge-unge håller på att förbereda flytt - hon ska jobba på restaurang igen, på större skidord denna gången och har redan flera anbud. Gäller "bara" att välja ett bra och att få ihop med sambons jobb och boende. De ser ut att hamna 25 mil närmare. Bra!!
Det är väldigt skönt när det funkar bra för dem! 
Ja, solen har tittat fram idag och jag har tidigare under kvällen suttit en timme ute i loftgången!
#142 Pasi, takbytet var på hyreshuset mittemot. Om de även skulle göra ett källarbyte där, så lär det inte leva om så mycket för mig! 
Å så ringde min norge-unge - Hon har redan börjat jobba på ett café och idag har de hittat en jättefin lägenhet.. Ibland flyter det VERKLIGEN!! 
Jag vill ha kaffe!!!
#kaisakavat
Visst är det kul när det ordnar sig bra för barnen.
Vi väntar på resultat från intagning till högskolorna. Skall komma i dagarna. Reser dottern mer än 24h bort eller stannar hon hemma på ett mellanår och jobbar.
Lottalis - Spännande läge, förstår jag! 
Jag lyckades inte övertala mig själv att göra kaffe förut, ska försöka igen..
Min bok tog slut - tyst i öronen..
Egentligen trivs jag inte riktigt med att lyssna på böcker. Vill hellre läsa, får bättre känsla för boken då. Dags att inventera hyllorna..
Vad roligt för dig och din dotter! 
Ljudböcker har jag aldrig testat, men har tänkt att prova någon gång.
Idag är det min tur att köra tvättrace!

Vad du är uppe mycket på nätterna, Kaisakavat! Själv sover jag minst 10 timmar per dygn och ibland är det lite jobbigt. Klarar inte av att vara vaken efter klockan 21 heller. Helmysko och högst tråkigt att behöva sova såå tidigt.
Tycker du är duktig med maten med! Superduktig!

Kul att det går bra för barnen, då slipper du oroa dig för dem utöver dina egna bekymmer.
Ljudböcker är nog inte min grej, jag tar av någon anledning inte riktigt in auditiv information utan behöver SE saker för att förstå. Föredrar karta framför att fråga nån också.
Vart tog solen vägen??
Min dygnsfördelning mellan sömn och vakenhet är helt "fel" nu. I alla fall om man går efter majoritetssamhällesnormen! 
Och jag sover så hårt, konstigt, drogat.. det brukar jag inte göra jamt. Bara när jag är "såhär".. Jättesvårt att vakna trots väckarklocka, telefoner etc. När jag väl tar mig upp är jag som klubbad ett bra tag..
Det är också en konstig sömn för jag drömmer gnat-drömmar, om problem som ska lösas med som bara strular. Drömde igen att jag åt strunt - denna gången inte kakor utan LIMPMACKOR!! (bläk) chokladtårta och godis.
!!!!!!?????
Hittills har jag lyckats hålla nere kh i maten jag äter på riktigt, när jag är vaken.. Men ligger nog inte riktigt lika lågt som tidigare. Mandel, grädde.. I mkt små doser men ändå..
Tysan! 

Sådär sov jag innan jag började med B12-sprutor. Hade jättesvårt att vakna - det var som att försöka vakna ur en narkos istället för vanlig sömn, helt omöjligt ibland, hur mycket väckarklockan än väsnades. Och sen kunde jag gå som en zombie hela dagen, kanske sova middag en sväng, och ända somna som en stock så fort jag kom i närheten av sängen på kvällen. Men som sagt, regelbundna B12-sprutor håller dimman borta!
Aniara - Får du alltså sprutorna fortfarande? Vad var det braiga sortens B12 hette??

Mekobalamin heter de, methylcobalamin 5mg/ml, ampuller på 2ml, så det är 10mg i varje - riktiga hästdoser!

Aniaria4……vad har du för diagnos eftersom du får B12-sprutor…??vad beror din brist på???…lite nyfiken…

Jag har ME (myalgisk encephalomyelit) efter en virusinfektion för många år sedan, och jag har inte B12-brist i vanlig bemärkelse, dvs låga nivåer i blodet. Man kan ha brist på B12 och/eller höga nivåer av homocystein i ryggmärgsvätskan även om man har normala nivåer i blodet. Jag har dock inte gjort något ryggmärgsprov eftersom det inte är direkt trevligt, och då är det enklare att testa sprutorna och se om det hjälper. Hjälper det så är det bra, hjälper det inte är det bara att sluta igen, de är ofarliga och den enda biverkning jag känner till är en sorts acnebölder man kan få om man tar mycket. Jag får några hårda plitor i nacken under håret, och det tycker jag att jag kan leva med jämfört med att gå som en zombie hela dagarna och inte kunna tänka!
Tack aniara!
Hur ofta tar du hästdosen?? 
Tänker prata med doktor om detta, har tänkt det i flera år faktiskt, men har ju inte haft nån doktor.. Kanske äntligen får träffa en nu i höst…

Aniara4…….Tack för ditt snabba svar……jag har problem med sömnen ….men det har mer att göra med min nervvärk…och ledvärk….och alla mina starka tabletter….vaknar ofta många gånger per natt…..behöver sova en stund på dagen……så känner mig bra trötter ibland …..Förstår mycket väl hur du hade det innan ….måste vara skönt att du fått ordning på din sömn…..bra att det finns hjälp…

Fast för mig var inte sömnen det största problemet, även om det periodvis också var jobbigt när jag bara sov och sov och inte kunde hålla mig vaken. Det värsta var den kognitiva dimman, minnesproblemen och desorienteringen.
Ska tillägga att en av teorierna om varför B12 hjälper (en del) vid ME är att man har ett problem med för mycket kväveoxid, och B12 "moppar upp" kväveoxiden. Det behöver alltså inte ha något alls att göra med brist eller inte i vanliga termer, utan en "funktionell brist" dvs att man behöver ha mycket högre nivåer än de normala.

#157 Jag tar, när det funkar som det ska, en ampull var tredje dag. Ofta delar jag då upp den så att jag tar halva, byter nål och lägger in den i kylskåpet, och tar resten dagen efter, inget dag 3 osv. Nu har jag varit utan ett tag av olika skäl och fått en rejäl mental svacka, så just nu tar jag en ampull om dagen. Förmodligen skulle det vara idé att dela upp den och ta halva på morgonen och halva på kvällen, men det är så jäkla träligt med alla sprutstick!
Ojoj Aniara - jag känner så väl igen mig i dina beskrivningar..
Förstår att du vill "spara stick"..
* *
Ifall jag plötsligt börjar tala med kluven tunga ska ni inte bli förvånade. "Diskar" just nu en mixerkniv fri från kryddsmör.. hehe..
Jag har en plan.
Ska göra kycklingleverpastej imorrn. Sen har jag den fördömda rostbiffen som är alldeles för salt, men tänker att den måste kunna bli bra hackad i en philladelphiaröra, med paprika som neutraliserar saltet lite..
En bra början till en smörgåstårta.. 
Vad mer kan man ösa på?? Ägg med senapsmajjo-gegga.. .
Av nån anledning vill inte jag ha vanlig ost sen en tid. Skulle vilja ha i lite pepparrotsgrädde åxå, men såg att pepparrotstuberna - de vanliga - marknadsförs av Unilever. ICKE!! Får leta rätt på färsk pepparrot..

Rostbiffen skulle ju passa väldigt bra i en CF/philadelphia+pepparotsgegga.
Sen kanske en ägg-gegga bestående av ägg och smör.
Skaldjursröra?
Vad har du emot "vanlig ost"???

Kom att tänka på Saivas gräddfärskost som är bra som bas till olika röror (billigare och mycket fetare än Philadelphia) - man syrar 1l grädde med 1msk filmjölk i rumsvärme tills den är tjockflytande för att sedan filtrera genom kaffefilter….blir ca 6-7hg superfet färskost.
Åh, tack för förslag!!
Den där hemgjorda färskosten låter ju tämligen intressant, har stört mig på att philla är o-fett. Slurp!
Kör leverpastejen som ett mellanlager. Med skivad eller hackad gurka och lite hackad purjo. Rostbiff-ostgegga hamnar i det andra, tillsammans med hackad paprika. Ovanpå blir det ägg och räkor. Limemajjo. Lite mer garnering kanske..
Jag vet inte vad jag har emot vanlig ost. Det "tar emot" även om jag tycker det smakar bra. Sist jag åt en ngt större dos så skvalpade det i magen så jag trodde jag skulle bli sjösjuk, men jag blev inte dålig på nåt sätt.
Idag e de faktiskt soligt igen ute igen. Härligt, hoppas det består.

Har lyckats klämma i mig en måltid som bara den innehåll ca 700 kcal. Duktigt av mig! Raaaaaap!!
Kolla gärna in min tråd "Dokumentären Food, inc."..
Numera börjar det kännas skämmigt att jag inte får till det där med att länka.. Min hjärna vill inte minnas, även om jag får till det, så glömmer jag direkt igen.. 

Här är det definitivt inte soligt….ihållande duggregn (riktigt deprimerande väder).
Det skvalpade i magen av ost…skvalpade???
Stackars Pasi - skickar vädersympatier! Och du skickade ditt väder hit, ser jag.. Inte soligt längre. 
Skvalpade, jaaa.. Bubblade med skvalpljud, eeeeh eller hur kan man beskriva det..? Mådde inte dåligt men det kändes inte heller bra. Kanske lite som när jag reagerar på laktos..
Men äsch - inget att bry sig om. Det är bara det att jag inte är sugen på ost, helt enkelt. Inte ädelost och inte hårdost. Färskost och mascarpone och sånt går mycket (planerar en rulltårta) bra och hårdost-lusten kommer säkert tillbaka framöver!
Tror för övrigt min halv-fakir är över nu. Blev akut sp*leds.
Smörgåstårtan har inte blitt av ännu, var på väg att handla, men plötsligt sprang jag ihop med en mycket kär gammal väninna som numera bor i Övertorneå. Underbart!! 
Glömde skriva - mycket viktig upplysning till protokollet:
När jag och väninnan skulle kramas så sa hon: "Du har ju blivit så liten!"

Jaha, här rajtar jag på..
Roligt hur man har blitt.. förändrats..
Såg till att slurpa i mig varenda milligram smet från skål och redskap efter att jag mixat kycklingleverpastej. Kom på mig själv med att känna samma lyxfeeling (ruskigt god denna gång) som när man som liten fick slurpa i sig rester från skål med t ex sockerkakssmet.
Igår hade jag samma upplevelse av att slurpa i mig kryddsmör..
Och jag som förut tyckte t ex att tjocka lager smör på mackor var jätteäckligt! 

#170 Känner igen mig (slurpar oxå)!
Smaklökarna förändras visst med tiden. Nu vill man bara ha fett och sånt.
Ost har jag inget problem med, åtminstone inte när den skall in. Men kött har jag svårare att få ner. Revbensspjäll går bra man allt örigt i köttväg får jag tvinga in. Vet inte varför.

Jag har kommit tillbaka från västkusten. En fördel med att vara långt ut i havsbandet är vädret. Fler soltimmar där, än i inlandet. Slappat, solat, samlat drivved, tvångsmotionerat hunden, handarbetat, läst Aksel Sandemose "Varulven". Riktig bra bok det där, vid något tillfälle verkade som någon tänkt sig att äta tomat och majonäs. För en seriös recension, se Parsleys boktråd på litteratur i fokus. När ni ändå är inne på litteratur i fokus kolla efter Effies boktråd, i slutet av tråden hittar ni ett fullständigt underbart citat, som är alldeles, alldeles sant.
Delar gärna av mig av min metod för drömtydning. Skriv ner drömmen, det är lättare att fokusera då, och analysera vad de olika delarna i drömmen betyder för dig. Det är ingen idé att sitta med ett drömlexikon och slå upp ordet kaka och se vad det betyder enligt någon generell tolkning. En häst kan t ex ha olika innebörd för olika människor. En del tycker att hästar är vackra och ståtliga djur, andra tycker att de är otäcka och farliga.
Häromnatten drömde jag t ex att jag sprang omkring i ett blåsigt Karlskrona och letade efter min son. När jag väl hittade honom så satt han i bilen och åt godis. Min tolkning av drömmen är att det är inte särskilt trevligt att springa omkring i ett blåsigt Karlskrona och leta efter ett barn. Man blir trött, andfådd och svettig, samtidigt som man är orolig och irritterad. Barnet ifråga verkar dock klara sig på egen hand. Han sitter i bilen och har det varmt och skönt, samtidigt som han äter godis. Inte riktigt vad jag tycker att han ska äta kanske, men…Han håller på och bli stor och växa ifrån sin mamma. :(
Lottalis - Vi e tvärtemot när det gäller ost och kött då. Kött - mums!
Jag har problem med ost när det gäller att ta in, men inga problem med "ut".. hihi..
parsley - Välkommen tillbaka. Tror inte mina drömmar är så krångliga att tyda - har med "stress" att göra ofta, när man inte kommer nån vart med problem i drömmar.. Drömmer samma om och om igen..
Inatt drömde jag att jag tog hand om ett övergivet barn - håll i er - som såg ut som en alian, 2 dm lång och med jättehuvud. Söt! Alian-barnet mådde dock inte alls bra i min vård.. 
Smörgåstårtan är nästan klar nu. Gjorde mandelbrödbottnar, men är sur på mig själv, för det var först med den tredje botten jag kom på hur jag skulle få den riktigt tunn och med lätt/rätt konsistens för detta ändamål.. Tog mindre mandel och slängde i en ordentlig msk cr fr (1 ägg, knapp dl mandel..). Gräddade tunt i stekpanna och det höll ihop jättebra..
Första lagret: Philladelphia, rostbiff, cr fr, riven gurka (som jag snabbt lade in med salt, socker och en skvätt vinäger. Bra smakbryt.) Lite andra kryddor. Rörde ihop detta till en tjock gegga och bredde på ett maffigt lager. Det som blev över är redan i min mage. 
Andra lagret: Kycklingleverpastej och hackad röd paprika. (Jädrar vad god pastejen blev denna gången. Hackade i färsk purjo, basilika, bl a..)
Tredje/Ovanpå: Smör. Cr fr med kaviar o pepparrot, Kokta ägg, Räkor, hackad dill och persilja, hackad paprika.
Kommer troligen inte sova hungrig inatt.. 
Jag ämnar gå under cover (solglasögon, peruk) och placera mig växelvis vid coops grönsaks- mejeri- och köttavdelning en tid… Spana efter LCHF:are, kolla varuvagnar o dyl. 
Idag stötte jag vid nämnd grönsaksavdelning samman med en herre som bor ett par hus bort (tror jag) och vi hälsade igenkännande för vi har åxå gått kurs ihop på medeltiden nån gång.. Vi bytte några meningar om grönsaker och kvalitet och han verkar äta nästan som oss, men kanske med mer sånt däringa "stenålderskost-stuk", typ åxå rotfrukter och lite frukt.. Inte en spannmålsgrunka i den kundvagnen!! 
Vi hann bara börja innan vi brev avbrutna av några högljudda bekanta till honom som liksom tog över. Suck! Jag smög iväg.. 
Hittade ju förut han den där tidningsfotografen som frågade mig om semlor och tog en knäpp bild av mig i vintras.. Vi är uppenbarligen fler än man ibland tror när man är bland folk och känner sig helt udda!

Vidare om smörgåstårtan..
Som jag misstänkte blev de två första bottnarna lite för maffiga. Problemet löses enkelt genom att man ger tysan i att äta upp, t ex den understa. Räkorna var tyvärr lite tråkiga i smaken, skulle ha hackat dem o rört ihop med kaviargegget.. öst på lite mer med majjo åxå..
I övrigt är detta Gotttt!!

Vad tar man sig till när leverpastejen är slut? Gör ny, jo jag vet..
Båda rörorna, den med kött och philla och den med leverpastej och paprika - är suveräna!! Ojojojojojojojojoj….

Ser smarrigt ut!

Såg jättegod ut.
Men lite liten…en-potions?
Hihi.. jo den är (var) liten. Tar slut om några minuter.. var ju liksom ett nybörjarexeriment med de där bottnarna. Ifall det skulle bli misslyckat.
Har kvar av alla ingredienser, kan LÄTT göra en ny, men då provar jag nog att ha såna däringa Oooooooopsies som bottnar. Kolla hur det blir - nyfiken.
* *
Funderar på att gå på bio idag - sista chansen på Änglar och Demoner och jag råkar äga en biocheck. Men det är kl 14, konstig tid att gå på bio.. 

#164 Pasi, den där färskosten verkar fantastisk, men vad gör man resten av filmjölken? Hur lång tid tar det att syra grädden, 24 timmar eller mer? Kan man använda det sista av osten som syrningskultur om man vill göra en ny sats? Kan man använda grädde som stått och surnat i kylskåpet, om man råkat köpa hem för mycket?
Var uppe på häradsallmänningen på någon bakluckeloppis för lite sedan. En dam hade städat ur sitt kylskåp och sålde färskost av getmjölk. Ostbitarna var invirade i gladpack och låg staplade i grönsakslådorna från kylskåpet. Osten är så fast att den kan skivas med osthyvel. Definitivt den godaste ost jag ätit.
Ang Anders Engqvist: Den mannen står på min läslista.
Pasi mfl Det är skönt att bli gammal, att vara ung är för jävligt. Man kan växa mentalt utan att bli överdrivet vuxen, det är min övertygelse.
Självhjälpsbok i gratis kortversion a la Parsley, baserad på Kay Pollaks "Att välja glädje": Jag är inte upprörd av de skäl jag tror. Det gäller att se det positiva i situationen. De som kommer försent till Kay Pollaks föreläsningar gör det inte för att han är så trist, utan för att bilen vägrade starta, ungarna ville inte stanna på dagis just den dagen, den försenade personen i fråga lider av obotlig tidsoptimism och har aldrig kommit i tid i hela sitt liv osv. Har Kay Pollak varit i kontakt med våra svenska myndigheter i annan egenskap än föredragshållare?

#164 Pasi, den där färskosten verkar fantastisk, men vad gör man resten av filmjölken? Hur lång tid tar det att syra grädden, 24 timmar eller mer? Kan man använda det sista av osten som syrningskultur om man vill göra en ny sats? Kan man använda grädde som stått och surnat i kylskåpet, om man råkat köpa hem för mycket?
Var uppe på häradsallmänningen på någon bakluckeloppis för lite sedan. En dam hade städat ur sitt kylskåp och sålde färskost av getmjölk. Ostbitarna var invirade i gladpack och låg staplade i grönsakslådorna från kylskåpet. Osten är så fast att den kan skivas med osthyvel. Definitivt den godaste ost jag ätit.
Ang Anders Engqvist: Den mannen står på min läslista.
Pasi mfl Det är skönt att bli gammal, att vara ung är för jävligt. Man kan växa mentalt utan att bli överdrivet vuxen, det är min övertygelse.
Självhjälpsbok i gratis kortversion a la Parsley, baserad på Kay Pollaks "Att välja glädje": Jag är inte upprörd av de skäl jag tror. Det gäller att se det positiva i situationen. De som kommer försent till Kay Pollaks föreläsningar gör det inte för att han är så trist, utan för att bilen vägrade starta, ungarna ville inte stanna på dagis just den dagen, den försenade personen i fråga lider av obotlig tidsoptimism och har aldrig kommit i tid i hela sitt liv osv. Har Kay Pollak varit i kontakt med våra svenska myndigheter i annan egenskap än föredragshållare?

vad gör man resten av filmjölken?
Hm…..estnisk färskost kanske (väldigt lite kolhydrater):
Koka upp 3 liter vatten
Häll i 1-2 l filmjölk
Sila
Enkelt va?
Hur lång tid tar det att syra grädden, 24 timmar eller mer?
12-24h. Tjocknar kraftigt då den är färdig
Kan man använda det sista av osten som syrningskultur om man vill göra en ny sats?
Ja, det går ju bra
Kan man använda grädde som stått och surnat i kylskåpet, om man råkat köpa hem för mycket?
Går att använda sur grädde….men man bör nog helst inte göra det eftersom den ju normalt är pastöriserad. Detta innebär att den kanske surnat av nån ovälkommen bakterie el dyl. Bättre att använda sur grädde i maten.
Ännu ett s k Hallellujah-moment i LCHF-teologins historia!! Eller vad man nu kan kalla det.. 
Min gräddfärskost á lá Pasi är klar. GÖR DETTA, folks!! Smakar som en extremfet cremefraish men med mycket gräddsmak och bättre konsistens för "hantering".
Enligt min uppfattning är den (färskosten) ju perfekt till tårta.. Går troligen spritsa åxå ifall man vill ägna sig åt såna böjelser.. God till choklad.. Tror jag kör detta istället för mascarponen i rulltårtan.. måste bli super med bären och kanske lite hackad mynta..
Fast nu har jag ju ingen myntaodling.. attans!
Det här kommer bli en återkommande storhet i min meny!
Jo! Jag förtränger att detta ju måste innehålla endel kh.. 
Pasi - Har du provat vispa den nån gång? Hur blir det/funkar? Tack för receptet!

Nej, lite överilat av mig.
Nu när färskosten har stått i kylen ett bra tag, så har den stelnat ordentligt. Fastare än philla. Bra förstås, men funkar inte ensamt till tårta, utan får isåfall lov att vispas ihop med mera grädde..
..om det nu går att vispa den - står på försökschmat sen.. mend et borde ju funka! 
Nu har jag i alla fall diskat.. och har mer käk på gång.. d v s mera disk! Hihi.
Åh, vad intressant det lät med gräddfärskosten! Mascarpone kan jag inte riktigt med, så jag hoppas att den inte är så lik den i smaken? Jag kanske kan få smaka hur din blev? 
Smörgåstårtan såg jättegod ut, men det sa jag utan en baktanke om att få smaka!
Dessutom har du nog hunnit äta upp den? 
Jag borde experimentera mer i köket än vad jag gör! Det blir oftast samma rätter, trots att jag har en hel pärm med LCHF-recept + tillgång till en massa LCHF-recept på nätet.
Äntligen har jag kommit mig för.. Mitt livs första omgång oopsies. 
Använde Pasi-ost istället för Philla.
Detta blir användbart. Neutral smak, men god. Fast den blev rätt tunn, kör ni ett enkelrecept (som i oopsies-tråden) eller dubblar ni till en hel plåt?
Jag använde bakplåtspapper och det funkade inte så jättebra, ibland ville det inte lossna, trots min fiiina teknik.
Carina - Nog fick du gärna smaka färskosten, men nu är det för sent - sista dosen gick i oopsies-smeten. Hade polare här förut som jag drogade ner i gottkoma med den.. hihi.. Det är ju jättelätt och jättegott, kör en egen sats, vettja!!

#188 Jag penslar pappret med smör…annars brukar oopsiesarna fastna på det papperet jag använder.
Har aldrig provat att vispa färskosten, men tycker inte att det måste vara vispad (älskade morsans chokladrulltårta med massa stenhård vaniljsmörkräm, då jag var barn
).
Ja, jag får väl testa själva, mest troligt lär jag tycka att det smakar gott! Hur många timmar tog det för dig innan den tjocknat klart?
Idag öppnar "Röda Korset" igen efter två veckors semesterstängt. Det blir nog att jag far dit på eftermiddagen. Ska se en film nu klockan tio med min dotter.
Carina - Om färskosten kolla Pasis #184 och #164. t ex.
Jag lät den stå till nästa dag och då var den då "färdig", kanske 15-16 h. Kanske onödigt länge men det gick bra ändå.
Mina Oopsiesar tog slut!
Saknade dem.. I kylen hittade jag ägg, men ingen färskost.. Keso dock.
Rörde ihop keso (liten burk), 4 ägg och kanske 1,5-2 dl riven ost. Ca 1 dl grädde. Slog ut detta i pannkakslåda (i ett bakplåtspapper som jag vikt upp kanterna på) och gräddade i kanske 15-20 min 175 grader tills de blev jämnt guldbruna.
Vad blev det?
En sorts Ostpannkaka? En ost-nåntingannat? Gott i allafall!! Inte så äggigt och lite matigare/stadigare än oopsiesarna. Håller mkt bra ihop. Lagom salt med bara saltet från osten.
Saknar inte oopsiesarna just nu, fast de är goda de åxå.
Måste sluta äta, kan inte gå och sova alltför mätt, det brukar gå illa. 
Planen är att prova bre på leverpastej och paprikastrimla och käka macka till kaffet imorgon. Det ser jag fram emot. 
(måste komma ihåg det där med att smöra bakplåspappret, det fastnade inte mkt, men lite.. Tog lös dem med bakskrapa utan att de gick sönder.)
Tack, jag jag ska läsa mer ordentligt vad Pasi har skrivit. Blir kanske att testa senare under veckan
Har du varit och köpt billig fläskkarré på Coop? Har tyvärr inte kommit mig iväg dit, men i morgon blir det nog, så jag hoppas att det finns kvar!

#193 Man ska alltid läsa vad Pasi har skrivit. Han har mycket bra att säga.
Smörar jag Pasi eller säger jag bara sanningen? 
Igår fick jag med mig Anders Engqvist hem från bibblan. Att växa som vuxen var visst från 1979-80, så det var inte så konstigt att jag missat den boken. Inte ens mina illasinnade barn, som gärna påpekar min ålder med + efter, kan påstå att jag var vuxen 1980. Lånade, med vissa samvetskval, även dr Dahlqvist guide till bättre hälsa och viktkontroll. Efter mer än 2 år på det här forumet, så borde jag kunna det här med LCHF, åtminstone lite grand. Ligger boken hemma hos mig så kan inte någon bättre behövande låna den. Men å andra sidan. Lånar jag den så kommer den att hamna på vagnen för återlämnade böcker. Alla kollar alltid om det finns något intressant att läsa bland återlämnat. Sen sätter inte bibliotekspersonalen in den i hyllan utan ställer den väl synligt, för att locka till läsning, eller hur…Vår Sajtvärd Margareta har skrivit ett gripande förord om lågkolhydratkost i boken.
Jag tittade t om på Allsång på Skansen igår. Det var riktigt roligt. Jag skrattade flera gånger.
Carina - Billig karré!!?? Wow - I´m on my way!!! 
Ska handla idag, mitt kylskåp är nästan helt tomt, hade tänkt posta en bild på elendet, men kamerabatteriet gav upp. På ladding.
Parsley - Hör nu här, nu får du ge dig!! I min tråd smörar man för MIG!!! 

(sista gubben signalerar: skicka gärna pengar)
I första hand åtminstone!! När du väl har gjort det (smörat för mig alltså) i den omfattning att ingen kan missa vad som gäller, så får du smöra för vem du vill dessutom, t ex Pasi! *nickar bekräftande*
Anders Engqvists "Att växa som vuxen" är bra, men jag gillar "Att tänka om" bättre. Har också läst Pollacks bok och jo, den är bra, inget nytt under solen i och för sig, men bra skrivet utifrån hans egen erfarenhetskarta och jag tror att många, många skulle ha bra nytta av den.
Min syrra med sambo dyker upp ikväll, så man måste väl inhandla lite fågelmat till dem och lite annat livsfarligt gojs.. Skulle ha låtit dem handla själva, men de kommer sent.. Apropå det där med livsfarlig mat - Jag spelar The Ark och just nu sjunger Ola Salo:
"Before They put Us in a Coffin I´ve got Things to Say, One of Us is Gonna Die Young"…
* *
Jag är mätt!! Gott! Efter helgens orgier i smörgåstårtor och annat smetigt (som jag måste ha käkat fett, märks när man är på toa 
) så har jag nästan av mig själv gått ner i kött+fett-läge igen. Och kycklingleverpastejen är sluuuut, buuuuhuuuuhuuuu!!
Jag är också lite stirrig, har sovit fem timmar inatt och före det så saknar jag ca en och en halv natts sömn.. Tysan! Antingen jättemycket sömn, eller alldeles för lite..
Men näe, detta duger inte - Mot Coop!!

Först måste vi ta ställning till om jag smörar eller bara säger sådant som är alldeles, alldeles sant. 
Dessutom har jag svårt att vara trevlig på beställning, men Kaisakavat, skyll dig själv:
Jag har förbaskat glad över att du håller oss med tråd. Du är duktig på att sy, hålla ordning både på dig själv, ditt hem och ditt ätande. Jag är imponerad av dig. Var stolt över dig själv. Behöver du mer smör, så finns det säkert på Coop.
Förresten, den där pengagubben. Han räcker bara ut tungan åt livsmedelsindustrin.
#197 Hm.. anar en tvekan där i början.. inte riktigt bra. 
Men sen kommer du ju loss riktigt bra..
Strax över godkänd!
(hör till de där som är försiktig i betygsättningen, för då finns det utrymme för förbättringar..
)

#198 Man ska vara lagom duktig, annars blir man utbränd.
OK, ett nytt försök:
Du är duktig på att sy och håller oss med tråd. Behöver du mer smör så får du ta en sväng runt mejerikylen på Coop och stilla ditt begär efter smör där. 
Hann du få tag i fläskkarré på Coop? Jag har varit dit nu och då var den slut!
Hoppas att de får in mer!
#194 Parsley, ja jag tycker också att Pasi skriver vettiga och intressanta saker! 

Ni är både snälla, och roliga….och denna tråd är kanske den trevligaste tråden på det trevligaste forumet.
Och nu ska jag hjälpa till att smörja lite.
Kajsakavat du har en jätte fin tråd och intressanta skriverier.
Koppierade länkarna om "Pasis ost" skall göra ett försök med den. Ni sätter ingen smak i den salt eller nåt annat?
# 200 Är du olydig? Först smöra för mig, sen för Pasi, viktigt med ordningen! 
Jo, fem kilo. Men den var ju inte såååå billig, tror du får ny chans snart till ännu bättre pris..
#201 Vilka ni? Jag och mina löss eller?? 
Tack för trådberömmet!!
Tar åt mig trots att den ju förstås skulle bli rätt tråkig om det bara var jag som skrev..
Duktig flicka!!
Jag har hittills inte hunnit smaksätta osten. Den bara försvinner! 
Jag har väl inte smörat för dig? 
Men visst är du duktig och du har en jättetrevlig tråd! 
Var det inte 39:- kg, som det stod i reklambladet? Det tycker iallafall jag är billigt!

Fläskarré som kostar 39 kr / kg eller där under är billig fläskkarré.
Stannade till vid en lanthandel igår, tidigt snabbköp, ca 1970. Tänk om vi kunde få tillbaka den typen av livsmedelsaffärer. En rejäl manuell kött- och ostdisk, en mejerikyl med bara det nödvändigaste (i dagsläget finnns det väl lite mer än nödvändigt i även i en liten mejerikyl, men nu snackar vi visioner), en och annan grönsak, lite toapapper och några veckotidningar. Inga kilometer långa hyllor med tacos, inga frysdiskar fyllda med färdigmat, inga stora rum med smaksatt lättyoughurt.
Har sett Harry Potter 6. På bio går man med sina barn. Tekniskt sett var filmen bra, men de hade tappat bort en del intressant från boken.
Har inte testat Pasi-cheese än. Håller fortfarande på med den delikata getosten uppe från häradsallmänningen. Har ni något bättre namnförslag på osten?

Hm det är ju inte min ost utan vår medlem Saiva som kom med receptet en gång i tiden….och hon borde vara den som får äran.
#203 De som är trevliga är du och dina trådvänner. Dina löss har jag ju inte stiftat bekantskap med ännu.

#206 Äras den som äras bör, Saivacheese, ska den nog heta, osten.
Ni har ju bara nätflörtat, du och Kaisa, så lössen har väl inte kommit in i bilden än.
Ohyra på marsvin kan man ta bort med hjälp av billig matolja. Ohyran kvävs av oljan. Vet dock inte om man kan använda matolja mot Kaisas löss.

#206 Äras den som äras bör, Saivacheese, ska den nog heta, osten.
Ni har ju bara nätflörtat, du och Kaisa, så lössen har väl inte kommit in i bilden än.
Ohyra på marsvin kan man ta bort med hjälp av billig matolja. Ohyran kvävs av oljan. Vet dock inte om man kan använda matolja mot Kaisas löss.
Hej sötnöss!!
Saivacheese - ett bra förslag.. Kanske har Saiva själv redan ett namn på den, kanske vi ska kolla upp det.
Det där med vem man smörar för i min tråd, det var ju bara skoj, svammel, eller nåt ännu värre.
Härmed släppes smörandet fritt igen.. 
Jag har ont i huvudet idag, men jag tror inte alls att de fyra vodkadrinkarna från igår kväll har ett enda dugg med saken att göra..
Däremot tror jag att de äntligen fick mig att sova. OM man räknar med ett standardsömnsnitt för mig på 8 h per dygn, så låg jag igårkväll sisådär en 19 timmar back sedan några dagar. 
Sov ca 10 h - tack!!
Ovan nämnda drinkar föranleddes av serious business, en mycket kär väninna blev igår hotad av Migrationsverket om deportering. Hon är en kanontjej som hamnat i en rejäl fälla. Kom till Sverige som gift med en svensk (sen länge) och efter tre månaders sammanboende här, slängde han helt enkelt ut henne och hennes 12-åriga dotter. Gör sedan allt för att j-as med dem, har fifflat med papper, skikar in lögner och felaktiga uppgifter till myndigheterna för att få henne utkastad. Med mera..
Att han pysslar med bedrägeri, e t c, verkar inte ha nån relevans för verket, de tar bara hänsyn till "kalla fakta" - har hon inte klara papper så ska hon ut. Möjligen kan hon få förlängt tillfälligt visum en kortare tid, men vi vet inte. De tog in deras pass, så de kan inte ens legitimera sig själva längre. De får "existera", men i praktiken är de fängslade.
Beslut ska tas på måndag och hon är lamslagen av skräck, för hon har inga pengar och ingenstans att ta vägen. Flickan har gått i skola här hela vårterminen, har vänner och lär sig svenska i rasande fart, väninnan skulle gärna jobba om hon bara fick, de håller på att rota sig här men detta spelar förstås ingen roll för myndigheten. Om hon blir deporterad (j-a ord!!) är risken mycket stor att USA tar hennes dotter ifrån henne vid ankomsten, eftersom hon inte är "kapabel att ta hand om henne", bostads- och inkomstlös som hon är. Då spelar det ingen roll att hon är en bra, väl fungerande mamma.
Jag skäms över att vara svensk samtidigt som hennes idiot till man och Migrationsverket är svenska. Allvarligt!
Migrationsverket - samma bisarra surrealistiska, människofientliga "kommunikationsteknik" som j-a FK, fast förstås en mycket mer hotfull situation. Ojojoj, vad jag skulle vilja sätta de individer som skapat våra regelverk för samma utsatthet som de själva skapar åt andra - de skithögarna!!!
Så vi körde brainstorming och ritade upp x antal "plan B". Försökte bomba in visioner, frigöra självförtroende och kreativitet (som ju finns där). Att om möjligt hålla paniken något på avstånd, att väcka hopp.
Jag sa till henne: "Om du inte får vara i Sverige, då tar jag Sverige till dig!" Med betydelsen att jag kommer dit, vi hyr rum, tar småjobb och hankar oss fram. Hennes dotter får en extramama och så småningom startar vi business. Odödliga, höhö!!
Sånt här är vi ganska bra på båda två - krishantering - men det känns ändå för***vligt och vanmäktigt! Människors liv i despoters händer!! Nya skräckvälden uppstår alltid, i varje tid, uppenbarligen!! 

Gills samkönade äktenskap? Det har väl hänt förr att folk gift sig för uppehållstillstånd?
Nej, jag tror inte att du fick huvudvärk av vodkadrinkarna, möjligen av alkoholen, men inte definitivt inte av vodkan.

Gills samkönade äktenskap? Det har väl hänt förr att folk gift sig för uppehållstillstånd?
Nej, jag tror inte att du fick huvudvärk av vodkadrinkarna, möjligen av alkoholen, men inte definitivt inte av vodkan.
Jodå, nog f-n kan jag i o för sig gifta mig med henne - som annars inte är särskilt intresserad av en sån utveckling i mitt liv
e ju både hetero och självrådande
- för vettigare och mer inspirerande person var det länge sedan jag träffade IRL!! Och jag vill ju hjälpa dem!
Men..
Hon slängs ändå UT (och dottern) och måste till USA för att skaffa nya papper! Behöver fortfarande ca 50 000 spänn - tjoho!!
Sen..
Hon vill inte gärna "gifta sig" och bli beroende av en ny människa på det sättet. Minns vad hon just precis råkat ut för!! Hon har stolthet och vill SJÄLV!!
Ibland har förstås nöden ingen lag, dock.. 

Jag var lite väl grym där kanske. Usch, på mig. Jag blir så förbannad på samhället ibland bara.
Grym? Nej inte alls - Ditt förslag är mycket bra!

kaisakavat…..håller med parsley…..varför inte …gift er….

Bröllop är ju alltid kul! 
Hoppas att allt slutar bra med det där…

Tycker också det låter som en bra idé, jag tror partnerskap räknas som skäl för uppehållstillstånd.
Jag vill vara tärna!
Fatta nu, vi kan inte gifta oss, svåra problem skulle uppstå:
- Jag blir försörjningsansvarig!! 
- Kanske hon vill ha barn med mig (hon e ba 32) och jag som inte har "den rätta utrustningen".

- Sannolikheten för otrohet är jättestor - från båda håll. 
- Migrationsverket (och sannolikt SÄPO) kommer att stå bakom varenda buske och iakktta oss - alltid!! 

- Vad i helskotta ska vi bråka om? Hon är ju så himla bra..

Räcker inte din förmodligen, usla, inkomst, till så får ni söka kompletterande socialbidrag. 
Om hon vill ha barn med dig så kan ni säkert hitta någon trevlig man här på KiF som ställer upp. Rent praktiskt kan det lösas på olika sätt.
Det lär finnas människor som lever i ett sk fritt förhållande, lovar ni varandra trohet med fingrarna i kors och kanske inte för prästen utan bara för vigselförrättaren i stadshuset, så…
Undvik platser med buskage.
Ni behöver väl inte bråka om, ni kan väl bråka med istället.
Min granne, som förresten är vegetarian, har grävt upp min libbsticka. Libbstickan är en ful, men mycket användbar kryddväxt som ger god smak åt marinader och (kött)grytor. Förr planterades den ofta vid trappen för att hålla ormar, troll, häxor (förlåt, kaisakavat, jag menar inte dig) och annat oknytt borta. På den tiden hade de förmodligen inte problem med vegetarianer. Trodde att vegetarianer var beroende av libbsticka som smaksättare, men uppenbarligen inte…

Libbsticka i brudbuketten, naturligtvis! Den kanske håller snokande häxor och troll från migrationsverket borta från er äktenskapliga lycka också?
Hon vill inte gifta sig med mig!! Jag har frågat!
Buuuuuhuuuhuuuuuuuuu - Ingen Vill Haaaaaa Määäjjj!!!!!

* *
Bortsett från detta:
Har tillbringat dagen + kvällen på en solig halvsstrand med en hel drös kompisar och ungar. Grillat kyckling över öppen eld och haft typ hur j-a trevligt som helst! Kom just hem! Trött, men lycklig, trots att jag "fick nobben så det sjöng om det"! Stinker rök - mmmmm..
Vi har bl a diktat ihop en alternativ text till den gamla dängan "Down Under". Nu heter den Up Over och handlar om att vara från Norrbotten. Kan inte släppa texten här - copyright och nobelprisvarning!
Vad tråkigt att läsa om din väninna och hennes dotter!
Hoppas verkligen att de får stanna kvar!
Idag var jag till Coop och då fanns det fläskkarré, så jag köpte drygt 4 kg.
Jag vill också köpa billig karré! Här har det inte varit något extrapris på hela sommaren. Bara på färdigkryddad, och det vill jag inte ha. Det bär mig emot att köpa karré för 74,50/kilo, när det ligger kryddad bredvid för 49,90. Jag blir så tjurig! Vill ha mitt kött!
Jag håller tummarna för din väninna och dotter! Har en jobbarkompis som råkade ut för precis samma sak, förutom att han är kille och hade flyttat hit för en tjejs skull. Han hade turen att en annan jobbarkompis ställde upp för honom, han fick skriva sig på hennes adress och hon intygade att de var ihop så att han fick förlängt uppehållstillstånd. Nämen vad hände nu, hur får man bort understrykningen? Det är mörkt att skriva här, ser inte tangenterna.
Dags att lägga ner kanske, nä nu försvann det alldeles av sig själv, eller så tryckte jag på ngn knapp av misstag. Ingen aning!

#220 Varför grävde grannen upp din libbsticka…och varför låter du vegetarianer gräva i dina trädgårdsland/rabatter?

Att låta vegetarianer gräva i ens trädgårdsland kanske är lite som affärsägare som ser mellan fingrarna med uteliggare som gräver i soporna? Stackarna måste ju få mat! 
"Mina" vegetarianer är trevliga människor - utom när de tycker LCHF är nåt dåligt förstås, då kan relationen liksom "gnissla".
En av dem hjälpte mig nyss att byta strängar på min gitarr och har gett mig spelläxa. Brukar åxå få klippa hennes ungar och tjäna ett par spänn, så hade jag bara ett trädgårdsland så skulle de nog få gräva där.
Är inne lite på samma linje som Aniara, de svälter ju de stackarna, nog måste bättre bemedlade kunna hjälpa, men under övervakning förstås så de inte skövlar hela odlingen..
Mina sammanlagda "odlingar" består för närvarande av en halvdöd planta persilja..
* *
Själv svälter jag INTE - har just stekt kyckling i chilli och paprika och ditt och datt och dippar bitarna i mascarpone. I e.m. blir det en ny laddning Saivacheese!
Stämmer det att Mascarpone är 80 % fettigt!!??
Texten på burken är så liten och tät att jag, hm… tanten var det nån som sa.. inte riktigt klarar av att läsa den.
En kille i strandgänget igår, som jag inte träffat sedan i våras sa till mig:
"Du har gått ner i vikt sen sist. Det syns tydlig skillnad."
Jag
!
Varför? Jo, jag väger nämligen MER än jag gjorde i våras, åtminstone 1 kg mer!
Hurra för LCHF!
(och slängpuss till han som sa det!
)

Visst är det kul med sådana spontana kommentarer?! Någon skillnad är det alltså på dig. 

Det är väl oftast de spontana kommentarerna som är ärliga……oftast

En av mina favoritmänniskor är vegetarian. Nöjer vi oss med att diskutera livsmedelsindustrin så har vi en hel del gemensamt.
Jag var inte hemma när grannen gav sig på libbstickan, och ja varför se #226.
Hos psykologen:
-Föreställ dig att du är en växt.
-Jag är en libbsticka.
-En libbsticka? Berätta om libbstickan.
Symboldrama kallas metoden. Man ska föreställa sig något och sedan dra slutsatser om sin egen situation utifrån den bild man skapat.
Jag har varit inställd på kremering när den dagen kommer, men möjligheten att bli frystorkad och återuppstå som en libbsticka, känns lite lockande. Det ska bli en blomma utav dig, en solros eller bleka timotej (Dan Viktor).
Kaisa, om du har gått ner i vikt, samtidigt som du har gått upp 1 kg, så kan det bara betyda en sak. Mer muskler. Kan det bli bättre? 
Hej gänget!! Ni e så gulliga! 
Jodå, tror nog han var ärlig. Brukar försöka omgiva mig med folk som håller sig till sanning. Hans sätt att säga det var åxå väldigt "rakt". Inget slisk!
Och nog handlar det om muskler, jag känner dem!! Känner mig alltmer smidig i kroppen. Sprang omkring på stranden i lördags och busade med ungar utan att få det minsta ont nånstans och igår klättrade jag upp på ett balkongräcke (till polarnas försrkäckelse) och satt gränsle där ett bra tag medan de rökte och tjoade och var rädda för min skull. Bara andra våningen.. Känner ökad smidighet och styrka, liksom bättre kropps"kontroll", bättre balans, e t c.
(nu måste vi minnas att utgångsläget var rätt illa, jag är alltså ingen elitgymnast!!)
Skulle jag ha gjort det för ett år sen eller mer, då hade det gjort ont överallt. Både i alla inblandade leder, av muskelansträngning och från "stelheten", men åxå smärta i alla kontaktytor, allt allt som tagit emot räcket: händer, vader, lår, ända e t c. Nu kändes det bara bra.
Snart dags att sticka till ridklubben och prova..? Var ner i källaren och hämtade annan grunka och hittade mina ridgrejjer; hjälm, läderchaps, kängor, e t c.. Ååååååå!! FEBER!!
Mysko sak: Mätning med måttband säger att jag har samma mått som i vintras/våras, men kläderna är större…
Äter måttbandet åxå LCHF och krymper därför, eller??
Min kära vän från USA äter LCHF!! Kan inte beskriva känslan, när nån bara fattar grejjen, man slipper förklara..

Min sons sambo tänker åxå köra LCHF!! Hon har 30 (!) par jeans som hon inte längre kommer i.. *LOL*
Oj, det blev en liten utläggning.. men det är så roligt!

Ja, jag tänkte också att det där kilot måste ju bero på ökad muskelmassa! Men att du vågade sitta så där på balkongräcket! 
Ja, jag gillar också att umgås med ärliga människor, som vågar stå för sina åsikter. Känner mig tryggare då och det finns inget tråkigare än "Ja"-sägare, som håller med i allt!
Du var den första som jag träffade som äter LCHF och jag tyckte också att det kändes skönt att inte behöva förklara/försvara det. Jag vet ju att du sa att jag kunde föreslå någon dag då vi kunde träffas igen. Men så hände det tragiska med din katt och du har även varit krasslig. Nu har min dotter sommarlov och min sambo semester, men kanske vi kan träffas någon gång efter skolstarten? Du får också gärna föreslå någon tid som skulle passa bra för dig!
Det är så roligt att höra att du verkar må mycket bättre i både kropp och själ! 
Carina - Ja, jag mår bättre. Är själv helt säker på att tiden i kombination med ökat mängd mat av LCHF-typ ligger bakom detta.
Sömnen strular, men mår ändå.. J-a-FK-paniken hålls på behörigt avstånd genom den kognitiva tekniken "bryta negativa tankebanor"! Jag är sååå duktig! 
Håller med dig om ja-sägare.. När det gäller kommunikation mellan människor är det som när man ska slå i en spik, det måste "svara".. Måste finnas både avsändare och mottagare, liksom…
Jag träffs väldigt gärna sen när det är läge! 
Har köpt nya jeans! 
Efter att ha provat femttielva olika, på många olika affärer, så plötsligt fanns det ett par som sitter rätt bra. KappAhl, lite lågmidjade.. känns aaaaningen stora på höften, men ändå.. En hunka nedsatt pris..
Nu var det bara det där med att de ju kanske går ut. Grrrr.. om de gör det!! 

Ett bra skärp räddar många jeans.
Förresten Kaisa, varför började du med LCHF? Vad, vem eller vilken fick in dig på "den rätta vägen"? Ni andra får också berätta, men eftersom det är Kaisas trevliga tråd, så…
Hur jag kom att börja käka LCHF - Snabbresumé
(längre version på min sida)
Jag fet och sjuk. Hittade Skaldemans rosa bok. Läste två kapitel och körde igång (forsatte läsa) gick ner 10 kg, fick hjärnsläpp och återgick till j-a Tallriksmodell, gick upp några kilon - Hej igen, ont i kroppen!!
Nystart LCHF feb-mars -08!
Jag är hungrig!

Jag försökte få på mig ett par av mina jeans för ett tag sen, men de hade krympt… massor! Fast det hela förklarades när mamma ringde och hade hittat ett par av mina jeans bland min lillasysters kläder.
De ser nästan likadana ut de där jeansen bara det att ena paret är en storlek större än det andra. Lite skönt när det hela reddes ut för jag var rädd att jag hade vuxit lite väl mycket… 
#238 Haha! Den var kul! 

Vart har du tagit vägen, Kaisa?
#240 Hallå! Jag har pysslat med lite annat, varit i farten en hel del och även om jag varit här på KIF ibland så har jag inte skrivit tråd, bara läst och lagt näsan i blöt i andra trådar..
Igår var jag i skogen och fick två myggbett! 
Det verkar som om jag har förlorat några hekton till, men jag är mer än två kilon från de 68 jag förut sagt att jag ska väga i augusti… Hm..
Å så ska man snart till att fylla 44!
Min äldsta unge fyller 24 före det dessutom.. Det låter mycket, men jag har inte vett att känna mig det minsta gammal. Hoppas ingen förväntar sig vanlig oätlig tårta bara, förstöra grädde på det viset!!!

Tyckte väl att jag såg dig i någon barnförbjuden tråd någonstans. Skönt att din tråd är tillbaka. Ordningen är återställd.
#242 Såg allt dina bidrag i den barnförbjudna tråden, jag..
Själv var jag barntillåten, nästan..
* *
Blev uppringd idag av min ohängde bror och nedkallad till deras båt. De bor ju inte här men kuskar runt efter norrbottenskusten under semestertider och nu ligger de vid stadskajen här i stan. Kaffe och prat. Brorsans tjej läser Annika D och har god koll på läget!
Rätt annorlunda att träffa dem när föräldrarna inte är med, faktiskt…
Hursomhelst - de har en mycket fin båt och det gungade skönt i kvällsbrisen.. sömnig.

Så "tråd-innehavaren" har haft lite "semester" från plitandet
… Det blir "tomt" när ni båda (kaisakavat & flikkan) uteblir med erat skrivande !!
Men det hinns väl med när höst-stormarna & mörkret kommer
. Nu njuter vi av alla solstrålar som hittar till oss ( från yttre rymden, känns det som …eftersom strålarna är så få).
#244 "Raindrops keep falling on my head.." Man kanske kan sjunga sig nöjd med vädret. Sjunga är bra!
Nån som vill bilda ett band?
Såg solen i flera minuter häromdan..
* *
Fy på mig, har ätit alldeles för lite idag.. har ju fullt upp med släkt och vänner! Har börjat författa lite åxå.. en novell häromnatten och en ny på g. Får för mig att det blir rätt bra ibland det jag skriver.. men vet ju inte. Timmarna flyger iväg dock - glömmer äta!
Fy fy och FY!!! 
Så nu måste jag dra i mig en ordentlig portion, trots den sena timmen! 
Hade tänkt äta en bit av min fläskstek, men tvär-ändrade mig i kylskåpsdörren. Istället blev det:
1 kokt ägg, 2 burkar rökt makrill, beasås/youghurtmix
Det är jättegott!
44 år är väl ingen ålder, det fyller jag själv nästa gång! 
Vad mysigt det lät att sitta i din brors båt!
I eftermiddag verkar solen komma tillbaka! 
Var du något på "Piteå Dansar och Ler"? Jag och min dotter gick och tittade dagtid på onsdagen, men sedan fick det räcka för mig. Det var ju inte heller det bästa festivalvädret och jag förstår inte att varför det var den här veckan, med tanke på lön?

Författandet låter lovande. Håller tummarna för ditt skrivande.
Piteå dansar och ler veckan före lön? Kanske är det lättast att boka artister då?
Carina - Näe - 44 är faktiskt rätt bra. 43 är också bra… och 42… hehe.
Det var mysigt i båten, men här är väldigt fuktig luft nu - rötmånad - och det märktes i båten. Imma innanför kapellet.
Och så svärmar ju "blindingarna" - de där flygfäna som bits som f-n och ser ut som svartgula stridsflygplan, fast rätt mkt mindre..
De hade följt med in i hamn från någon ö ute i skärgården och "stora mordpasset" hade ägt rum just innan jag kom. Min svägerska hade slagit ihjäl över 80 st. Brorsan hade räknat till 35 st bara på en enda fönsterruta i båten..
PDOL är ju alltid sista helgen i juli. Är det inte det nu??
*dag- och datumvild*
Jag har varit ner på PDOL under två av dagarna. Korta svängar. Och jag såg dig och dottern flera gånger den där dagen. Stod en liten bit ifrån er ett tag och glodde och väntade på att du skulle se mig. Men inte.. 
parsley - Tack för att du tror på mig..
Försöker få igång fantasin för att kunna få ihop ännu bättre dramatik.. får se hur det går med det, ständigt understimulerad som jag är.
Hm.. boka artister. De brukar vara klara lång tid i förväg, men när du nu säger det så..
Var inte så impad av utbudet iår. Nästa år blir kanske bättre - men villkoret är att The Ark kommer. Annars surar jag. De ska ut på turne nästa sommar igen, sa Ola i en intervju i våras och de brukar komma.. Jea!!
Om jag nu bor här då - oklart..
..fast när jag tänker vidare så kommer nog även 45, 46 och så vidare år bli väldigt bra det åxå! Om inte bättre! 
Vidhåller att jag vill lära mig dansa, det som jag var inne på i våras eller när det nu var. Finns inga kurser här i stan - åtminstone inte nu, utan då måste man till Luleå. En kompis som bor i Malmö har gått tango-kurs i vinter och i vår, ringde häromdagen helt lyrisk. Jag är avunds!! Sk*t-Piteå!! 
Har just satt i mig en jättefrukost. Steg upp halv 6 samtidigt med min papa, som nattat över här på väg ner till Fjållträsk. Han äter alldeles för lite papa, så jag kokade ägg och trugade i honom mer av allt möjligt. Nu har han sisådär en 87 mil framför sig innan han är framme, men han e en duktig bilförare, så det går säkert bara fint.
Det är en fullständigt fantastisk morgon! Strålande sol och klar luft. Älskar sensommaren (definieras som "efter PDOL".. eller hur!?)
!
Usch, jag hatar blindingar!
Det fanns många sådana på ön där vi hade sommarstuga då jag var barn. Därför höll jag mig mycket inomhus då vi var där.
Ja, PDOL-helgen brukar vara sista helgen i juli, men som i år så hamnade det snett med tanke på lön. Hade nog varit det bästa om PDOL varit första helgen i augusti istället. Men nu har ju LuleåKalaset tagit den veckan.
Ja, jag är också en "blinding"!
Var någonstans stod du och glodde på mig? Var det vid munkarna? Åt förstås inga själv, men det luktade så gott och brukar höra till att äta då vi går på PDOL.
Ja, det är lugnt och skönt nu då PDOL är över och nu har solen och värmen kommit tillbaka! 
Jag och min sambo har funderat lite på Linedance. Verkar kul, men det håller nog till i Lillpite och just nu är vi utan bil igen.
"Piteå Dansstudio" har en del danskurser för 13/15 år och uppåt, men det är inga "pardanser". Skulle vara en rolig syn att se mig dansa t.ex. Breakdance! 

Här nere säger vi "blinningar", vanligtvis med en svordom framför. Så populära är dom. Har inte hört talas om de otäcka flygfäna i sådana mängder som ni verkar ha, tycker det räcker med blinning i singularis, inte i 100-tal.
PDOL verkar vara en höjdarfestival. Har tjatat hela sommaren om att jag ska på Sävsjö-festivalen 1 aug , men nu när det börjar närma sig, så känner jag hur motivationen avtar med accelerande hastighet. Varför ska jag ut och roa mig? Musikfestival, inte gatufestival, vet inte ens om det finns några gator i Sävsjö. Förlåt alla Sävsjöbor, jag skojar bara. :)

Dubbelpost
Carina - Jo, det var vid munkarna.. Fy dig!! 
Jag tycker de luktar överhettat livsfarligt fett, luktar inte gott.. Hade svårt med dofter från allt möjligt oätligt som folk åt under festivalen, just för lukten. Ja e som jag vart. Fast såg du dem som sålde oliver och feta och dittt och datt nere vid Keramix! Slurp!!!
Haha.. ja, vi kunde köra breakdance du och jag och sen lägga ut på youtube!! *LOL*
parsley - blinningar, ja! Undrar vad f-nskapen egentligen heter.. Eller heter de rentav så??
PDOL, tja - både bra och dåligt. Svindyrt. En kväll kostade 340 spänn, helgbiljett långt över 600 (minns intes) Det är väl så dyrt. Jag och polarna tänker gå ut och svira en vanlig helg istället.

Är det ingen artist som man absolut vill se så är en (gatu)festival för dyr om man vill gå ut och roa sig. En vanlig helg ger mer för pengarna. Rikast är den vars nöjen kostar minst. Är det en artist man absolut vill se så finns det alternativ till att betala:
snika, snika sig till ett funktionärsuppdrag eller hoppas att de spelar på sköna, gröna Grebos visfestival med valfri entré. Förra året snikade jag på Sofia Karlsson tillsammans med min pappa. Konsekvens: Sofia höll på att trampa mig på foten.
Motivera mig för att dra ner till Sävsjö på lördag. Perssons Pack och Florence Valentin är faktiskt mina favoritartister. Jag borde vilja se dem om inte annat för att se vad det är för folk som lyssnar på FV och om det är sant att Persson är bättre än sin publik. Nån, snälla, snälla… Motivera mig! Klä upp mig!
parsley - DU MÅSTE ju helt enkelt åka dit! Vilket tillfälle! Sen händer det ju säkert kul saker där förutom de artister du gillar.. Nån som spyr på dina skor, eller försöker locka dig att köpa lakritsremmar.. 
Med andra ord - en helkväll inom räckhåll - Go for it!!!
Klä upp dig.. hm.. kan bli lite problem där, då du ju bor i en väldigt ocentral del av Sverige. Annars hade jag gärna hjälpt till.
Men jag tror du klarar det själv! 

Åh… lakritsremmar!

Flikkan - Jag vet… lakrits.. Men i måndags botades jag från lakritslust för lång tid framöver..
Köpte "naturgodis" till min papa att snaska på medan han körde ner till Fjållträsk under tisdagen. Och av någon mysko anledning följde det med fyra såna däringa lakritsploppar med youghurt utanpå… och som på nåt mysko sätt råkade slinka ner i min mage. 
Det fick jag ångra - Under min "heliga timme" måndag 21.00-22.00 Criminal Minds-tid - mådde jag så j-a illa så jag låg och jämrade mig på soffan.. Pappa glodde förundrad.. och tyckte synd om mig..
Vid tredje reklampausens intåg stod jag i startblocken - mot toa för att "bli av med elendet"! 

Kaisakavat: Väldans vad din kropp reagerar starkt! Jag märker inget alls om jag fuskar lite någongång. Stackare! … eller så är det kanske bra att kroppen reagerar så. Det kanske blir lättare att stå emot då. 
Håller på att jaga flugor just nu. Idag har vi hittills har vi slagit 49 stycken och det är rekord på en dag! 
Jag tycker inte alls synd om mig själv, när det är självförvållat. Sparar tycka synd om mig till du vet FK å sånt skit.. 
Har ätit väldigt strikt i princip hela sommaren. Nästan bara kött fågel fisk ägg och smör plus kaffe med mkt lite grädde. Fast… jaja, en och annan skvätt vodka med lime åxå! 
..så det var inte alls underligt att det där hände.
Ja, det är flugsäsong nu.. Blev väckt i morse två gånger av först en och sen en till som surrade hysteriskt i mitt sovrum.. Klättra och mörda.. jobbigt!
* *
Nu har jag varit på 24-årskalas.. Gullungen! 

Jo, det är allt synd om en när det är självförvållat med. Så det så! Fast det är ännu mer synd om en när FK bråkar… usch och fy för dem!
Flugor är jobbiga och vi har kommit fram till att de tycker om att vara i flockar om 3 till 4 stycken. Förut, när vi bodde i lägenhet, så var katterna tokiga i att jaga flugor. Nu när de får gå ute och jaga andra villebråd så struntar de blankt i våra flugor. Dumma katter! … fast vi slipper få nervälta blomkrukor mitt i natten med och det är lite skönt.
Ok, vi kan komma överens om att det är synd om DIG när du klantar dig…. men jag tycker fortfarande inte synd om mig.. "visste" ju i princip att det skulle hända. Bara korkat, jue..
Det värsta var ju att jag var så ofokuserad under favvo-programmet!!!!! 
Katter.. ibland blir jag alldeles katt-sjuk, men jag ska inte skaffa en ny.. inte förrns jag blir gammal på riktigt.
Min kompis ena katte (hon har fyra st), Hamlet, som är svartvit som min egen lurv var, brukar komma till mig när jag hälsar på.. som om han har valt ut mig eller känner på sig att jag är katt-utan och behöver gullas med.. Känns rätt bra, faktiskt. *snyft*
Just nu e de ju inte sådär stenkul precis.. Lite problem med att somna. I måndags steg jag upp vid lunchtid och efter det har jag sovit ca 5 + 3 timmar.. Vad är det för dag nu? Torsdag morgon.. tror jag. Ligger efter så att säga..
Ingen hjärtklappning dock, vilket brukar följa med när det blir såhär illa.. Men det beror kanske på att jag äter bra - goooooood kycklingleverpastej (igen) och lammfärsgryta med saiva-cheese-topping. Till exempel.
Usch vad sött ni sover! 

Hamlet är en klok och förståndig katt.
Om någon j*****a idiot spyr på mina skor så finns det åtminstone tre bra repliker, direkt hämtade från kvällens artister:
full, fullare, fullast var jag (och ingen vet att jag såg på när Hanna gick ner i ån) Perssons Pack: Hanna
Full och dum, Florence Valentin
Upp på det sociala, ner på systemet, Florence Valentin
Klä upp mig? Jag som är så fotriktig? En T-shirt från killavdelningen på JC med några hoprörda Dylan-citat + jeanskjol? Regnställ och Tretorn Sarek, den gröna, knähöga varianten? En handväska med en knapp som det står LCHF på? Tyvärr har jag inte tillgång till din välskräddade garderob, Kaisa. Och vad ska jag ha för tröja / jacka om det blir kyligt framåt kvällen?
Jag har en tom Guinessburk stående under diskbänken, om jag tar en femma grädde och slår över grädden i ölburken? Är det en bra idé?
parsley - Låter ju helt perfekt.. Rockfestival kräver precis den utrustningen! Tretorn sarek - ha - vi e stövel-systrar!! 
* *
Jag har sovit fem timmar - jippiiiiiiiiiie!! 
Ojoj, nu har jag varit och badat i varmvattenpool, simmat och haft mig.
Efter ett tag anlände ett gäng barn.. huvva.. plaskar och skrattar, usch!
Så jag plankade in till bubbelpoolen utan att personalen såg mig, hehe.. Där satt redan två tatuerade herrar som slappade efter gym-pass. Treeeeevligt..

Åh! Bubbelpool! En sådan skulle jag också vilja sitta i ett tag. Min kropp hade älskat det. Varmt och skönt! Här är nästan höst ute och jag har suttit på ett kallt betonggolv och dragit ut spik ur en attans massa plankor.
Är på väg in i duschen men en bubbelpool hade helt klart varit att föredra! 
#Kaisakavat
Bra att du mår bättre!
Vilken trevlig dag du haft då!!
Var det bubbelpoolen eller de två som satt i
som gjorde det till en trevlig dag?
Just nu vill jag också ha en bubbelpool eller en varm bastu. Tvättat mattor till svärmor hela dagen. Lovar att inte gnälla i morgon
.
flikkan - Om jag hade haft en bubbelpool liggandes här och skräpade, då skulle jag koppla in den så kunde vi bubbla jättemycket! Det är väldigt härligt.
Lottalis - Du behöver också få bubbla en stund. Helt klart!
Skämt åsido - de var kanske inte riktigt mina typer de där i poolen. Fick jag gissa, så skulle jag tro att de hör till det lite mera råbarkade släktet.. Fast de var ju trevliga mot mig och gjorde så jag hade gott om plats.
* *
Tysan - märker att jag borde sova mer. Och efter simningen vore det bra med riktig vila. Försökte nyss och höll på att lyckas, men då tutade en bil utanför. Kört!
Tror jag går och steker en laddning kött! Och kokar ägg - jag är hungrig!
Hittade det här inne på ne.se:
"blindbromsar, guldögonbromsar, blinningar, Chrysops, släkte i flugfamiljen bromsar med 7 arter i Sverige, bl.a. blindbroms. Honorna är blodsugare och biter däggdjur och människor, hanarna lever av bl.a. nektar."
Igår märkte jag ju av ditt ropande och vinkande, så jag fick en trevlig pratstund med dig och en paus från bärandet av kassarna! 
Har idag varit till poolen i Fårön igen med min dotter, min syster och hennes flickor. Riktigt trevligt väder, men nog saknar jag varmvattenbassängen på lasarettet där min dotter har vattengympa!
Carina - Stick till Nautilus i Öjebyn vettja. Varmvattenbassängen är öppen må 8-12, tis 16-20, ons stängt, tor 16-20, fredag 10-14. Hela sommaren.
Tysan så trögt denna tråden går.. måste nog samla mig och starta nästa snart.. söker inspiration….
Den får namnet Kaisakavat nr Åtta - när det nu blir av.
Nu är den startad!! Alltså Kaisakavat nr Åtta!
…och jag kan fortfarande inte länka… 
Här är en länk till den:
Ååååååååå så bra!! Tack! 
när jag hittade till din tråd. Vilka underbara bilder.